خبرهای داغ:
کارشناس مسائل بین‌الملل:

جنگ در غزه، هیچ دستاوردی برای رژیم صهیونیستی نداشته است/ امروز بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: جنگ در غزه، هیچ دستاوردی برای رژیم صهیونیستی نداشته است.
کد خبر: ۹۶۳۴۵۴۹
|
۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۳


به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین الملل در سلسله پیش نشست‌های تخصصی تبیینی اجلاسیه بین‌المللی شهید صالح العاروری شهید شاخص بین‌الملل و شهدای بسیج جهان اسلام با موضوع «بررسی نقش و تاثیر اندیشه‌های سید مقاومت شهید سید حسن نصرالله بر شکل‌گیری طوفان‌الاقصی و تحولات داخل و خارج منطقه غرب آسیا، اظهار کرد: تهدید به پشتوانه و مستظهر به قدرت است و ما قدرت پیدا کردیم. در سال 2003  عراق و افغانستان و حدود  38 پایگاه منطقه ای ما را دوره کرده بودند. طرحی نداشتیم که حوزه قدرت نفوذ فیزیکی نظامی مان، تا دیگر کشورها گسترش یابد.

وی افزود: اما در حال حاضر، همه دنیا به این فکر می کنند که ایران با این نفوذ منطقه ای و قدرتی که دارد، 20 سال دیگر کجا خواهد بود اما عده ای در داخل به این مهم توجه ندارند. افکار عمومی تنها به این فکر می کنند که رژیم صهیونیستی 40 هزار فلسطینی را کشته است. 

خوش چشم گفت: اصل موضوع این است که ما باید به مظلوم و مظلومان( غزه و اهالی آن) نگاه دینی و دلسوزانه داشته باشیم نه ابزارانه. باید نگاه ایدئولوژیک داشته باشیم. کسیکه این موضوعات را هم قبول ندارد لااقل باید بداند که کجای تاریخ ایستاده ایم. ما در دوران جابجایی قدرت هستیم و شاید این فرصت تا 500 سال دیگر پیش نیاید. ما هزینه کردیم و هم اکنون باید جواب آن را بگیریم. 

کارشناس مسائل بین الملل گفت: همه این جنگ هایی که در این دوران، آمریکا یا اسرائیل به راه می اندازند بلافاصله تبدیل به جنگ تمدنی می شود  آنهم اگر یک طرف آن روسیه، چین و ایران قرار داشته باشند. جنگ غزه که شروع شد، مشخص بود پای محور مقاومت نیز به این جنگ کشیده شده و روند ان طولانی مدت خواهد شد. 

وی گفت: اگر از این جنگ های نیابتی و مستقیم، پیروز بیرون بیاییم در بین نیروهای ائتلاف سهم بزرگتری از باصطلاح کیک گیرمان می آید، اگر اینطور نشود ایرانی که در جبهه مقاومت شکست خورده و مضمحل شده باشد، دیگر باب المندب را ندارد و اگر تنها تنگه هرمز را داشته باشد به ما در همان اندازه  اجازه عرض اندام می دهند و دیگر بازیگر عمده نخواهیم بود. دنیا، دنیای قدرت است و در همین بحث، جنگ غزه پیش آمد. 

خوش چشم با بیان اینکه جنگ غزه آورده زیادی برای حماس و محور مقاومت داشته و هیچ آورده ای برای رژیم صهیونیستی نداشته است،گفت:  اساس کار همان 6 ساعت اولیه حمله بود. در این زمان کاری کردند که رهبر معظم انقلاب چند روز بعد در سخنرانی خود بیان فرمودند رژیم صهیونیستی شکست جبران ناپذیر غیر قابل ترمیم را متحمل شده است. اولین شکستی که متوجه شان شد در حوزه امنیتی و دفاعی بوده است. 

کارشناس مسائل بین الملل  گفت: وقتی می گویند 100 کشته دادیم حتما تعداد کشته شده  های آنان بیشتر است. راهبرد دفاعی و یا دکترین دفاعی کشورهای مختلف در مفهوم، همه مشترک است و 4 اصل دارد که  مورد نخست بازدارندگی است، دوم سیستم های هشدار است و اصل سوم تصمیم گیری و انتقال میدان است و اصل چهارم اقدام به دفع خطر با ارسال تجهیزات و نیرو به بهترین نقطه است. 

وی یادآور شد: حماس اولین نیرویی است که کل دکترین دفاعی رژیم صهیونیستی را چنان شکست داده است که نتانیاهو و دیگر مسئولان این رژیم بارها اعلام کردند که این واقعه بزرگترین شکست عملیاتی و اطلاعاتی آنها در طول 75 سال گذشته بوده است. 

وی گفت: بازدارندگی انها وقتی فروریخت که برای اولین بار نیروهای حماس به داخل سرزمین های اشغالی رفتند و انها را در انجا مورد حمله قرار دادیم، پیام دوم به دیگر کشورهای جهان بود، که این اسرائیل که فکر می کردید قدرت بزرگی است طبل توخالی بیش نبود و پیام سوم این بود که شما فکر می کردید، امنیت دارید اما ندارید. 

کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: بعد از فروپاشی بازدارندگی شان، سیستم های هشداری شان نیز فروریخت، نیروهای حماس جلوی دوربین فرمانده سرتیپ کل شهرک های منطقه را با کلاش بیرون کشیدند و او را با لیاس خواب در مسیر طولانی پیاده کشاندند. این اقدام ابهت اسرائیل را در چشم جهانیان فروریخت. 

خوش چشم اضافه کرد: در ورودی سرزمین های اشغالی 300 متر زمین هایی وجود دارد که فقط کشاورزان می توانند بروند و بعد  فاصله 100 متری وجود دارد که هیچکس نباید برود و بعد موانع 7گانه وجود دارد که بعد از ان به دیوار می رسیم که 6 متر ارتفاع دارد و در زیرزمین نیز مجهز به سنسور است و تا دریا نیز این سنسورها کار گذاشته شدند. پشت دیوار برج های دیدبانی دارد و مجهز به دوربین های دید در شب است. 

وی افزود: دو کیلومتر بعد این برجک ها، پاسگاه ها هستند و 250 پایگاه ماهواره ای خودشان یا دیگر کشورها قرار دارد که عکس و فیلم روزانه از این منطقه تهیه می کنند و همچنین هوش مصنوعی روی سیستم های الکترونیک انداختند تا کوچکترین تحرکاتی بررسی شود. 

خوش چشم گفت: اسرائیلی ها هنوز حیران هستند چراکه باریکه غزه محاصره است و اطراف آن رفح قرار دارد که بسته است و اطراف آن سرزمین های اشغالی و دریا وجود دارد و از 2007سال  محاصره است و 65 کیلومتر دیوار دور آن دیوار کشیده اند. چطور بوده که اعضای حماس از آن رد شدند.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ارتش انها ساعت پنجم رسید و برای  اولین بار اقرار کردند و شواهد صحنه نیز نشان داد که این اولین شکست آنها در حوزه اطلاعات و عملیات صهیونیست ها بود . 

وی افزود: شکست دوم آنها در مقابل حماس در جنگ روایتها بود. جهاد تبیین برای موفقیت در جنگ روایت هاست. حماس با دست بسته طوری کار  را روایت کرد که تا قبل از اینکه کار دست رژیم صهیونیستی بیفتد، هم کل دنیا با انها هماهنگ شود و هم اینکه از آنها حمایت کنند و خودشان این حادثه را روایت کنند. از توئیتر استفاده کردند و فیلم های خود را با اتستفاده از دوربین های گوپرو تهیه کردند. 

وی گفت: سومین نکته حائز اهمیت در این رویداد، جنگ سایبری بود. رژیم صهیونیستی مجبور شد بگوید که هک اطلاعاتی شدند و حجم عظیمی از اطلاعات شان لو رفته است. رونن برگمن 20 روز بعد یک مقاله چاپ کرد و این موضوع را اذعان کرد. 

خوش چشم تصریح کرد: حوزه چهارم مهاجرت است، اینها در اسفندماه گفته بودند که حدود 6 تا 7 میلیون یهودی و 3 میلیون از اعراب و شهروندان دیگر دارندکه 9 میلیون نفر می شوند. درباره جمعیت آنها باید سند و مدرک دقیقی در دسترس باشد تا بتوان اعداد و ارقامی که مطرح می کنند را پذیرفت. همان 500 هزار نفری که مطرح می شود که مهاجرت معکوس داشتند.  10 درصد جمعیت شان است. اگر 2 تا3 مورد 10 درصدی دیگر هم از جمعیت شان کم شود، به شکست جمعیتی می رسند. 

کارشناس مسائل بین الملل  بیان کرد:حوزه بعدی شکست شان در بخش اقتصادی است. رشد فصلی اقتصادی شان به منفی 21 درصد در اردیبهشت رسیده است. این بدان معناست که اقتصاد انها یک، پنجم آب رفته است. برای همین اقتصاددانان این کشور مدام هشدار می دادند که همان ماه اول ازجنگ بیرون بیایند. 


وی تاکید کرد: محور مقاومت حلقه آتش از چند نقطه روی انها بسته است. اهالی شهرک های صهیونیستی آواره شدند و خودشان می گویند 200 هزار نفر از اینها از این شهرک ها خارج شدند. به هتل های بوتیک ریختند و در انجا زندگی می کنند. شرکت های خارجی از این کشور رفتند.


خوش چشم اضافه کرد: محور مقاومت کم کم مانند یک قالی از دو طرف، پشت غزه و محور جنوب لبنان در حال جمع کردن اسرائیل است. آنها هنوز بیش از 100 اسیر مرده و زنده در دست حماس دارند. و 45 هزار نفر انسان بیگناه را کشتند و دچار انزوای بین المللی شدند و چند دستگی  در سرزمین های اشغالی ایجاد شده است لذا این جنگ آورده ای برایشان نداشته است. 


کارشناس مسائل بین الملل  تاکید کرد: ظرف یک شب، فلسطین و اسرائیل خبر اول جهان شد و جای ایران را گرفت. آنها با همه اقداماتی که تاکنون داشتند، غزه را باخت دادند و برد راهبردی نداشتند، هرگاه توانستند حزب اله را عقب بزنند و شهرک نشین ها را بازگردانندف برد راهبردی خواهند داشت. حزب الله، حیفا را زده است که این شهر بسیار مهم است.


وی با بیان اینکه جنگ دارای صحنه های نبردی همچون غزه، کرانه وسوریه لبنان و ایران است، گفت: هر نبرد دارای عملیات های زیادی است. تمامی هم ندارد و زمانی که طرفین به اهداف راهبردی خود برسند تمام می کنند.  در این نبرد روبه تصاعد و بحران هستیم و فعلا وظیفه حزب الله این است که این وظیفه راهبردی را حفظ کنند. 


خوش چشم پیش بینی کرد: اسرائیل و آمریکا  می‌خواهند با جنگ ترکیبی، تنش را بیشتر کنند تا باب المندب را از دست ما دربیاورند. هر رئیس جمهوری هم در آمریکا روی کار بیاید تنگه هرمز را دچار تنش می کند. 


کارشناس مسائل بین الملل  تصریح کرد: هم اکنون وسط راه است باید هماهنگ عمل شود و تمام تلاش و نیرویی که وجود دارد، بکار گرفته شود و از جهاد تبیین غافل نشویم. 

 


انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار