خبرهای داغ:
در گفتگو با بسیج تشریح شد:

نقش اصناف ایران در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

مسئول سازمان بسیج اصناف فارس در گفتگو با بسیج، به تشریح نقش اصناف ایران در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداخت.
کد خبر: ۹۶۲۷۸۲۲
|
۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۰

سرهنگ مهدی دوکوهکی مسئول سازمان بسیج اصناف فارس در گفتگو وبا خبرنگار بسیج در شیراز، اصناف را یکی از مستحکم ترین و تاثیرگذارترین بخش های اقتصادی کشور دانست و اظهار داشت: اصناف، به عنوان بزرگترین ساختار غیر دولتی اقتصاد اهرمی مهم در ابداع و جریان یابی اندیشه های ناب اقتصادی است.

وی تصریح کرد: تشکل های مردمی اصناف در همه ادوار به عنوان وسیع ترین بخش اقتصادی نقش موثر و تاثیرگذاری در توسعه کشور داشته و بی شک برای تحقق اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهند داشت؛ از اینرو در تمام کشورها، اصناف یکی از بازوان یاری کننده اقتصاد بوده و با یاری رساندن به دولت و حمایت از کسب و کارهای کوچک و غیر دولتی در ثبات اقتصاد نقش ایفا می کنند.

دوکوهکی ادامه داد: جایگاه اصناف به عنوان متولیان بازار در نظام اقتصادی کشور اعم از فرد صنفی و یا تشکل های صنفی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که در ایجاد واحدهای اشتغال زا و اشتغال زایی بسیار موثر عمل کرده و تجارب صنعتی و خدماتی عموما از واحدهای صنفی کوچک نشات گرفته و توانسته پایه های خود را قوی تر کرده و سینه به سینه به نسل امروز منتقل شود. اشتغالی که پایدار بوده، آن هم در شرایطی که تعداد قابل توجهی جویای کار در کشور وجود دارد.

مسئول سازمان بسیج اصناف فارس  تاکید کرد: در واقع اصناف با سهمی بیش از یک چهارم تولید ناخالص ملی و حدود نیمی از اشتغال کشور، بزرگترین بخش اقتصادی کشور بعد از نفت را عهده دارند.

وی با بیان اینکه بیش از سه میلیون واحد صنفی در زمینه های مختلف تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی در طیف وسیعی از فعالیت ها در زنجیره ی تامین عرضه محصولات حضور دارند که بدون فعالیت آن ها چرخه اقتصادی کشور توان حرکت نداشته و باید با رویکرد بهتری به فعالیت آن ها توجه شود، ادامه داد: این بازار است که پیشقدم است و همراه با سایر قشرهای ملت از کارگران و‌‎ ‎‌کشاورزان و امثال اینها، مجاهدت کرده و مشکلات را تحمل، و در پیشبرد‌‎ ‎‌مقاصد اسلام آنچه که توان داشته است، عمل کرده است.(امام خمینی (ره))

دوکوهکی با تاکید بر اینکه اصناف یکی از پایه های اصلی انقلاب اسلامی بوده و هستند و نقش اصناف در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی بی بدیل بوده و این نقش را کماکان بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: از ابتدای شکل گیری مبارزات مردمی بر علیه نظام ستمشاهی تا پیروزی انقلاب اسلامی، بازاریان و اصناف نقش مهمی را در پشتیبانی و حمایت از این مبارزات ایفا کردند.

وی، بازار را به عنوان بزرگترین نهاد مدنی در تاریخ انقلاب اسلامی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته دانست و افزود: بازاریان به عنوان یک گروه تعیین کننده در طبقه متوسط و به تعابیر جامعه‌شناسانه به عنوان نهاد قدرتمند مدنی، در تعدیل، ثبات و سلامت فرهنگی و اجتماعی ایران نقش تعیین‌کننده‌ای داشتند و شاید بتوان گفت جزو قدرتمندترین طبقات متوسط در گروه جوامع عمل کردند.

مسئول سازمان بسیج اصناف فارس تصریح کرد: اصناف در پیروزی انقلاب اسلامی، تحکیم و تثبیت نظام و در دفاع مقدس نقش‌آفرین و میدان‌دار جهاد مقدس بوده‌اند و در پیشرفت کشور هم پرچم‌داری کرده‌اند. اصناف در توسعه و عمق‌بخشی به انقلاب اسلامی نقش مهمی دارند؛ به عبارت دیگر چنانچه نقش اصناف را در جنگ تحمیلی نادیده بگیریم، به هیچ عنوان پشتیبانی و حتی سرنوشت جنگ مشخص نمی‌شد.

 دوکوهکی گفت: برخی از فعالیت‌های دوران دفاع مقدس برجسته‌سازی نشده است، از جمله همین نقش اصناف در دفاع مقدس و سال‌های پس از آن؛ زیرا از لبه جلویی جبهه‌ها تا عقبه پشتیبانی از جنگ اگر اصناف به صحنه نمی‌آمدند، یگان‌های دفاع مقدس قدرت حمل مجروح به عقب را هم نداشتند؛ لذا اصناف سهم بسیار زیادی در جهاد فی سبیل الله دارند و البته بسیاری از فعالان این بخش به خیل شهدا و ایثارگران پیوستند.

وی، یکی از مؤلفه‌های نقش اصناف در پیروزی ملت در دوران ستم‌شاهی را پیروی از ولی امر مسلمین عنوان کرد و افزود: این‌گونه موارد هیچ‌گاه نمی‌توان حذف کرد و یا نادیده گرفت؛ حتی حضور پرثمر و درخشش اصناف و بازاریان را در پیروزی دفاع مقدس نمی‌توان نادیده گرفت و یا کوچک شمرد و یا نقش آن‌ها را در پیشرفت چشمگیر نظام مقدس جمهوری به هیچ انگاشت؛ زیرا اصناف سهم بزرگی در این موفقیت‌ها داشته‌اند؛ البته تاریخ هم این‌ها را فراموش نخواهد کرد.

دوکوهکی با اشاره به فعالیت های اجتماعی اصناف تصریح کرد: از دیرباز صنوف گوناگون در کنار انجام فعالیت‌های اقتصادی خود نقش بسزایی در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی (به‌ویژه مذهبی) داشته‌اند. مشارکت آن‌ها در جریان‌های سیاسی و پیوندی که با سایر گروه‌ها برقرار می‌کردند، بیانگر این است که صنوف نسبت به رویدادهای سیاسی و اجتماعی بی‌تفاوت نبوده‌اند، در مقابل پیامدهای این رویدادها نیز بر فعالیت آن‌ها مؤثر بوده است.

وی از اصناف، کسبه و بازاریان شهر، بعنوان معتمدین و چشم و چراغ مردم و حاکمیت یاد کرد و افزود: نقش اصناف و بازاریان در تمامی وقایع ملی کشور تاثیر گذار و تعیین کننده بوده است.

مسئول سازمان بسیج اصناف فارس تاکید کرد: از دوران قدیم تا دوران حاضر، کسبه در کشور ما، جزو قشرهای متدین بوده‌اند و هستند. همین تدین و انس با علما موجب شده است که در هر میدانی که علمای دین حضور داشته‌اند (در مبارزات، در موضعگیریهای گوناگون سیاسی و یا دینی) حضور اصناف و کسبه و اهل بازار و دادوستد در آن‌جا قطعی باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار