خبرهای داغ:

نگاهی به کتاب «ساکنان بهشت»  زن در خانه یا جامعه؟

نگاهی به کتاب «ساکنان بهشت»
 زن در خانه یا جامعه؟
 فصلی است به اختصار برگرفته از آیات قرآن کریم، احادیث و سخن اندیشمندان اسلامی که در آن می‌آموزیم چطور بر مدار دین مبین اسلام به اتفاق زیبای ازدواج بیندیشیم و چطور همسفری انتخاب کنیم که به راستی نیمه دیگر روح، جسم و ایمان‌مان باشد.
کد خبر: ۹۶۳۵۷۳۶
|
۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
 
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان- ازدواج و همسرداری از جمله موضوعاتی است که تاکنون کتاب‌های متعددی درباره آن به رشته تحریر درآمده است. ساکنان بهشت: ازدواج، همسرداری، زن در خانه یا جامعه؟ هم یکی از این کتاب‌هاست. این کتاب شامل سه فصل است:
 
 فصل اول: دو نیمه هم
فصلی است به اختصار برگرفته از آیات قرآن کریم، احادیث و سخن اندیشمندان اسلامی که در آن می‌آموزیم چطور بر مدار دین مبین اسلام به اتفاق زیبای ازدواج بیندیشیم و چطور همسفری انتخاب کنیم که به راستی نیمه دیگر روح، جسم و ایمان‌مان باشد. به امید اینکه تمام همسران، نیمه تکمیل‌کننده یکدیگر باشند. 
 
 فصل دوم: کلبه مهر
در فصل دوم با نام کلبه مهر که با مروری بر آیات و روایات می‌آموزیم که چطور انتخاب، رفتار و زندگی کنیم تا زیر یک سقف به آرامش برسیم؛ آرامشی که میوه ایمان و یقین است؛ آرامشی که زیر یک سقف آسمانی توحید، در کنار همسر و فرزندان‌مان به دست می‌آید؛ آرامشی که زیر یک سقف آسمانی توحید، در کنار همسر و فرزندان‌مان به دست می‌آید. می‌خواهیم، خشت‌های اول بنای زندگی‌مان را صاف و صادقانه بنا کنیم تا از ساختمان زندگی‌مان، به تدریج بنایی بسازیم تا آسمان کمال، آنجا که ابر‌های سپید رضایت خداوند جریان دارند... پس مثل همیشه از معماران کمال انسانیت (قرآن و عترت علیهم السلام) می‌پرسیم که چطور، همسرانی با ایمان و نیمه تکمیل‌کننده یکدیگر باشیم. 
 
 فصل سوم: بهترین حضور
فصل سوم با نام بهترین ظهور که پاسخی است برای این پرسش، مدت‌هاست مسیر تعادل و راه صحیح را گم کرده‌ایم و در گیرودار اجبار‌های زمان و محیط و بر مبنای عادت‌های اجتماعی تصمیم می‌گیریم و گاهی قضاوت می‌کنیم، اما به راستی، پاسخ واقعی کدام است؟
زن برای حضور در خانواده آفریده شده یا اجتماع؟ برای پاسخ این پرسش، بهترین کلام جامع و مانع را که مصادیق گویای قرآن و حدیث باشند، در اجتهاد و گفتار دو اندیشمند و مجتهد جامع‌الشرایط یافتیم. اکنون نگاهی گذرا خواهیم داشت به هویت زن مسلمان و جایگاه زن در خانه و اجتماع، از زاویه کلام امام راحل و رهبر معظم انقلاب.
 
 سخن نخست
اسلام روی خط تعادل
از آنجا که دستورات دین روی خط تعادل قرار دارند درباره این موضوع نیز آموزه‌های اسلامی راهگشاست. از دیدگاه اسلام، اصالت حضور زن برای خانواده تعریف شده و در مواردی ضرورت حضور بانوان در اجتماع نیز مورد تأیید قرار گرفته است، ضمن اینکه اسلام، قبل از توجه به جنسیت، انسانیت و عزت نفس آدمی را مورد توجه قرارمی‌دهد. در این بخش، با نگاه اسلام به جایگاه زن، از زاویه دید دو مجتهد جامع‌الشرایط بیشتر آشنا می‌شویم.
 
 سخن دوم
اصالت حضور در خانواده
وقتی از ارزش حضور زن و از محوریت عاطفی او در محیط خانه صحبت می‌کنیم، بسیاری این مسئله را به پای محدودیت حضور زن و کوچک‌شمردن توانمندی‌های او حساب می‌کنند، در حالی که حقیقت این است که همه چیز از خانه شروع می‌شود. شخصیت انسان‌ها، در محیط خانواده شکل می‌گیرد و بعد در اجتماع تکمیل می‌شود... اصالت حضور زن در خانواده است، چون او انسان‌ساز است و اگر عمده سرمایه و توانایی‌های خود را در راه تربیت انسان‌ها و همراهی با همسرش هزینه نکند، جامعه خلأ مادر و همسر را به صورت فساد و عقده‌های اخلاقی، تربیتی و روانی بروز خواهد داد. در این بخش، به اهمیت حضور زن در خانواده بیش از پیش پی می‌بریم.
 
 سخن سوم
مسئولیت اجتماعی
با وجود اصالت حضور زن در خانواده، لزوم حضور زن در فعالیت‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و حضور او در بسیاری از مشاغل انکارناپذیر است. زنان به جز توانمندی‌های ظریف عاطفی و تربیتی، دارای استعداد‌های مختلفی هم هستند که می‌توانند با تکیه بر آنها، بسیاری از بار مسئولیت‌های اجتماعی را به دوش بکشند و در راستای تعالی جامعه قدم بردارند. خصوصاً در مواردی که خدمات‌رسانی به زنان و بانوان است، حضور زنان کارآزموده و متخصص ضروری به نظر می‌رسد. 
 
 سخن چهارم
شرایط حضور
در اسلام، اصالت حضور زن در محیط خانه و خانواده تعریف شده چراکه او، معلم انسانیت است و مهم‌ترین وظیفه اش همراهی با همسر و تربیت فرزندان و مدیریت عاطفی و روانی خانواده است، اما با توجه به لزوم حضور زن در برخی عرصه‌های مختلف اجتماع، شرایطی برای حضور او تعریف شده است که بر اساس آن، حریم خانواده‌ها به رغم فعالیت‌های اجتماعی از آسیب‌ها مصون خواهد ماند. حجاب و عفاف، نوعی پاسداری از خانواده است با رعایت این حدود، به خانواده خود و دیگران احترام می‌گذاریم و حقوق فردی و اجتماع یکدیگر را رعایت می‌کنیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار