محمد احمدیدر گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، اظهار داشت: مذاکره با امریکا موضوع جدیدی نیست در سالیان گذشته علیرغم قابلاعتماد نبودن امریکا به دلیل تمایل برخی دولتمردان بارها تجربه شده و همواره به دلیل نگاه استکباری امریکا یا با بنبست مواجه شده یا اینکه به سود ایالات متحده بوده و طرف ایرانی متضرر شده است.
کارشناس مسائل سیاسی گفت: تجربه گرانسنگ و پرهزینه سازش ظاهراً برای عدهای مایه عبرت نشده است این در حالی است که جمهوری اسلامی مخالف مذاکره نبوده و نیست؛ اما مذاکره بدون عزت، حکمت و مصلحت سراسر خسران بوده و زیانبار است.
وی افزود: متأسفانه به نظر میرسد برخی از مسئولین به دلیل نداشتن هیچگونه راهکار و برنامه عملی برای حل مشکلات کشور مجدداً نسخه سازش را میپیچند! معامله با گروه مجهز مثلاً مودب و باهوش نتیجهاش شد خسارت محض! حال با چه منطقی برخی به مرد دیوانه و قاتل کاخ سیاهدل بستهاند؟
احمدی بیان داشت: بدون شک این تقلا سرابی بیش نیست و آدرس غلطی است برای سرپوشگذاشتن بر بیبرنامگی و بیتدبیری برخی بهاصطلاح مسئول است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: فیلها و الاغهای امریکا ثابت کردهاند تنها زبان قدرت را میفهمند و اگر قرار بر مذاکره باشد ایالات متحده هم نیاز دارد.
احمدی بیان داشت: موقعیت هستهای جدید ایران، شرایط بحرانی منطقه و نیاز ترامپ تاجر مسلک به آرامش و امنیت، شکست طرحهای قبلی امریکا در براندازی نظام ایران، ناتوانی امریکا در نادیدهگرفتن واقعیتی به نام جمهوری اسلامی ایران، شرایط بحرانی رژیم صهیونیستی، مشکلات عدیده داخلی امریکا، خطر گسترش جنگ برای طرفین و بنبست موجود است
برجام: نقطه عطف در مذاکرات
توافق برجام بهعنوان یک دستاورد دیپلماتیک بزرگ شناخته میشود، چرا که توانست تا حدی تنشهای فزاینده میان دو کشور را کاهش دهد. این توافق موجب شد تا ایران برخی از اقدامات هستهای خود را محدود کند و در مقابل، تحریمهای اقتصادی از جمله تحریمهای نفتی که فشار زیادی به اقتصاد ایران وارد کرده بود، کاهش یابد. از سوی دیگر، این توافق برای آمریکا و کشورهای غربی نیز فرصتی فراهم کرد تا نگرانیهای خود را درباره توانمندیهای هستهای ایران کاهش دهند.
خروج یکجانبه آمریکا از برجام
در سال ۲۰۱۸، دولت آمریکا تحت رهبری رئیسجمهور دونالد ترامپ به طور یکجانبه از برجام خارج شد و مجدداً تحریمها علیه ایران را بازگرداند. این اقدام موجب شد که روابط دو کشور دوباره به نقطه بحران برسد و ایران نیز در پاسخ به این اقدام بهتدریج تعهدات خود را در چارچوب برجام کاهش دهد. این خروج از توافق و بازگشت تحریمها، نهتنها به اقتصاد ایران آسیب زد؛ بلکه به بحرانهای امنیتی در منطقه خاورمیانه دامن زد.
مذاکرات در دوران جو بایدن
با روی کار آمدن جو بایدن در سال ۲۰۲۱، دولت جدید آمریکا اعلام کرد که تمایل به بازگشت به توافق هستهای برجام دارد. مذاکرات جدید از همان زمان در وین آغاز شد تا شرایط بازگشت به توافق بهگونهای تنظیم شود که منافع همه طرفها تأمین شود. این مذاکرات با چالشهای زیادی همراه بوده است، از جمله مسائل مربوط به تضمینهای امنیتی، رفع تحریمها و نقش ایران در بحرانهای منطقهای.
وی گفت: بنابراین امروز در شرایطی هستیم که میتوانیم برای مذاکره شرطوشروط تحمیل کنیم و از موضع قدرت بهتر از گذشته بر سر میز حاضر شویم به شرطی که بهدور از شعار درمانی و توجه به مسائل غیرضروری با اتکای به توانمندیهای داخلی با برنامه، تدبیر و همدلی و وفاق ملی مشکلات واقعی مردم حلوفصل گردد.
انتهای خبر/