روایتی از جهاد اقتصادی یک بانوی بسیجی که بیکاری را به "یغما" برده است

بانوی بسیجی توانمند اهل آستانه اشرفیه با تلاش و کوشش فراوان و به کارگیری خلاقیت و تجربه با ایجاد بازارچه محلی توانسته تاحدودی بیکاری بانوان روستا را به "یغما" ببرد.
کد خبر: ۹۶۲۶۸۱۷
|
۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱

 

روایتی از جهاد اقتصادی یک بانوی بسیجی که بیکاری را به

به گزارش خبرگزاری بسیج گیلان، هما اکبری- بانوان در دوره های مختلف تاریخی دستخوش تغییر هویتی شدند و بیشتر مورد نزاع سیاسی و اجتماعی قرار گرفتند.

از بردگی گرفتن و به کنیزی بردن زنان در زمان صدر اسلام گرفته تا چادرپرانی بالاجبار رضاشاه و برهنگی و بردگی جنسی امروز غرب؛ هر کدام از این دوره ها فلسفه، ماهیت و تصویر جداگانه ای از مقام زن را به تصویر کشید و تاکنون هیچ مکتبی نتوانسته همانند اسلام(زن مسلمان) تصویر و جایگاه واقعی از یک بانوی قدرتمند و آزاده را نشان دهد.

 

در دوره ای که به دنیا آمدن فرزند دختر برای خانواده نحس و بدیُمن بود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم با جهاد تبیین و پیوست فرهنگی و رسانه ای اسلامی به مقام زن هویت بخشید و جایگاه واقعی زن را احیا و ارتقا بخشید اما پس از آن با مدرنیته شدن دنیا، جایگاه واقعی زن به جای رشد، دچار تنزل شد.

 

با شکل گیری انقلاب اسلامی در کنار احیا و بازسازی سایر سرفصل ها بانوان هم در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، علمی، فرهنگی و ورزشی دارای موقعیت استراتژیک شدند.

 

بانوان در مکتب امامین انقلاب دارای جایگاه ویژه و بزرگی هستند و این مهم را می توان از سخنان و منویات گوهر بار این بزرگواران جست و جو کرد؛ انقلاب اسلامی شانیت و جایگاه زن مسلمان ایرانی را دارد به سمتی می برد که تمدن سازی کنند و علم تمدن نوین اسلامی را بر دوش شان بکشند، البته نباید از نقطه مقابل فرهنگ غربی که از زن ابزاری برای تجارت استفاده می کنند غافل شد، غرب زن را وسیله و ابزاری برای تبلیغ و فروش کالاها و اجناس قرار داده تا جایی که از اصطلاح تجارت جنسی برای زنان استفاده می شود و از بردگی جنسی به تجارت جنسی رسیده است. 

 

واکاوی گستره زن ستیزی جامعه مدرن زده غرب در سرفصل های مختلف نیازمند بحث و جدلی مفصل است که در این مجال نمی گنجد، در این گزارش تلاش می کنم قدرت مدیریت بانوان را در عرصه های مختلف اجتماعی و اقتصادی به ویژه تولید زیر تیغ روایت ببرم. 

 

سوژه این روایت یک بانوی روستازاده بسیجی اهل آستانه اشرفیه است که با مدیریت جهادی، پشتکار و تلاش شبانه روزی و خلاقیت توانسته معیشت و اقتصاد یک روستا را رونق ببخشد.

 

 

زهرا خوان یغما بانوی اهل روستای پرکاپشت مهدیخانی شهرستان آستانه  اشرفیه است، که روحیه تلاش و جهادگونه اش را از مکتب بزرگ شجره طیبه بسیج به یادگار دارد، بانوی بسیجی که تا دیروز در سنگر پایگاه محل برای دفاع از ارزش های اسلام و انقلاب می جگید امروز آمده با کوله باری از تجربه و انگیزه جماعتی از بانوان علاقه مند روستا را دور خودش جمع کرده تا چرخ زندگی در این روستا بچرخد. 

 

ماجرا از این قرار است که خانم خوان یغما برای پیشبرد اقتصاد خانواده، فعالیت و کسب و کارش را در بستر فضای مجازی شکل داد تا فقر و بیکاری را به یغما ببرد، تا اینکه ایده ایجاد بازارچه فروش محصولات بومی به ذهنش خطور کرد و با کمک بانوان روستا و مسئولان محلی، محیط کسب و کارش را از فضای مجازی به فضای حقیقی کوچ داد و در پارک روستا بازارچه ای ایجاد کرد تا دیگر بانوان روستایی هم بتوانند با تامین امرار و معاش زندگی، روی پای خود بایستند. 

 

زهرا خوان یغما بانوی خوش فکر و توانمند روستایی می گوید: بانوان روستایی بسیار مستعد، اهل کوشش و دارای نبوغ و خلاقیت هستند.

 

وی که بنا بر شرایط زمانه فقط تا پنجم ابتدایی درس خوانده، معتقد است؛ موفقیت همیشه با فراهم بودن همه بسترها و امکانات قابل حصول نیست، بدون پشتوانه فکری و عملی هیچ گاه نمی توان به موفقیت رسید. 

 

به گفته این بانوی آستانه ای، در بازارچه روستای پرکاپشت مهدیخانی ۸۰ بانوی فعال این روستا و روستاهای همجوار  محصولات تولیدی خود را اعم از کشاورزی و صنایع دستی عرضه می کنند، تا از این طریق نان حلالی به خانه ببرند.

 

خوان یغما، کشاورزی را شغل اصلی بانوان روستایی دانسته و می گوید: در کنار کشاورزی فعالیت‌هایی چون کسب و کار، پرورش قارچ، جوجه کشی و سنگ کاری در ایام غیر از کشاورزی  نیز انجام می دهد.

 

به گفته وی، بانوان امروزی باید در همه بخش ها سر رشته داشته باشند تا به خوداتکایی برسند. 

 

این بانوی روستایی که در کنار کشاورزی، کار تولید دام و طیور را هم انجام می دهد، گفته: با خرید دستگاه جوجه کشی روزانه ۱۰۰ الی ۱۵۰ جوجه را تولید و به فروش می رسانم.

 

خوان یغما که در پرورش قارچ هم دستی بر آتش دارد، می گوید؛ در کنار تولید و پرورش قارچ، در زمینه هنر نیز کار با سنگ گرانیت برای استفاده از نمای داخل و خارجی فعالیت می کنم.

 

این بانوی موفق اهل آستانه اشرفیه حتی توانسته هنر سنگ گرانیت را به دختر خود آموزش دهد تا حدی که فرزندش با راه اندازی یک تولیدی در شهر به فعالیت اقتصادی می پردازد. 

 

خوان یغما با تشکر از حمایت های بی دریغ همسرش در رونق گیری این کسب و کار و بازارچه، معتقد است؛ همسرم در کنار فعالیت‌های کشاورزی و همراهی مشترک حامی او در برنامه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی و هنری است.

 

به عقیده وی، بانوان باید توانمندی‌های خود را در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری ورزشی و حتی اقتصادی چون کسب و کار و عرضه محصولات تولیدی شناسایی به منصه ظهور برسانند.

آنطور که خانم خوان یغما گفته؛ یک زن مسلمان با بستری که اسلام و عدم محدودیتی که برای بانوان فراهم کرده می توانند در زندگی فردی و اجتماعی نقش آفرینی‌های فراوانی داشته باشند.

 

وی فعالیت بانوان را در خانواده جهاد بانوان دانسته و می گوید: بانوان در کنار همسر علاوه بر اینکه در تامین امنیت و آرامش خانه و خانواده فعال هستند همچون گذشتگان، پدر و مادر دوشادوش همسر در کار و فعالیت کشاورزی و رسیدگی به امورات مختلف همچنان می توانند فعال باشند.

 

روایتی از جهاد اقتصادی یک بانوی بسیجی که بیکاری را به

روایتی از جهاد اقتصادی یک بانوی بسیجی که بیکاری را به

روایتی از جهاد اقتصادی یک بانوی بسیجی که بیکاری را به

روایتی از جهاد اقتصادی یک بانوی بسیجی که بیکاری را به

روایتی از جهاد اقتصادی یک بانوی بسیجی که بیکاری را به

روایتی از جهاد اقتصادی یک بانوی بسیجی که بیکاری را به

روایتی از جهاد اقتصادی یک بانوی بسیجی که بیکاری را به

روایتی از جهاد اقتصادی یک بانوی بسیجی که بیکاری را به

روایتی از جهاد اقتصادی یک بانوی بسیجی که بیکاری را به

ارسال نظرات
آخرین اخبار