خبرهای داغ:
با جهادگران/

جهادگری از دلجویی محرومان تا گره گشایی از نیازمندان

تبریز- مسئول گروه جهادی «فدک» سپاه مرند معتقد است: موفقیت ما می توان گفت چون خالصانه و فی سبیل الله کار می کنیم همان لبخند کودکی است که در طرح تبسم بر لبش می نشیند یا رسیدگی به خانواده زندانیان که نیاز مالی دارند و خوشحالی فرد گرفتاری که با باز شدن گره کارش در وجودش حس می کنیم.
کد خبر: ۹۶۲۷۶۳۰
|
۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵

خبرگزاری بسیج، رقیه غلامی؛ گروه های جهادی از آغاز پیروزی انقلاب نقش مهمی در کمک به محرومان و خدمات رسانی داشتند و اکنون با گذشت چهار دهه هنوز پای کار بوده و در محرومیت زدایی نقش آفرینی می کنند.

گروه جهادی «فدک» یکی از همین گروه های جهادی در مرند است که به قول رقیه غلامی؛ مسئول این گروه محصول تلاش آن ها خدمت به مردم بوده و زمان و مکان نمی شناسند و آتش به اختیار هر جا و هر زمان لازم باشد وارد میدان کارزار می شوند و ایفای وظیفه می کنند.

خبرگزاری بسیج در راستای انعکاس تلاش جهادگران با مسئول این گروه جهادی گفت و گویی ترتیب داده که آنچه می خوانید حاصل همین گفتگوست؛

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید

بسم الله الرحمن الرحیم 
اول از جنابعالی بابت زحمات شما در عرصه انعکاس خبری فعالیتها تشکر می کنم، بنده رقیه غلامی، دارای تحصیلات دکتری مدیریت و مدرس دانشگاه و  مسول گروه جهادی فدک بسیج سازندگی سپاه ناحیه مرند هستم.

درباره عرصه فعالیتی خود بفرمایید از چه سالی و با چه انگیزه ای آغاز کردید؟
بنا به تعریف گروه جهادی و بسیج سازندگی و فرمایش مقام معظم رهبری راجع به بحث  آتش به اختیار عرصه فعالیتی خاصی یا ویژه ای  نداریم هر جا محرومیتی باشد و کمبودی را در جایی احساس کنیم گروه جهادی ما تا حد توان حاضر است.

از سال ۱۳۹۷ در قالب بسیج مساجد و محلات فعالیت جدی می کردیم ولی پس از ساماندهی رسمی در  آذر ماه سال ۱۴۰۲ زیر شاخه بسیج سازندگی سپاه مرند فعالیت داریم و انگیزه هم فقط و فقط محرومیت زدایی و جبران کمبودهایی هست که شاید از دید نهادهای مربوطه مثل کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی و سایر ارگان های مربوطه نهان مانده یا شاید مورد کم لطفی قرار گرفته است.

محل فعالیت تان کجاست و عرصه فعالیت تان در چه زمینه ای است؟
در شهرستان مرند ساکن هستیم و مکان خاصی برای فعالیت نداریم و در خانه مسکونی خودمان مشغول هستیم چون حساب کردیم اگر هزینه ای که برای رهن و اجاره می دهیم را حتی برای حل مشکل یک نفر صرف کنیم بهتر است و عرصه فعالیت ما فعلا شامل ۳۰ طرح از جمله  آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و همه قشرها از جمله سالمندان، بیماران و دانشجویان و دانش اموزان و ... در خدمتشان هستیم.

 اما جغرافیای خدمت رسانی ما فقط شهرستان مرند و حومه نیست و کل کشور است و هر وقت که خبردار بشویم و در خواست کمک بشود و از نیازمندی طرف مطمئن شویم گروه جهادی فدک اماده خدمت رسانی و کمک رسانی است.

با چه هدفی فعالیت دارید و چند نفر در عرصه فعالیتی تان مشغول هستند؟ 
هدف فقط و فقط محرومیت زدایی و جبران برخی از کمبودهای نیازمندان در حد توان گروه جهادی فدک است و حدود ۱۰ نفر عضو گروه جهادی فدک هستند.

از اقدامات و موفقیت های عرصه فعالیت تان بفرمایید؟
اقدامات گروه جهادی فدک همگی شامل خدمت رسانی می باشد و بخواهم به زبان تجاری بگویم محصولی که ما عرضه می کنیم خدمت است اما پررنگ ترین اقدامی که انجام دادیم ایجاد و راه اندازی صندوق قرض الحسنه مردم یار ضحيٰ و صندوق خیریه حضرت زینب(س) است که یکی در قالب اعطای وام کاملا قرض الحسنه برای اعضا صندوق و نیازمندان و صندوق خیریه کمک بلاعوض به نیازمندان است.

در یکسال اخیر حدود پنجاه فقره وام بدون کارمزد به نیازمندانی که حقوق ماهانه دارند اما برای جبران کسری زندگی نیازمند وام هستند یا کسب و کارهای کوچک شروع کردند و از این تعداد بیشتر وام ها را برای ازدواج جوانان و خانم های سرپرست خانوار  اعطا کردیم.

در قالب ۳۰ طرح مثل طرح تبسم، طرح زائر اولی، طرح عیادت، طرح در راه مانده طرح سالمند، طرح وام، طرح کمک ازدواج، طرح بوی ماه مهر و سایر طرح ها فعالیت می کنیم و موفقیت ما هم می توان گفت چون خالصانه و فی سبیل الله کار می کنیم همان لبخند کودکی است که در طرح تبسم بر لبش می نشیند یا رسیدگی به خانواده زندانیان که نیاز مالی دارند و یا  خوشحالی فرد گرفتاری  که با باز شدن گره کارش در وجودش حس می کنیم یا پیرزن تنهایی که برایش غذا می پزیم و نان داغ برایش می گیریم و کارهای بهداشتی مثل استحمام یا گرفتن ناخن و ..انجام می دهیم  و انتظار هیچ گونه تقدیر و تشکر از کسی رو نداریم و عرض کردم که  بزرگترین موفقیت ما جلب اعتماد خیران و حل بعضی مشکلات هموطنان و همشهری های گرفتار با تلاش گروه جهادی فدک است

و هر آنچه لازم است بیان شود بفرمایید؟
 بازم از شما خواهر خوبم تشکر می کنم بابت وقتی که برای مصاحبه صرف کردید لازم است اینجا چند مطلب جهت شفاف سازی  بیان کنم اینکه گروه های جهادی از طریق کمک های مردمی و خیران به نیازمندان کمک می کنند و تحت حمایت مالی هیچ سازمانی نیست و جهادگران این گروه ها نیز هبچ نوع حقوق و سهمیه و مزایایی دریافت نمی کنند و اصولش هم همین است که کاری که صد در صد خالص برای رضایت خدا و فی سبیل الله باشد نه نیاز به حقوق دارد و نه تقدیر و دیده شدن.

دوم ارگانی که مسول رسیدگی به نیازمندان مالی و بیماران و... است سپاه و یا بسیج سازندگی نیست منتهی بنا بر فرمایش حضرت آقا «اولین خاصیت و وظیفه گروه های جهادی خدمت به مردم است» و ما هم مثل بقیه گروه های جهادی هر جا نیاز بود، محرومیتی بود حتی به اندازه آموزش دادن یک هنر یا یک درس ریاضی آماده هستیم.

  این مطلب رو برای این عرض کردم که تماس تلفنی می گیرند و گلایه می کنند که سپاه به وظایفش خوب عمل نمی کند و به فقرا رسیدگی نمی کند به بیمار رسیدگی نمی کند و بنده توضیح می دهم که این کار بر عهده کدام نهاد است و دلیل ایجاد چنین توقعی هم حضور همیشگی  سپاه و بسیج سازندگی در همه عرصه ها برای خدمت رسانی است که کم کم دارد به وظیفه تبدیل می شود اما در هر صورت تا جایی که امکانش باشد به حول و قوه الهی با تمام توان برای حذف محرومیت و ناعدالتی تلاش خواهیم کرد.

 در پایان از حمایت های مسول بسیج سازندگی آذربایجان شرقی جناب سرهنگ ملک لو و مسول بسیج سازندگی سپاه ناحیه مرند جناب سرهنگ نقی زاده و مسول گروه های جهادی سپاه مرند آقای علی اصغر قاسمی که همیشه حامی و پشتیبان گروه های جهادی بودند و هستند تشکر می کنم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار