بزرگ‌ترین بانک بند خون ناف خاورمیانه در ایران است

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان گفت: بزرگ‌ترین بانک بند خون ناف خاورمیانه مربوط به ایران است و حتی از سایر کشورها هم در این بانک نمونه‌هایی داریم.
کد خبر: ۹۶۳۵۷۹۸
|
۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹
بزرگ‌ترین بانک بند خون ناف خاورمیانه در ایران است
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، مرتضی ضرابی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت‌های بالای علم سلول بنیادی معمولاً فعالیت و تحقیق بر روی این علم بسیار سخت است و زنده یاد دکتر کاظم آشتیانی اقدامات موثری در پیشرفت این حوزه داشته است.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان تصریح کرد: ۲ نوع سلول بنیادی خون‌ساز و سلول بنیادی که بافت‌های دیگر بدن را جمع می‌کند، وجود دارد و موضوع بند خون ناف مساله‌ای مهم در این بین است؛ سلول‌های خون‌ساز در بیماری‌هایی نظیر کم‌خونی‌های مادرزادی و تالاسمی کاربرد دارد و غیرخونی هم در بیماری‌هایی نظیر فلج مغزی و بیماری‌های قلبی کاربرد دارد.

۵ هزار نمونه در بانک عمومی بند خون ناف وجود دارد

ضرابی در ادامه سخنان خود گفت: در کشور ۲ نوع بانک ذخیره‌سازی وجود دارد که به بانک عمومی و بانک خصوصی تقسیم می‌شود و در بانک خصوصی با خانواده‌هایی که تمایل دارند، قرارداد بسته شده و نمونه‌های آن‌ها به‌نوعی مختص خودشان است.
وی خاطرنشان کرد: بانک ذخیره‌سازی دولتی با اعتبارات دولتی صورت می‌پذیرد و حدود ۵ هزار نمونه در آن‌ وجود دارد و با توجه به موارد گفته شده در حال خاضر فاصله بین این دو نوع بانک بند خون ناف زیاد است.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان در ادامه تصریح کرد: باید بدین نکته هم اشاره کرد که بزرگ‌ترین بانک بند خون ناف در منطقه جنوب غربی آسیا مربوط به ایران است و در این بانک از سایر کشورها هم نمونه‌هایی وجود دارد.

استان اردبیل جزو استان‌های فعال در بحث جمع‌آوری بند خون ناف است

ضرابی بیان کرد: در کل کشور ۴۵ دفتر وجود دارد و استان اردبیل جزو استان‌های فعال در بحث جمع‌آوری نمونه بند خون ناف در کشور است.
وی گفت: اگر بخواهیم هر نمونه از این سلول‌ها را از خارج کشور وارد کنیم، باید چیزی حدود ۳۵ هزار دلار هزینه بکنیم.

انتظار داریم خانواده‌ها از این طرح استقبال کنند

حسام رسولی، رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل در ادامه این جلسه تصریح کرد: این خدمات از سال ۱۳۸۶ در استان اردبیل شروع به کار کرد و حدود یک هزار ۵۰۰ نمونه در استان ذخیره شده است.
وی در ادامه گفت: انتظارات در استان اردبیل بالا است و با توجه به اینکه به نوعی فرد در این طرح بیمه می‌شود و خدمات آن هم ارزان است، انتظار داریم خانواده‌ها از این طرح استقبال کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار