خبرهای داغ:
مدیر حوزه علمیه استان فارس خبر داد:

راه اندازی بخش بین الملل حوزه علمیه فارس/ حوزه علمیه آینده نگری را در دستور کار خود دارد

مدیر حوزه علمیه استان فارس با اعلام راه اندازی بخش بین الملل حوزه علمیه فارس گفت: با توجه به رسالت بین المللی حوزه اقدام به تأسیس بخش بین الملل کرده ایم، حوزه علمیه آینده نگری را در دستور کار خود دارد.
کد خبر: ۹۶۲۶۵۳۴
|
۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، حجت الاسلام عبدالرضا محمودی در نشست رسانه ای با خبرنگاران که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه فارس برگزار شد، با اشاره به رسالت حوزه علمیه فارس، اظهار داشت: حوزه علمیه تشیع با بیش از هزار سال قدمت در راستای رسالت خود نقش آفرین می کند.

 وی افزود: از اولین رسالت های حوزه پس از آغاز عصر غیبت شاهد آن بودیم که علما اقدام به تدوین کتب روایی کردند، پس از آن سنت اجتماعی و در حال حاضر در استان فارس به ویژه شیراز مدارسی با قدمتی بیش از ۸۰۰ سال وجود دارد.

 مدیر حوزه علمیه فارس به رویداد گسترش امواج رسانه ای اشاره و تصریح کرد: شاهد ظهور تمدن هایی مانند تمدن غرب در عرصه های مختلف هستیم، پس از انقلاب اسلامی این رقابت های تمدنی بیشتر شده است، علاوه بر آن که بتوانیم جایگاه حوزه را حفظ کنیم و بتوانیم با رقیب خود هم آورد داشته باشیم لازم است که حوزه علمیه بیشتر معرفی شود.

 وی گفت: رسانه ها چشم بیدار و عقل هشیار جامعه هستند، انتظار از رسانه این است که واقعیت هایی که در جامعه وجود دارد و انتقادها و کاستی ها را آنگونه که هست بیان کنند، جوانان باید با ظرفیت کلان هویت ملی و دینی آشنا شوند.

 حجت الاسلام محمودی به ارکان حوزه اشاره و تصریح کرد: یکی از وظایف حوزه، تربیت علما و دانشمندان است و این مستلزم برخورداری از غنای حوزه است، حوزه مرکز دانش بنیانی است که در اساس رسالتی که دارد اقدام به تولید علم و تربیت یافته ها دارد.

 وی، تقوامحوری را دومین ارکان حوزه برشمرد و بیان کرد: ارتباط میان اخلاق و تقوا و علم این است که اخلاق و تقوا به علم جهت می دهد، باید این علم یک جهت دهندگی داشته باشد که آن تقوا است که مانند یک بال در کنار بزرگان حوزه بوده است، حوزه دارای کارکرد اجتماعی و فرهنگی و سیاست است.

 مدیر حوزه علمیه استان فارس یادآور شد: آینده نگری حوزه ارکان بعدی حوزه است که لازم است حوزه مجهز به علومی باشد که نیاز های متغیر انسان معاصر را پاسخگو باشد.

 استاد سطح عالی حوزه علمیه فارس، راه اندازی بخش بین الملل حوزه علمیه فارس را یادآور شد و تاکید کرد: با توجه به رسالت بین المللی حوزه اقدام به تأسیس بخش بین الملل کرده ایم که با حمایت نماینده ولی فقیه در فارس در این بخش موفق بوده است، حوزه علمیه آینده نگری را در دستور کار خود دارد.

 وی تاکید کرد: حوزه علمیه در عرصه هوش مصنوعی گام های موثری را برداشته است، تلاش در حوزه علمیه فارس با توجه به سابقه دیرینه ای که دارد این است که حوزه فارس را احیاگر حوزه با عظمت تشیع قرار دهیم و با حمایت رئیس شورای حوزه بتوانیم به مرز های خودکفایی برسیم.

 عضو جامعه روحانیت شیراز گفت: اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ طلبه در حال تحصیل در فارس دارد، و همین مقدار طلبه استان فارس در قم مشغول تحصیل است.

 وی در خصوص جهاد تبیین نیز افزود: یکی از مسئولیت های حوزه علمیه جهاد تبیین است، حوزه علمیه مشغول به تربیت و پرورش کارشناسان دین است، امر دین که مسایل بر مسائل اعتقادی و احکام است.

 مدیر حوزه علمیه فارس با اشاره به آیین آغاز سال جدید حوزه علمیه فارس گفت: ۲۴ شهریور ماه مراسم بازگشایی سال تحصیلی را داریم که با حضور نماینده ولی فقیه در فارس و آیت الله بهشتی برگزار خواهد شد، استان فارس تنها استان است که سه مرجع تقلید دارد.

 وی همچنین ادامه داد: با توجه به نیازی که خود مردم در فارس احساس می کنند شاهد حوزه های علمیه در استان فارس هستیم بیش از ۵۴ مدرسه علمیه در سراسر استان مربوط به برادران داریم و ۳۲ مدرسه علمیه خواهران در سطح استان است، بیشترین مدرسه علمیه پس از قم در فارس وجود دارد.

 حجت الاسلام محمودی گفت: برخی از حوزه ها در فارس مانند مدرسه علمیه منصوریه و خان دارای قدمتی بسیاری هستند که نیاز به بازسازی و نوسازی دارند سازمان میراث فرهنگی همکاری خوبی دارند اما نیاز به برنامه ریزی دارند که زود تعمیرات به پایان برسند.

 وی افزود: امسال با افزایش ثبت نام نسبت به سال گذشته شاهد بودیم، همچنین در طرح امین با توجه به ظرفیت حوزه استان و هم استقبال خوب طلاب از آموزش و پرورش در طرح امین بیشترین طلاب طرح امین در فارس وجود دارد، هزار و ۴۷۰ نفر در طرح امین خواهر و برادر وجود دارد در طرح هجرت نیز حدود ۷۰۰ نفر مبلغ است، این تعداد برای فارس زیاد نیست چراکه حدود ۵ هزار مسجد در فارس وجود دارد نیاز به تربیت بیشتر طلاب است، بر اساس نظر سنجی حضور طلاب در سازمان ها و ادارات مطلوب بوده و امیدواریم بتوانیم ارتقاع بدیم.

 مدیر حوزه علمیه فارس تصریح کرد: با توجه به همدلی که در استان فارس شاهد هستیم، در اربعین حسینی ۸۰ مبلغ زباندان به عراق اعزام کردیم، طلاب در موکب ها مستقر می شدند و اقدام به شناوران مذهبی و پاسخگویی به مسائل اعتقادی داشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار