خبرهای داغ:

اختصاص بیش از ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب برای کشت پاییزه در خوزستان

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: برای کشت پاییزه امسال بیش از ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکغب آب اختصاص یافته است.
کد خبر: ۹۶۳۶۴۱۰
|
۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، عباس صدریان فر شامگاه  چهارشنبه (۲۵ مهرماه)  در برنامه گفتگو ویژه خبری شبکه خوزستان افزود: برای کشت پاییزه امسال ۵ میلیارد و  ۶۶۰ میلیون متر مکعب آب در استان اختصاص یافته است .
وی افزود:  با هدایت ۳۸۰ میلیون متر مکعب سیلاب  از سد دز  یک میلیارد متر مکعب به ظرفیت سد کرخه افزوده  شده است و میزان ذخیره سازی آن به سه میلیارد متر مکعب رسید که موجب شده است در جهت تامین آب کشاورزان این حوضه آبی مشکلی وجود نداشته باشد. همچنین تامین حقابه تالاب خای شادگان و هورالعظیم نیز تامین شد.
مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان بر ضرورت استفاده صحیح و مدیریت منابع آبی استان تاکید کرد .
 
کاهش ۲۲ درصدی ورودی سطح استان نسبت به سال نرمال
صدریان فر گفت:  پارسال در ورود‌های سد‌های استان خوزستان نسبت به سال نرمال حدود ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب معادل ۲۲ درصد کسری داشتیم و نسبت به یک سال گذشته  ۱۷ درصد یعنی حدود ۴ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است .
 
وی ادامه داد: در سال گذشته دمای بالا، گرمای زودرس، افزایش شدید مردم در  بخش برق و کشاورزی از جمله عواملی شد که برنامه ریزی‌ها دچار اختلال شود ولی با مدیریت و مشارکت مردم با کمترین مشکل آب مورد تیاز بخش‌های مختلف تامین شد.
 
آغاز رهاسازی آب برای کشت‌های پاییزه در خوزستان
صدریان فر گفت: سازمان هواشناسی  پاییز امسال را خشک و کم بارش معرفی کرده است ولی با برنامه ریزی‌های که انجام شده است امسال مشکلی در تامین آب کشت پاییزه در حوضه‌های آبی کارون بزرگ، دز، مارون و کرخه وجود ندارد.
وی افزود: رهاسازی برای کشت‌های زودرس از جمله کنجد و کلزا انجام شده است و برای سایر محصولات از نیمه آبان ماه و در مراحل مختلف و در زمان‌های مقرر صورت خواهد گرفت.
مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: حجم کل سد  کرحه ۷۳۴ میلیون متر مکعب، دز ۱۵۳میلیون متر مکعب، سد گتوند علیا ۱۳۴ میلیون متر مکعب و سد مارون ۱۹۴ میلیون متر مکعب نسبت به مشابه پارسال افزایش داشته است .
 
ممنوعیت انتقال آب از سرشاخه‌ها در برنامه هفتم توسعه 
نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگو ویژه خبری شبکه خوزستان گفت: خط قرمز در استان خوزستان انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و دز می‌باشد و براساس برنامه هفتم توسعه انتقال آب از سرشاخه‌ها ممنوع شده است.
سید محسن موسوی زاده افزود: استان خوزستان قطب کشاورزی کشور می‌باشد و آب استان باید پایدار باشد و  نباید از سرشاحه‌ها آب منتقل شود.
وی با اشاره به اینکه امسال تعداد زیادی از کشاورزان توانستند اقدام به کشت برنج کنند ، ادامه داد : کشاورزان نباید دغدغه تامین آب برای کشت داشته باشند به ویژه نزدیک به کشت گندم می شویم و استان خوزستان رنبه اول تولید این محصول در کشور می باشد.
نماینده مردم اهواز ، باوی ، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی بیان کرد : برخی از کشاورزان نسبت به حریمه ها از سوی سازمان آب و برق خوزستان گله مند هستند و نیاز است به این موضوع رسیدگی شود و همچنین سازمان جهاد کشاورزی استان نسبت به تامین کود کشاورزان توجه داشته باشد .

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار