چرا سازندگان ساختمان باید به سمت سیمان مرکب و آمیخته بروند؟

برای اینکه در زلزله‌های با ریشتر بالا کمترین آسیب را ببینیم، باید هر چه سریعتر به استفاده از سیمان‌های مرکب روی بیارویم تا دچار فاجعه کشته شدن میلیون‌ها انسان بر اثر ریختن آوار ناشی از کم دوام بودن سازه نباشیم.
کد خبر: ۹۶۳۶۰۰۷
|
۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸

چرا سازندگان ساختمان باید به سمت سیمان مرکب و آمیخته بروند؟

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، علیرضا رحمتی در همایش تولید بتن مقاوم و مانا با سیمان آمیخته در اردبیل اظهار داشت: در نشستی که با اعضای شورای فنی استان اردبیل داشتیم، بر مصوبه مهم مبنی بر استفاده از سیمان مرکب و آمیخته تاکید شد تا مقاومت بیشتر بتن و دیگر تولیدات را در این بخش شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: 30 فروردین امسال مصادف با 21 اکتبر 2024 سالگرد 200 سالگی ثبت اختراع سیمان را برگزار کردیم که تولید سیمان در توسعه تمدن بشری نقش مهمی را داشته است.

عضو هیئت مدیره انجمن بتن ایران گفت: با بهره‌گیری از سیمان و تولید بتن ما توسعه تونل‌ها، پل‌ها، جاده‌ها و سازه‌های آبی و خاکی را شاهد هستیم به طوری که آثار این سازه‌ها را می‌توان در پیشرفت و توسعه کشور به عینه مشاهده کرد.

رحمتی افزود: سال گذشته 70 میلیون تن سیمان در کشور تولید شده که ایران جز چند کشور مهم در تولید سیمان محسوب می‌شود به طوری که به ازای تولید یک تن سیمان، 100 متر مکعب گاز و 100 کیلووات برق مصرف شده و ما با تولید سیمان آلودگی‌های زیست محیطی را شاهد هستیم که ضرورت دارد با هزینه‌بر بودن تولید سیمان به کیفی‌سازی آن بها داده شود.

وی استفاده از سیمان مرکب و آمیخته را در سطح دنیا به عنوان عنصر مقاوم در تولید بتن یادآور شد و خاطرنشان کرد: همچنان در کشور ما استفاده از سیمان تیپ یک تا پنج مورد توجه قرار می‌گیرد در حالی که در سیمان مرکب و آمیخته ما با مقاومت بیشتر و آمیختگی با مواد افزودنی روبه‌رو هستیم که خطر کم دوام بودن واحدهای احداثی را به حداقل می‌رساند.

عضو هیأت مدیره انجمن بتن ایران به فرآیند تولید سیمان اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه کشور ما از قافله جهانی در تولید سیمان آمیخته و مرکب به دلیل بی‌توجهی به سنگدانه‌ها ما با پدیده واکنش قلیایی سنگدانه‌ها و به نوعی سرطان بتن روبه‌رو هستیم که به آسیب‌پذیری واحدهای احداثی منجر شده است.

رحمتی ضرورت رعایت مقررات ملی ساختمان را یادآور شد و اضافه کرد: در مقررات ملی ساختمان تاکید شده که در بخش‌هایی از سازه که در معرض رطوبت قرار دارند همچون فنداسیون و ستون‌ها، ضرورت دارد به مقاوم بودن بتن با استفاده از مواد افزودنی در قالب سیمان آمیخته توجه شده و جلوی کم دوام بودن بتن گرفته شود.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود تولید و مصرف سیمان تیپ ممنوع شده و به سمت تولید سیمان مرکب با قابلیت بیشتر حرکت شود که در این زمینه بهتر است به جای آب و مخلوط سایر سنگدانه‌های کم دوام به مواد افزودنی توجه شده تا ما بتوانیم شرایط بهتری را در ساخت و ساز شاهد باشیم.

عضو هیأت مدیره انجمن بتن ایران در ادامه یادآور شد: با برگزاری دوره‌های آموزشی با محوریت بتن برای مهندسان به راحتی می‌توان در این زمینه آگاهی‌بخشی را انجام داده و تفکر غلط استفاده از سیمان تیپ پنج را از اذهان حذف و به جای آن به سیمان مرکب و آمیخته روی آورد.

رحمتی تصریح کرد: به نظر می‌رسد مهندسان و متولیان این حوزه به جای توجه به مقاومت بتن استفاده شده در سقف، سعی می‌کنند آن را با آب شل کرده و به نوعی به کم دوام بودن آن کمک کنند در حالی که این امر آسیب جدی را به همراه داشته و حتی اصطلاح دینامیت به جای مستحکم بودن سقف برازنده چنین حرکت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها است.

وی گفت: برای اینکه خانه‌های مردم مقاوم و مستحکم بوده و ما بتوانیم در زلزله‌های با ریشتر بالا کمترین آسیب را ببینیم، ضرورت دارد هر چه سریعتر به استفاده از سیمان‌های مرکب روی آورده تا در آینده دچار فاجعه کشته شدن میلیون‌ها انسان بر اثر ریختن آوار ناشی از کم دوام بودن سازه‌ها نشویم.

عضو هیأت مدیره انجمن بتن ایران افزود: با اجبار نمی‌توان در این حوزه عمل کرد بلکه بهتر است با آموزش و آگاه‌سازی به سمتی حرکت کنیم تا به جای ریختن بتن با جرثقیل و روش‌های بسیار منسوخ شده از پمپ‌های بتن در انتقال و مصرف سریع آن بهره‌برداری شده تا به جای بتن کاه گلی را تحویل ندهیم.

رحمتی ضرورت ابلاغ آیین‌نامه‌های جدید و دستورالعمل‌های شورای فنی را در رعایت مقررات مربوط به استفاده از بتن و پمپ‌های مدرن را در این زمینه یادآور شد و خاطرنشان کرد: امیدواریم با در نظر گرفتن راهکارهای جدید به ویژه استفاده از سیمان آمیخته و مرکب در تولید بتن با کیفیت و توجه به جان انسان‌ها حرکت های مناسب و تحولی را شاهد باشیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار