خبرهای داغ:

احیای قنات ها روشی راهبردی برای تامین آب

تبریز- یکی از روش های مهم در کشور  امروز احیای قنات هاست، روشی که راهبرد مهمی برای تامین آب در گذشته بوده و بخش مهمی از آب مورد نیاز روستائیان را تامین می کرد.
کد خبر: ۹۶۲۶۲۲۱
|
۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۱

خبرگزاری بسیج، شهرستان مرند به خاطر تنش آبی و پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی در حوزه کشاورزی سنتی با مشکل روبرو شده است و  کشاورزان باید با آبیاری نوین و روش‌های علمی در بهره‌وری آب تلاش مضاعفی داشته باشند.

یکی از روش های مهم در کشور  امروز احیای قنات هاست، روشی که راهبرد مهمی برای تامین آب در گذشته بوده و بخش مهمی از آب مورد نیاز روستائیان را تامین می کرد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند در این خصوص با اشاره به آسیب‌پذیر بودن قنات نسبت به چاه‌های عمیق در مقابل سیل و زلزله، گفت: بی‌توجهی به مرمت قنات ها موجب خشک شدنشان می‌شود اما، امروز با توجه به بروز خشکسالی، احیای قنات‌ها می‌تواند روشی مقرون به صرفه و راهبردی برای تأمین آب باشد.

اسماعیل الهیاری افزود: اجرای طرح احیاء، مرمت و لایروبی 263 رشته قنات با اعتبارات دولتی و ملی، جان تازه‌ای به قنوات شهرستان مرند بخشیده است.

وی با بیان اینکه شهرستان مرند دارای 341 رشته قنات است که بیشتر این قنوات در بخش یامچی قرار گرفته و سالانه حدود 34.5 میلیون مترمکعب آب از آنها برداشت می‌شود گفت: از 341 رشته قنات موجود در شهرستان از آغاز طرح لایروبی، مرمت و بازسازی تعداد 263 رشته مرمت، بازسازی و لایروبی شده و در بخش کشاورزی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

الهیاری ادامه داد: در سال زراعی 1403- 1402 تعداد 6 رشته قنات در شهرستان مرند با اعتباری بالغ  بر 18 میلیارد ریال لایروبی، بغل تراشی و طوقه چینی شده است.

 وی با اشاره به میزان اعتبار استانی تخصیص یافته برای اجرای این طرح ها گفت: اجرای این‌ گونه پروژه‌ها به ‌تنهایی با اعتبارات دولتی امکان‌پذیر نبوده و لازم است کشاورزان و ذی‌نفعان نیز در اجرای آن مشارکت داشته باشند. 

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند اضافه کرد: این شهرستان به دلیل تبعات خشکسالی‌های اخیر و افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی در تداوم کشاورزی سنتی با مشکل روبرو شده است، کشاورزان باید با آبیاری نوین و روش‌های علمی در بهره‌وری آب تلاش مضاعفی داشته باشند.

الهیاری خاطر نشان کرد: اجرای طرح‌های بازسازی و مرمت قنوات و لایروبی آنها موجب جلوگیری از تخریب قنوات، احیای دوباره آن، استفاده بهینه از آب، کاهش هدررفت آب و انتقال صحیح آب می‌شود.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار