ایمانی از نظر اسلام ارزش دارد که با عمل با مسئولیت، با تکلیف، با تعهد همراه است
باسمه تعالی
از نگاه حضرت آقا، بسیج یک تفکر است، یک فرهنگ است. همچنین ایشان پایههای اصلی و ویژگیهای این فرهنگ ناب را ۲ چیز میدانند:
۱. احساس مسئولیت الهی
۲. بصیرت و روشنبینی
ماده اولیه و در واقع مولد و پدیدآورنده احساس مسئولیت و احساس تعهد، ایمان واقعی به خداوند است. حضرت آقا در کتاب طرح کلی، این واقعیت مهم را اینگونه شرح میدهند:
«مسئله این است که ایمان بر طبق فرهنگ غیر قابل تردید قرآن، صرفا يك امر قلبی نیست. درست است که ایمان یعنی باور و باور مربوط است به دل؛ اما قرآن هر باور و هر ایمان و قبول و پذیرشی را به رسمیت نمیشناسد. ایمان مجرد، ایمان قلبی خشک و خالی، ایمانی که در جوارح و اعضای مؤمن شعاعش مشهود نیست؛ این ایمان از نظر اسلام ارزشمند نیست.
آن ایمانی از نظر اسلام ارزش دارد که با عمل با مسئولیت، با تکلیف، با تعهد همراه است. اگر تعهدی احساس نکردی، در مؤمن بودن خودت شک کن. جامعهای که به تعهدات ایمانی عمل نمیکند نام خود را جامعه مؤمن نگذارد.»
نکته دوم اینکه ریشه و منشأ ایجاد بصیرت و روشنبینی، ولایتمداری است. یعنی با تبعیت آگاهانه و مؤمنانه از ولایت، در واقع ما با ولی خدا، پیوسته و همجبهه میشویم. در این حالت، دشمن ولی، میشود دشمن ما و دوست و یاور ولی، میشود دوست و همجبهه ما.
در این رابطه هم، حضرت آقا بیان بسیار زیبا و دقیقی دارند:
«اللهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنوا يُخْرِجُهُم مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النور؛ خدا سرپرست و همجبهه مؤمنان است. ولی را من همجبهه، پیوسته و همسطح معنا میکنم و بر سرپرست و دوست و یاور و این چیزهایی که معمول است ترجیح میدهم. چون ولایت به معنای پیوستگی است. دو چیز که به همدیگر پیوسته بسته میشوند به این میگویند ولایت.
خدا ولی مؤمنین است؛ یعنی پیوسته با مؤمنین است. یعنی چه پیوسته با مؤمنین است؟ یعنی خدا و مؤمنین در يك صفند، دشمنان خدا در صف دیگر در مقابل مؤمنین و در مقابل خدا و ولی هر جا که هست.»
نتیجه بحث این است که، عقبهی فکری و پشتوانه فکری و اعتقادی بسیج، ریشه در مبانی محکم و عمیق دینی و اسلامی داشته و لذا میبینیم هرجا که فرهنگ اصیل اسلامی، خودنمایی میکند، سر و کلهی فرهنگ ناب بسیجی هم پیدا میشود و جوانان مؤمن با روحیه و معرفت بسیجی، دشوارترین و پیچیدهترین موانع را از سر راه برمیدارند و نقشههای دشمنان خدا را نقش بر آب میکنند.
امروز ما شاخههای این درخت طیب و پرثمر را در اقطار جبههی مقاومت و در سرتاسر سرزمین مقدس ایران شاهد هستیم و انشاءالله میوههای کامبخش آن را در عصر ظهور خواهیم چید.
انتهای یادداشت/