خبرهای داغ:
قائم مقام سازمان مدارس الگوی صالح:

نگاه سازمان مدارس الگوی صالح، تعمیم الگو‌های مدرسه مطلوب و در تراز انقلاب است

قائم مقام سازمان مدارس الگوی صالح گفت: نگاه سازمان مدارس الگوی صالح، تعمیم و انتشار الگو‌های مدرسه مطلوب و در تراز انقلاب است
کد خبر: ۹۶۴۰۷۴۰
|
۱۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، فاطمی نژاد، قائم مقام سازمان مدارس الگوی صالح و مدیرعامل گروه تربیتی آموزشی رزمندگان اسلام با حضور در خبرگزاری بسیج اظهار کرد: یکی از جدی‌ترین موضوعات نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور، موضوع تحول آفرینی در این نظام است.

وی افزود: ۱۴ سال از رونمایی و ابلاغ این سند بالادستی برای تحول در نظام آموزشی مدارس کشور می‌گذرد، اما آنچه کارشناسان و صاحبنظران در حوزه‌های مختلف نقد درباره این سند نقد می‌کنند و نقطه نظرات جدی دارند، این است که سند بروز و ظهوری در میدان پیدا نکرده است و هنوز نظام تعلیم و تربیت ما نتوانسته است این سند را متقن و رضایتبخش در میدان مدارس اجرایی کند.

قائم مقام سازمان مدارس الگوی صالح و مدیرعامل گروه تربیتی آموزشی رزمندگان اسلام گفت: وجه مشترک همه نقد‌هایی که به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌شود، موضوع پیاده سازی آن و برنامه درسی یا محتوای نظام آموزشی مدرسه است.

قائم مقام سازمان مدارس الگوی صالح

وی گفت: رهبر معظم انقلاب بار‌ها در سخنرانی‌هایی که با دست اندرکاران نظام آموزش و پرورش داشتند، همواره نگاه شان این بوده که این سند را در آموزش و پرورش مدارس پیاده سازی کنیم و یک وضعیت سنجی خوبی از رسیدن به نحو مطلوب این سند در مدارس به دست اندرکاران مدیریتی کشور و حتی اولیای آنها ارائه کنیم تا آنها از نگاه تحولی که اثر مستقیمی در تربیت نسل تحول ساز تراز انقلاب اسلامی خواهد داشت، اطمینان خاطر پیدا کنند.

فاطمی نژاد گفت: بعد از اینکه رهبر انقلاب بار‌ها به دست اندرکاران نظام آموزش و پرورش تاکید کردند تا نقش هماهنگی با همه دستگاه‌ها و همه کسانی که دغدغه تربیت این نسل را دارند، ایفای نقش کنند، چند موضوع را در دستورکار قرار دادیم. در گام نخست، آموزش و پرورش باید مشارکت جویی و مشارکت پذیری را در ساختار اصلی خود ایجاد کند تا هر صاحب فکر و اندیشیه نوینی اگر خواست برای پیاده سازی این سند پا پیش بگذارد، بتواند از آن ایفای نقش میزبانی خوبی داشته باشد. نگاه سازمان مدارس الگوی صالح، تعمیم و انتشار الگو‌های مدرسه مطلوب و در تراز انقلاب است، لذا یکی از ماموریت‌هایش کمک به وزارت آموزش و پرورش برای تحقق سند بنیادین آموزش و پرورش است. 

فاطمی نژاد گفت: برای این اقدام سعی شده تا نگاشت تحولی غیر اقتباسی و جدید وغیر تقلیدی از برنامه درسی و تراز انقلاب ارائه کنیم لذا از همه صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت دعوت شد و قبل از این خوانش برآن شدیم تا در لایه‌های کارشناسی از صاحبنظران دعوت کنیم تا یک الگوی متقن و قابل اجرا و غیر اقتباسی که کاملا بر اساس مبانی مورد صحه دستگاه آموزش و پرورش است، سندی ایجاد کنیم و آن را در میدان مدرسه جاری سازیم. 

قائم مقام سازمان مدارس الگوی صالح

وی افزود: یکی از چالش‌هایی که مدیران و معلمان با سند تحول دارند این است که باید این سند به ادبیات و گفتمان اجرایی درون مدرسه تبدیل شود. شاید اگر بند‌های این سند، یک محتوای قابل اتکا در میدان رسمی مدارس نداشته باشد، قابل اجرا نباشد. ما تلاش کردیم به الگوی عملیاتی برسیم. مطابق با چارچوب‌هایی که نظام تعلیم و تربیت مشخص کرده این الگوی عملیاتی را در مدارس به بروز و ظهور برسانیم و ویراست‌های جدیدی از آن منتشر کنیم. 

قائم مقام سازمان مدارس الگوی صالح و مدیرعامل گروه تربیتی آموزشی رزمندگان اسلام تصریح کرد: برای اینکه یافته‌های علمی ما قابلیت نقد داشته باشند، مرکزی برای اعتبار سنجی این سند تشکیل شد که همواره در تعامل با مراوده اهل نظر است تا این سند را متقن کند. 


وی گفت: بخاطر این عطش و درخواستی که برای تحول بجهت تغییرات متناسب با جریانات مختلفی که در دنیا و ایران رخ می‌دهد، کودکان و نوجانان نیاز دارند درحوزه‌های درسی آنها نوآوری شود، لذا تلاش داریم به کیفیت و جذابیت این سند بپردازیم تا بعد از مدتی، بتوانیم مدرسه‌ای الهام بخش برای الگوبخشی دیگر مدارس و سپس نظام تعلیم تربیت و سپس جامعه بپردازیم تا جامعه آماده اجرا و تحقق بیانیه گام دوم شود.

قائم مقام سازمان مدارس الگوی صالح

فاطمی نژاد گفت: در مجموعه مدارس الگو‌های صالحین یکی از موضوعاتی که به صورت جدی در تقویم اجرایی، آموزشی و تربیتی مورد توجه است موضوعات تربیتی و پرورشی است که دانش اموزان را باید کنشگر بار بیاوریم. 

 قائم مقام سازمان مدارس الگوی صالح و مدیرعامل گروه تربیتی آموزشی رزمندگان اسلام اظهار کرد: هم اکنون در جنگ غزه، استکبار جهانی خیلی عیان‌تر از قبل به سرکردگی آمریکا و رژیم صهیونیستی اقدام به نسل کشی در فلسطین و غزه و لبنان کرده است و خیلی از رسانه‌هایی که سعی کردند موضوعات را برعکس نشان دهند، تشت رسوایی‌شان افتاد. امروز زمینه مناسب است که دانش آموزان را به عنوان کنشگرانی در این عرصه برای افزایش اطلاعات خودشان و دیگر اقشار آماده کنیم. 

وی افزود: یکی از برنامه ریزی‌های ما این بود که روایت سازی‌هایی کنیم تا هرکسی بتواند کاری کند تا این رسوایی عالم گیر شود و جلوی جریان سازی‌های دروغ در رسانه‌ها گرفته شود؛ لذا تلاش شد دانش اموزان را به میدان بیاوریم تا به انتقال نگاه مظلومانه اهالی لبنان و فلسطین به دیگر مردم جهان کمک کنند و همچنین درباره مسائل پیرامون خود نیز شناختی پیدا کنند.

فاطمی نژاد گفت: سازمان مدارس الگوی صالح در ۱۴۰ شهر و ۶۰۰ مجموعه مدارسی با مشارکت‌های مردم و دغدغه‌مندان حوزه تعلیم و تربیت ایجاد کرده و توانسته بعد از ۲ دهه خدمت خوبی به نظام آموزش و پرورش ارائه دهد.

وی افزود: این سازمان همچنین توانسته ۱۰۰ هزار دانش آموز در دوره‌های تحصیلی ۴ گانه ابتدایی، متوسطه وبیش از ۱۰۰ هزار دانش آموز دختر وپسر در شبکه گسترده تعلیم و تربیت دانش آموزان تراز انقلاب اسلامی تربیت کند. 

 قائم مقام سازمان مدارس الگوی صالح و مدیرعامل گروه تربیتی آموزشی رزمندگان اسلام اظهار کرد: محیطی کاملا حرفه‌ای در تربیت و پرورش مدرسه تمدن ساز، نوآوری‌های آموزشی و استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی و روزآمدی عرصه برنامه درسی از دیگر خدمات ارزشمند این سازمان به نظام تعلیم و تربیت کشور بوده است.

فاطمی نژاد گفت: رویداد ملی ستاپ، یا به عبارتی رویداد ملی تحول سند ملی آموزش و پرورش یکی از رویدادهایی است که در نظر داریم همه فعالیت هایی که در امتداد مردم و برای کمک به نظام آموزش و پرورش انجام می شود را به میدان بیاوریم.  

قائم مقام سازمان مدارس الگوی صالح و مدیرعامل گروه تربیتی آموزشی رزمندگان اسلام اظهار کرد: برای این رویداد موضوعات تعلیم و تربیت را به مردم ارائه می دهیم تا اگر راه حلی دانش بنیان و نوآورانه و توام با ارائه محصول و خدمتی معین برای نظام تعلیم و تربیت دارند، به میدان بیایند.  

وی گفت: به عبارتی مردم سپاری حل مشکلات از طریق حمایتی که در شبکه رسمی وجود دارد، انجام می شود. از طریق هسته های مردمی و مصرف کنندگان و کسانیکه که می توانند به حل مشکلات کمک کنند، اینجا بسیج نقش همرسان دارد تا این سه شبکه رابه هم متصل کند و یک اتفاق بزرگ را رقم بزند.  

فاطمی نژاد افزود: بنا شد در رویداد ملی سومین ستاپ، دو موضوع مشخص را درنظر داشته باشیم. نخست، موضوع آینده است که اگر بخواهیم دانش اموزان را برای آینده آماده کنیم هیچ راهی نداریم جز اینکه برنامه درسی و مهارتی و آموزشی با مختصات آینده محوری داشته باشیم. برای این منظور باید مدرسه ای در مدار و دید آینده ترسیم کنیم. لذا به بهترین کسانی که راه حل دانش بنیان و اجرایی  در این راستا مطرح کنند جایزه می دهیم. همچنین باتوجه به اتفاقات غزه، جایزه حنظله را نیز طراحی کردیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار