آغاز رقابت ۵ روز آشپزها برای پخت آش

زنجان- جشنواره ملی آش ایرانی و نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی و سوغات در زنجان آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۹۶۳۴۳۳۱
|
۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۹

آغاز رقابت ۵ روز آشپزها برای پخت آش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری زنجان، هفدهمین دوره جشنواره ملی آش ایرانی و هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی و سوغات با حضور مقامات کشوری و استانی در زنجان در محل نمایشگاه بین‌المللی کاسپین آغاز به کارکرد.

 فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در افتتاحیه این جشنواره اظهار داشت: زنجان پایگاه اصلی جشنواره آش ایرانی است و از قبال این جشنواره باید بتوانیم موضوع گردشگری را رونق بیشتری بدهیم.

وی بیان کرد: جشنواره‌ها می‌توانند عمر طولانی داشته باشند، به شرطی که به‌درستی و بر پایه بومی آن منطقه برگزار شود و باید بتوانیم از این نوع جشنواره‌ها و همه رویدادها در راستای توسعه کشور استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: ما کشور تفاوت‌ها هستیم، تفاوت در آیین، فرهنگ ، لباس، گویش و.. .. که این خود می‌تواند عاملی برای تضاد و تفرقه باشد، اما این تفاهم‌هاست که فرهنگ ما را شکل می‌دهند، و در گردشگری؛ وفاق و صلح را به ارمغان می‌آورد‌.

 فاطمی با اشاره به حضور استان‌ها در جشنواره ملی آش ایرانی گفت: همه زیبایی‌ها در این جشنواره در یک قاب، جدا از تفاوتهای فرهنگی به نمایش گذاشته شده است و این بسیار ارزشمند است.

برگزاری جشنواره آش ایرانی به صورت بین‌المللی 

در ادامه داریوش نادری، سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان گفت: تلاش بر این است از سال آینده این جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار شود.

 وی گفت: برگزاری این نوع جشنواره‌ و نمایشگاه‌ها به رشد صنعت گردشگری که به عنوان صنعت پاک شناخته می‌شود، کمک می‌کند.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان بیان کرد: در این دوره از نمایشگاه صنایع دستی ۱۵۵ غرفه با ۲۰۰ هنرمند از سراسر کشور حضور دارند.

جشنواره آش یکی از ماندگارترین جشنواره‌هاست

 در ادامه این مراسم یحیی رحمتی، بنیانگذار جشنواره ملی آش ایرانی زنجان بیان کرد: جشنواره آش یکی از ماندگارترین جشنواره‌ها در زنجان است و نخستین دوره این جشنواره در سال ۸۴ در زنجان در فضای باز منطقه گاوازنگ برگزار شد که شروع بسیار خوبی داشت.

 وی افزود: خوشبختانه این جشنواره هفدهمین سال خود را طی می‌کند که می‌توان گفت به یک بلوغ و بالندگی رسیده است که جای خرسندی دارد.

 رحمتی بیان کرد: این جشنواره طی سال‌های کاری خود افت و خیز‌های زیادی داشته و در طی این سال‌های جشنواره‌های مختلفی برگزار شده  اما جشنواره آش پایه فلسفه‌ی قوی‌تری در زندگی انسانها دارد که آن را ماندگار می‌کند.

وی گفت: آش در فرهنگ ایرانی جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و می‌توان گفت آش به تمام معنا خلاصه همه غذاها است. 

بنیان‌گذار جشنواره ملی آش ایرانی در زنجان تصریح کرد: استان زنجان باید از معبر به مقصر گردشگری تبدیل شود و یکی از این راه‌ها برگزاری جشنوارها است.

فاطمه عسگری 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار