خبرهای داغ:
کاویانی دلشاد خبر داد

بهره‌برداری از ۶ پروژه عشایری در همدان

همدان-مدیر امور عشایر استان همدان گفت: به مناسبت روز ملی روستا و عشایر ۶ پروژه با ۸ میلیارد تومان اعتبار در استان به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۹۶۳۴۰۰۰
|
۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۶
بهره‌برداری از ۶ پروژه عشایری در همدان

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، جعفر کاویانی دلشاد همزمان با ۱۵ مهرماه روز ملی روستا و عشایر در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ترکیب اجتماعی کشور ما از سه جمعیت عشایری، روستایی و شهری تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه جامعه عشایر سه نشانه دارد، افزود: عشایر به صورت قبیله‌ای زندگی می‌کنند و اشتغال آنها متکی بر دامداری است و به صورت کوچ رو هستند.

مدیر امور عشایر استان همدان با بیان اینکه حدود ۹.۵ درصد مراتع استان در اختیار عشایر است، گفت: عشایر حدود ۹دهم درصد از جمعیت کل استان هستند؛ تقریبا ۳ هزار و ۹۰۰ خانوار که ۱۳ هزار و ۸۸۰ نفر جمعیت آنها است.

وی ابراز کرد: در سرشماری سال ۱۲۴۵ جمعیت عشایر کشور ۳۸.۶ درصد بود که در سال ۱۳۸۷ به ۱.۶ درصد رسیده است و در حال حاضر جمعیت عشایر کشور به یک میلیون و ۱۸۶ هزار نفر رسیده است.

کاویانی دلشاد با بیان اینکه سرانه دام ما بالای ۱۰۰ رأس است، عنوان کرد: عشایر با وجود اینکه ۹.۵ درصد از مراتع استان را در اختیار دارند با حداقل امکانات حدود ۲۰درصد از گوشت قرمز استان را تولید می‌کنند، همچنین سالانه ۶ هزار تن گوشت قرمز، ۳۸۰ تن پشم و ۲۶۰ مترمربع صنایع دستی تولید می‌کنند و امسال حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی به کشت گیاهان دارویی توسط عشایر تعلق گرفته است.

وی با اشاره به اینکه عشایر ما در ۷۲ سامانه عرفی استان همدان ساکن می شوند، بیان کرد: ۲۵۰ کیلومتر ایل راه عشایری در استان وجود دارد که از این مقدار حدود ۱۴۰ کیلومتر از ایل راه‌ها با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مرمت و بازسازی شده‌اند و بخشی از ایل راه‌های عشایری در میان بندها از بین رفته‌اند و همین عامل باعث شده کوچ عشایر با وسایل نقلیه انجام شود.

مدیر امور عشایر استان همدان با اشاره به اینکه به مناسبت روز ملی روستا و عشایر ۶ پروژه با ۸ میلیارد تومان اعتبار در استان به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: یک کارگاه خیاطی با اعتبار ۶ میلیارد تومان افتتاح شد که حدود ۱۵ نفر به صورت غیرمستقیم با این کارگاه همکاری می‌کنند.

وی با اشاره به کمبود کامیون آبرسان ابراز کرد: در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ خانوار عشایر کوچ رو از طریق ۳ کامیون، آبرسانی سیار می‌شوند در حالی که به ۴ الی ۵ کامیون آبرسانی نیاز داریم.

کاویانی دلشاد خاطرنشان کرد: در شورای برنامه ریزی کل اعتبار ۳۶۵ میلیارد تومان برای همه استان‌ها به صورت غیرمستقیم مصوب شده است؛ در جلسات شورای عشایری از محل اعتبارات توازن ۲، سازمان برنامه و بودجه ۲۰ میلیارد تومان به آب، ۱۰ میلیارد تومان به راه عشایری اختصاص یافته است که اگر تامین شود تا ۲۰ سال آینده مشکلات حل می‌شود.

وی در خصوص تامین پنل خورشیدی عنوان کرد: قرار بود ۳۹۹ پنل خورشیدی تا ۱۵ فروردین به عشایر تحویل دهیم که تاکنون این امر میسر نشده است؛ این در حالی است که پنل خورشیدی به شدت مورد درخواست عشایر استان است اما از سال ۱۴۰۰ تاکنون شرکت توزیع نیروی برق پنل خورشیدی بین عشایر توزیع نکرده است.

مدیر امور عشایر استان همدان با اشاره به اینکه در بحث آموزش و پرورش عشایری مشکل داریم، گفت: حداقل ۶۰ معلم کوچ‌رو نیاز داریم که سال گذشته ۲۰ معلم به عشایر اختصاص دادند که ۱۴ نفر آنها پذیرفته شدند و مابقی در بخش روستایی به کار مشغول شدند.

وی با اشاره به اینکه از ۱۰ نفر از عشایر نمونه تقدیر شد، بیان کرد: تخریب اراضی ملی و تصرف مراتع از دیگر مشکلات عشایر است، از جمله ابرو، ارزانفود و میدانک که مناطق را شخم زدند.

کاویانی دلشاد با بیان اینکه از دیگر اقدامات ما ایجاد مجتمع دامپروری است، گفت: در همدان پیگیر مجتمع دامپروری هستیم که در آنجا ساماندهی شوند؛ همچنین ایجاد چاه‌های آب مختص آبرسانی، برگزاری ۸ دوره آموزشی با ۴۹ ساعت، برپایی ۳۷ سیاه چادر عشایری، برپایی ۶ شورای شهرستانی عشایری، تولید ۲۸ ساعت برنامه رادیویی و تلویزیونی از جمله اقدامات ما در این اداره است.

وی عنوان کرد: اعتبارات سفر ریاست جمهوری ۱۷۰ میلیارد داشتیم که از این مقدار ۵ میلیارد تومان در بحث آب و راه تخصیص داده شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار