خبرهای داغ:
یادداشت/گلچین مانوسیان

بازار و نقش تعیین‌کننده آن در پیروزی انقلاب اسلامی!

بازار و بازاریان در همه رویدادهاتاثیرگذار هستند و چه بسا منشاء تحول نیز باشند که این نقش آفرینی را در پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی ایران به وضوح شاهد هستیم.
کد خبر: ۹۶۲۵۸۷۱
|
۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان غربی، بازار و بازاریان در همه رویدادها تاثیرگذار هستند و چه بسا منشاء تحول نیز باشند که این نقش آفرینی را در پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی ایران به وضوح شاهد هستیم.

بازار به طور قطع بزرگترین نهاد مدنی در هر جامعه ای به ویژه ایران ا بوده و نقش تعیین‌ کننده در پیروزی انقلاب اسلامی داشته است که به هیچ عنوان نمی توان آن را انکار کرد.

بازار به عنوان بزرگترین نهاد مدنی در تاریخ انقلاب اسلامی نقش تعیین‌کننده‌ای داشت و بازاریان به عنوان یک گروه تعیین کننده در طبقه متوسط و به تعابیر جامعه‌شناسانه به عنوان نهاد قدرتمند مدنی، در تعدیل، ثبات و سلامت فرهنگی و اجتماعی ایران نقش تعیین‌کننده‌ای داشتند و شاید بتوان گفت جزو قدرتمندترین طبقات متوسط در گروه جوامع عمل کردند.

در تاریخ انقلاب بازار به عنوان یک نهاد موثر در مبارزه با استبداد و ظلم و ستم نهاد پهلوی بودند، جا دارد در کنار تبیین و بررسی و تألیف آثاری در زمینه بازار و نقش آن در تحولات تاریخ انقلاب اسلامی به معرفی و بررسی و تحلیل این رویکرد هم پرداخته شود.

ما در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی در ایران که از ۱۵خرداد ۴۲ شروع شد، شاهد هستیم که در پاسخ به اقدامات ضد دینی پهلوی پاسخ‌هایی از سوی بازاریان و روحانیان داده شد؛ زمینه دینی و فرهنگی به دوش روحانیان بود، اما بازاریان هم به طرق مختلف در این کشاکش حاضر بودند، بالاخص در زمینه حمایت مالی در تقابل با پهلوی بازاریان نقش موثری داشتند.
 با تکوین ایدئولوژی و مشخص شدن رهبری نهضت توسط امام خمینی، یکی از گروه‌هایی که موجب شد امام در سطح جامعه شناخته شود، درکنار شاگردان ایشان، بازاریان بودند.

بازار در بسیج توده‌ای انقلاب و عضوگیری هم خیلی تأثیر داشت که مهم‌ترین شکل آن هیأت‌های موتلفه بود. تکثیر اعلامیه‌ها، ارتباط با حوزه‌های دینی و مردم، برگزاری جلسات با محوریت سخنان امام خمینی و... از جمله اقدامات بازار در دوران مبارزه بود.

یکی از مهم ترین هنرهای امام خمینی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در کشورمان این بود که همه جامعه را به میدان مبارزه کشاند و کار خود را محدود طبقه و صنف خاصی نکند از این رو توانست که بین بازار و روحانیت ارتباط عمیقی برقرار کند که در پیشبرد برنامه های مبارزان علیه رژیم طاغوتی تاثیر بسیار زیادی داشت.

انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار