خبرهای داغ:

با اضطراب شغلی چه کار کنیم؟

کار می‌تواند منبع رضایت، فشار روانی، حمایت، تعارض، هیجان، ارتباط، خشم و ناامیدی باشد؛ برنامه‌های سلامت روان در محل کار می‌تواند افراد در معرض خطر را شناسایی و آنها را به درمان متصل کند.
کد خبر: ۹۶۳۵۴۵۲
|
۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۸

دکتر رضا دواساز ایرانی مدیرگروه سلامت روانی و اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به هفته ملی سلامت روان اظهار کرد: سلامت روان در محیط کار حالتی از رفاه  و آسایش است؛ در این حالت فرد می‌تواند با تنش‌های روزانه خود کنار بیاید، به نحوی سازنده کار کند و به فعالیت کامل خود دسترسی یابد و به جامعه خود کمک ‌کند.

وی با تاکید بر تشخیص و مداخله زودهنگام در اختلالات روانی در محیط کار و افزایش بهره‌وری افزود: اهمیت بهداشت روانی در محیط کار، همراه با سلامت جسمانی و اجتماعی جزو ضروری از سلامت کلی افراد است؛ کار می‌تواند منبع رضایت، فشار روانی، حمایت، تعارض، هیجان، ارتباط، خشم و ناامیدی باشد.

مدیرگروه سلامت روانی و اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان گفت: بدون تردید توجه جدی به دنیای کار از سوی مشاوران سازمان و متخصصان سلامت روان از اولویت مهمی برخوردار است و تشخیص و مداخله زودهنگام در اختلالات روانی در محیط‌های کاری یکی از اصلی‌ترین اقدامات در این زمینه است. یکی از زمینه‌های مورد توجه و تاکید تامین سلامت روانی و جسمانی کارکنان هر سازمان در حد معقول یا بهینه است. مدیران آگاه می‌دانند که وظیفه اصلی آنان هماهنگ ساختن فعالیت‌های افراد تحت نظارت‌شان برای دستیابی به هدف‌های از قبل تعیین شده سازمان است؛ حال اگر یک یا چند نفر از افراد تحت نظر نظارت یک مدیر گرفتار یک یا چند اختلال شایع رفتاری یا پریشانی روانی باشند، مدیر مورد نظر نمی‌تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد و از طرف دیگر در روان‌شناسی بهره‌وری انتخاب و به کارگیری منابع انسانی کارآمد در سازمان تاکید شده است.

وی بیان کرد: برنامه‌های سلامت روان در محل کار می‌تواند افراد در معرض خطر را شناسایی و آن‌ها را به درمان متصل کند و برای کمک به افراد در کاهش و مدیریت استرس حمایت‌هایی را ایجاد کند. اولویت دادن مدیران به مسائل مربوط به سلامت روان در محیط کار می‌تواند هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را برای مشاغل و کارکنان خود کاهش دهد.

شیوع اختلال‌های روان شناختی در محیط کار

دواساز ایرانی گفت: مطالعات نشان دادند که مشکلات سلامت روان در میان جوامع انسانی به طور روز افزون در حال گسترش هستند. شواهد جمع‌آوری شده از سراسر دنیا نشان می‌دهد که هر ساله ۱۹ تا ۳۰ درصد از جمعیت کلی جامعه اختلال‌های روانشناختی بالینی را تجربه می‌کنند. بر اساس این آمارها نزدیک به یک چهارم کل جمعیت بزرگسال حداقل برای یک بار از مشکلات سلامت روان رنج برده‌اند.

وی افزود: در بررسی‌های مربوط به محیط کار ایالات متحده در میان کارکنان از هر سه نفر حدود یک نفر سطح بالایی از فشار روانی را گزارش می‌دهند. همچنین مطالعات نشان داد استرس دومین مشکل بهداشت محیط کار در اروپا است که بیشترین گزارش را داشته استو به طور متوسط ۲۲ درصد کارکنان را در ۲۷ کشور اروپا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیرگروه سلامت روانی و اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان گفت: اطلاعات به دست آمده از انگلستان نشان می‌دهد در میان کارکنان از هر شش نفر حدود یک نفر حداقل یک بار مشکل رایج سلامت روان از جمله افسردگی اضطراب یا مشکلات مرتبط به استرس را تجربه می‌کند. مشکلات شدیدتر سلامت روان مانند اختلالات سایکوتیک و اختلالات دوقطبی در حدود یک تا سه درصد از جمعیت شاغل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی عنوان کرد: با کنار هم قرار دادن نتایج به دست آمده از این بررسی‌ها در مقیاس وسیع می‌توان به این نتیجه رسید که مشکلات سلامت روان تا حد زیادی در محیط کار دنیای صنعتی در حال افزایش  است. به عبارتی، این نتایج به این معنا است که محیط کار یک زمینه ایده‌آل برای توسعه سلامت روان افراد است.

دواساز ایرانی گفت: بیشتر کارکنان دارای مشکل امکان ندارند مداخلات روانشناختی را دریافت کند، مگر اینکه چنین مداخلاتی به محیط کار آنان انتقال یابد. با توجه به اینکه کارکنان می‌توانند حدود ۶۰ درصد از ساعت بیداری خود را در کار صرف کنند محیط کار زمینه مهم برای بهبود سلامت روان و کیفیت زندگی افراد فراهم می‌کند بنابراین به سازمان‌ها توصیه می‌شود فراتر از رویکردهای سنتی واکنش به بیماری روانی حرکت کرده و به سمت پیشگیری و ارتقای سلامت روان گام بردارند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار