خبرهای داغ:
اخلاص‌مند خبر داد

افتتاح طرح داناب در همدان

همدان-مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره با افتتاح طرح دانش آموزی نجات آب «داناب» گفت:  طرح داناب هر ساله در کشور با همکاری وزارت آموزش و پرورش و معاونت دوره اول متوسطه برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۶۳۷۱۶۶
|
۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۹

افتتاح طرح داناب در همدان

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، رضا اخلاص‌مند در آئین افتتاح طرح دانش‌آموزی نجات آب «داناب» اظهار کرد: آب مایه حیات است و همه چیز در زندگی از آب بوده و اگر آب نباشد در تمام مراحل زندگی به مشکل برمی‌خوریم.

وی افزود: متوسط بارندگی کشور ایران ۲۵۰ میلیمتر در سال است که این رقم در کشورهای توسعه یافته بالای ۷۵۰ میلیمتر معادل سه برابر کشور ایران است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان ادامه داد: در استان همدان متوسط بارندگی دراز مدت ۳۴۰ میلیمتر است که این میزان نیز بسیار کمتر از متوسط بارندگی در کشورهای توسعه یافته است.

وی با بیان اینکه رعایت الگوی مصرف باید در تمام بخش‌های مختلف مصرف (کشاورزی، شرب و صنعت) باید توجه ویژه داشته باشیم، گفت: در سال آبی گذشته شاهد نزولات جوی خوبی در استان بودیم که نسبت به دراز مدت ۱۹ درصد و نسبت به سال آبی گذشته ۴۱ درصد افزایش متوسط بارندگی در استان همدان را شاهد بودیم.

اخلاص‌مند گفت: ۳ سال متوالی خشکسالی در استان همدان باعث کاهش سطح منابع آبی زیرزمینی و روان‌آب‌های سطحی شد و در نهایت در سال ۱۴۰۱ در تامین آب شرب شهر همدان با کمبود شدید آب مواجه شدیم و این باعث قطعی چند روزه آب در استان همدان شد.

وی با بیان اینکه رعایت الگوی مصرف بایستی در سرلوحه برنامه‌های زندگی ما باشد، گفت: در استان همدان منابع آب زیر زمینی و سطحی متکی به بارندگی است و آبی از استان‌های دیگر وارد استان همدان نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان تاکید کرد: دانش‌آموزان می‌توانند به عنوان همیار و ناجی آب در خانواده‌ها، مروج صرفه‌جویی در مصرف آب باشند و با رعایت الگوی مصرف در حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی و سطحی یاری‌گر ما در استان خواهند بود.

وی گفت: طرح داناب هر ساله در کشور با همکاری وزارت آموزش و پرورش و معاونت دوره اول متوسطه برگزار می‌شود و در استان همدان نیز جهاد دانشگاهی واحد همدان آموزش‌های با موضوع مدیریت مصرف، آشنایی با منابع آبی و ... را به رابطین و رابطین به معلمین و معلمین به دانش‌آموزان انجام می‌دهند، که آثار دانش‌آموزان در دوره‌های قبل را می‌توان موید این موضوع دانست.

اخلاص‌مند با بیان اینکه باید ارزش آب را بیشتر از قبل بدانیم، گفت: هزینه‌هایی که برای آب شرب صرف می‌شود بسیار بالاتر از هزینه‌هایی است که از مشترکین گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: در طرح آبرسانی آب شرب از فاصله حدودا ۱۶۰ کیلومتری با سه ایستگاه پمپاژ و مخازن تعادلی به تصفیه خانه و در ادامه به همدان منتقل می‌شود و این شرایط هزینه‌های بهای تمام شده آب را به شدت افزایش می‌دهد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان نیز در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت به ویژه سید حسن نصرالله، عباس نیلفروشان و یحیی سنوار گفت: آب منبع حیات است و همه بقای موجودات روی زمین بر مبنای آب است.

دکتر مهدی میرزاپور افزود: منابع آبی با مخاطراتی روبروست، از مصرف بی رویه تا تغییر اقلیم، که آگاه‌سازی مردم از این مخاطرات از اولویت هایی است که سازمان‌ها به آن می پردازند.

وی بیان کرد: داناب یکی از این برنامه هاست که به دانش آموزان آموزش داده می شود، طرح داناب با پیشگامی شرکت آب منطقه‌ای و همکاری جهاد  دانشگاهی  و آموزش و پرورش استان اجرا می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان تصریح کرد: در طرح داناب بیش از ۳۱ هزار دانش آموز در ۱۱ منطقه آموزشی استان همدان آموزش می‌بینند تا از منابع آبی محافظت کنند و یک پله به آگاهی دانش‌آموزان درباره حفظ منابع آبی اضافه شود.

رسول شیدایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز گفت: دستگاه تعلیم و تربیت نقش مشخصی در آموزش و پرورش دارد؛ باید دانش آموزان برای تمدن‌سازی خود را آماده کنند باید هم قدرشناس و هم محافظ نعمت‌ها باشیم وظیفه ما حفاظت از منابع موجود است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار