خبرهای داغ:
گفتگوی تفصیلی با مسئول سازمان بسیج اصناف؛

بسیج اصناف خود را ملزم می‌داند که به همه دولت‌ها کمک کند/ همه آنچه که باید درباره طرح «یک کاسب یک دانش‌آموز» و دوره «فقه بازار» بسیج اصناف بدانید

سردار حسن‌پور گفت: در بحث جهاد اقتصادی دو مقوله «کمک به تولید، رونق اقتصادی و کسب و کار» و همچنین «کمک به ولی نعمتان در جامعه» را دنبال می‌کنیم.
کد خبر: ۹۶۲۷۳۸۰
|
۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹

بسیج اصناف خود را ملزم می‌داند که به همه دولت‌ها کمک کند/ همه آنچه که باید درباره طرح «یک کاسب یک دانش‌آموز» و دوره «فقه بازار» بسیج اصناف بدانید

خبرگزاری بسیج _ سالروز شهیدان مهدی عراقی و فرزندش به عنوان روز بسیج اصناف نامگذاری شده است؛ امسال به دلیل مقارن شدن هفته بسیج اصناف با ایام اربعین سرور و سالار شهیدان، مراسم‌های گرامیداشت این هفته به ۲۴ تا ۳۰ شهریور ماه موکول شد. از همین رو به سراغ سردار «حسن‌پور» مسئول سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعال اقتصادی کشور آمدیم و با او گفتگویی را ترتیب دادیم.

مشروح این گفتگو به شرح ذیل است:

_ در ابتدا بفرمایید وظیفه و ماموریت بسیج اصناف چیست؟ 

سردار حسن پور: در ابتدا تشکر می‌کنم از مجموعه خبرگزاری بسیج که هر روز پربارتر می‌شود و امیدواریم که به اوج برسد. وظیفه کلی اصناف طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، کمک به تحقق بازار انقلابی اسلامی است؛ به همین جهت محور فعالیت اصناف با شعار "تقوای اقتصادی جهاد اقتصادی "دنبال می‌شود. هدف ما زمینه سازی تمدن نوین اسلامی است. همانگونه که مستحضر هستید نقش بازار در تمدن سازی اسلامی تاثیرگذار بوده است، نگاه به تاریخ نشان می‌دهد که حضور تجار در کشور‌ها باعث تمایل مردم به مرام و آیین اسلامی شده است. هدف ما حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی با توجه به گام دوم انقلاب است.

_ از مهمترین طرح‌های اجرا شده در بسیج اصناف، طرح «یک کاسب یک دانش‌آموز» است، بفرمائید این طرح چه میزان در کشور با استقبال روبرو شده است؟

سردار حسن پور: در بحث جهاد اقتصادی دو مقوله «کمک به تولید، رونق اقتصادی و کسب و کار» و همچنین «کمک به ولی نعمتان در جامعه» را دنبال می‌کنیم. دانش آموزانی که در برخی از مناطق کشور به سختی تحصیل می‌کنند و در گرفتاری مالی و معیشتی هستند ما را بر آن داشتند که به آنان کمک کنیم و پویشی با شعار " یک کاسب یک دانش آموز " با همکاری بسیج دانش آموزی را در سراسر کشور به راه بیندازیم. این رزمایش از ابتدای شهریور ماه آغاز شد و تا اواسط مهرماه نیز ادامه خواهد یافت. اما این کمک‌ها نباید به صرف کیف، کفش و لوازم التحریر باشد؛ باید هر بازاری به یک دانش آموز وصل شود که از ابتدا تا انتها وی را همراهی کند.

بسیج اصناف خود را ملزم می‌داند که به همه دولت‌ها کمک کند/ همه آنچه که باید درباره طرح «یک کاسب یک دانش‌آموز» و دوره «فقه بازار» بسیج اصناف بدانید


_ آیا کسبه و بازاریان از این طرح استقبال کرده‌اند؟ 

سردار حسن پور: بازاریان همیشه در کار خیر پیش قدم بوده‌اند، بسیج اصناف نیز به افزایش و شتاب موضوع نیز ورود کرد که با استقبال خوبی از کسبه همراه شد. در زمان کرونا، مشکلات ما در محرومیت‌ها بیشتر شد و پیشنهاد راه‌اندازی مراکز نیکوکاری اصناف را ارائه کردیم و از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰، قریب به ۱۲۰ مرکز نیکوکاری و اصناف و بازار شکل گرفت و در حال حاضر نیز این مراکز در حال گسترش و توسعه هستند. به فضل الهی امروز تمام استان‌ها در طرح "یک کاسب یک دانش آموز" پیشتاز هستند.

_ همکاری بسیج اصناف با دولت‌های مختلف چگونه بوده و در چه چهارچوبی تعریف شده است؟

سردار حسن پور: همکاری بسیج اصناف با دولت‌ها طبق چهارچوبی است که سازمان بسیج و سپاه مشخص کرده اند؛ ما باید در تعامل و همکاری با دولت باشیم؛ ضمن اینکه مطالبه‌گری نیز داشته باشیم. در همه دولت‌ها همکاری داشته‌ایم و بنده یک دهه است که در بسیج اصناف خادم هستم و مسئولیت دارم، در دولت دوازدهم، طی دو مقطع با درخواست دولت، کمک جدی به آنها کردیم؛ همزمان با گران شدن بنزین، وزیر صمت وقت از ما درخواست کرد که به مجموعه دولت کمک کنیم، از این رو در کنار تمامی بازرسان صمت و اتاق اصناف، همیاران بازرس را ساماندهی کردیم تا در کنار گران شدن بنزین، چندان شاهد افزایش کلان سایر قیمت‌ها نباشیم. در دوران کرونا نیز کل مجموعه بسیج به خصوص بسیج اصناف در تولید ماسک و دستگاه اکسیژن ساز و رفع کمبود‌های بیمارستانی از جمله البسه و گان در خدمت مردم بودند و همه مجموعه‌های دولتی از ما استمداد می‌طلبیدند؛ به لطف خداوند با اقدامات انجام شده و با حمایت بسیج اصناف از کارگاه‌ها، تولید ماسک روزانه به ۱۷ میلیون رسید که حتی صادرات هم داشتیم، همه چیز گران می‌شد، اما ماسک ارزان بود. به فرموده حضرت آقا،‌ای کاش کسانی بتوانند مثل شهید آوینی، این جهاد عظیم و عمومی را روایت کنند. در دولت شهید رئیسی نیز در توسعه گروه‌های جهادی، تنظیم بازار و مشورت‌هایی در موضوعات مختلف اقتصادی به دولت شد و همچنین در رونق تجارت جهانی، همکاری‌های قابل توجهی داشتیم؛ در دولت جدید نیز با ارتباطاتی که با مجموعه دولت گرفته‌ایم طرح‌هایی درباره جهش تولید و موضوعات خاص و رفع موانع و معضلات در حال تدوین است که به دولت تقدیم می‌کنیم؛ با توجه به فرمان و توصیه مقام معظم رهبری و دستور رییس سازمان بسیج مستضعفین در کنار دولت هستیم و موفقیت دولت را موفقیت کل کشور می‌دانیم. جدیدترین آمار و اطلاعات و بروز‌ترین راهکار‌ها را خدمت دولت محترم ارائه می‌کنیم.

بسیج اصناف خود را ملزم می‌داند که به همه دولت‌ها کمک کند/ همه آنچه که باید درباره طرح «یک کاسب یک دانش‌آموز» و دوره «فقه بازار» بسیج اصناف بدانید

_ بسیج اصناف برای بهبود وضعیت عرضه پوشاک متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی در کشور چه اقداماتی را انجام داده است؟

سردار حسن پور: یکی از طرح‌هایی که در بسیج اصناف دنبال می‌شود طرح «تکریم عفاف و حجاب» در بازار و اصناف است که بخشی از آن مربوط به افزایش تولید البسه عفیفانه است. به رویداد‌های مختلفی همچون رویداد "مد آفرین" کمک کرده‌ایم که در چهار مرحله برگزار شده است و هزار طراح درجه یک در کشور شناسایی شده‌اند. کمک دیگر ما در این حوزه، مربوط به راه اندازی سکو‌های فروش لباس‌های عفیفانه در کشور است؛ امیدواریم در ماه‌های آینده سکو‌های فروش دائمی در نقاط مختلف کشور فعال شوند؛ باید این محصولات را به مغازه‌ها عرضه نماییم؛ در حوزه طراحی و تولید به مرحله خودکفایی رسیده ایم و در بحث عرضه باید تلاش بیشتری کنیم. مردم ما ذاتاً به مقوله حجاب و عفاف علاقمندند و ما باید متناسب با نیاز‌های جامعه، امکانات را برای آنها مهیا کنیم.

_ در پایان اگر صحبتی باقی مانده و نکته خاصی را مدنظر دارید، بفرماید؟
 
سردار حسن پور: بسیج اصناف در بحث تقوای اقتصادی و موضوع فقه اخلاق در بازار اقدامات قابل توجه و رو به گسترشی را انجام داده است. بازاریان، متولیان اصلی آموزش مکاسب و فقه بازار هستند، الحمدلله این کلاس‌ها در حال جا افتادن هستند. کار در زمینه فقه بازار در اختیار خود بازاریان است و بسیج اصناف هم در این زمینه به نقش مدیریتی مشغول است.   همه کسبه و بازاریان ملزم به فراگیری احکام فقهی مربوط به بازار هستند و کسبه‌ای که قصد دارند پروانه کسب برای انجام فعالیت در بازار را اخذ کنند باید احکام کسب و کار را یاد بگیرند و آموزش لازم هم به آنها ارائه شود. این آموزش‌ها هم در سراسر کشور بر عهده بسیج اصناف گذاشته شده است. احکامی مربوط به کسب و کار، معاملات حرام و مکروه و موضوعات روز بانک‌ها که در کشور اتفاق می‌افتد در این جلسات مطرح می‌شود. خوشبختانه نزدیک به ۶۰۰ طلبه فاضل در استان قم آموزش دیده اند و در طول سال نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر از کسبه بخصوص جوانان و بانوان در این کلاس‌ها حضور دارند و با احکام اسلامی آشنا می‌شوند که این نیز حرکت فرهنگی و اقتصادی است. در دل همه این کارها، گروه‌های جهادی تشکیل شد و هزار گروه جهادی تخصصی فنی داریم که در راستای تشکیل گروه جهادی، اشتغال نیز ایجاد شده است. به همراه هر گروه جهادی دونفر از بازاریان و فعالان اقتصادی را همراه می‌کنیم که ظرفیت روستا و منطقه را شناسایی کنند و خانواده‌ها و مردم را به سمت تولید و اشتغال حرکت دهند. یکی از گروه‌های جهادی در اسفراین توانسته است در دوسال گذشته ۳ هزار شغل ایجاد نماید که الگویی برای سایر گروه‌های جهادی است که رونق را در روستا‌ها توسعه دهند. در نمایشگاهی که ۲۶ و ۲۷ شهریور ماه برگزار می‌شود یکی از موارد برجسته مورد بازدید مدعوین، بحث اشتغالزایی است که از دل گروه جهادی ایجاد شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار