خبرهای داغ:
خوانش همایش ششم با پیام گهربار حکیم انقلاب؛

تبیین رئالیسم حکمت آمیز امام خامنه ای در افق تحول رسانه ملی

کد خبر: ۹۶۵۷۸۵۳
|
۱۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۷

تبیین رئالیسم حکمت آمیز امام خامنه ای در افق تحول رسانه ملی

خبرگزاری بسیج: پرده اول: تحول در سیما با دستاوردهای قرارگاهی، آسایشگاهی، دانشگاهی و آوردگاهی

روایت کردن از یک گردهمایی رسانه ای با حضور کسانی که سال های سال است به قول دکتر جبلی، رسانه ملی را در جایگاه قرارگاهی، آسایشگاهی، دانشگاهی و آوردگاهی قرار داده اند سخت است، اما به حکم وظیفه روایتگری و روشنگری باید نوشت آن هم در عصری که اخبار دروغ و فیک نیوزهای داخلی و خارجی، ذهن مردم ایران را با داده هایی که می خواهند بمباران می کنند.

مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما شلوغ است؛ مدیران رسانه ملی و استانی آمده اند در ششمین گردهمایی افق تحول رسانه ملی تا کارنامه تحولی معاونت سیما که از سه سال و نیم قبل آغاز شده بود را ببینند و بشنوند، چراغ گردهمایی را رئیس سیما فیلم به عنوان متولی اصلی تولید و پخش سریال از شبکه‌های تلویزیونی روشن می کند، از ۴۴ مجموعه نمایشی در حال تولید مانند سریال های ویژه «سلمان فارسی» «موسی کلیم الله» «پوریای ولی» «حضرت معصومه» و سریال «چمران» می گوید، از بیش از 50 عنوان سریالی که در سه سال و نیم اخیر ساخته شده بود، آثاری که قرار است جامعه ایرانی را از غربت خارج و به قرابت نزدیک کند، برخلاف آنچه که تکنولوژی رسانه ای در غرب بجای اینکه انسان ها را به هم نزدیک و نزدیک تر کند آنها را از هم بی نیاز و بیگانه ساخته است، یعنی ماشین رسانه پاسخگوی همه نیازمندی های او شده است، هر انسانی با فرستنده هایی همنشین یا یکسره با گیرنده هایی درگیر است، در عالم رسانه در غرب این ماشین ها هستند که با هم مربوط و نزدیک شده اند نه انسان ها، تصویری که مدرنیته امروز در عهد تجدد و یا بهتر پساتجدد برای مخاطبان روایت سازی می کند " پس وااسفا به حال انسان عصر فراتجدد"

معاون سیمای سازمان صداوسیما هم سخنران دیگر این مراسم است، از فعالیت ۳۰۰ شبکه معاند که علیه کشور تولید محتوا می‌کنند می گوید، از ایفای نقش رسانه ملی در این جنگ ترکیبی که ناگزیر به طی مسیر تحول است و به قول او اگر متحول نشویم مضمحل می‌شویم، از احیای قالب های فراموش شده ای مانند ساخت نمایش تلویزیونی هم می گوید، اشاره برمهانی در حوزه معناشناسی رسانه کاملا درست است، چیزی که در رسانه های غربی و شبکه های فارسی زبان بیگانه در قالب ژانرهای نمایشی، مفاهیمی مانند انسان خداانگاری، رشنالیسم و خردبسندگی، علم زدگی، آتئیسم، اصالت ماده و لیبرالیسم ترویج می شود و روایت سازی های جعلی از این مفاهیم خودساخته که برگرفته از اندیشکده ها و اتاق های فکر آنها است همگی اشاره به پایایی و پیدایی سکولاریسم دارد که عمدتا هندسه معرفتی مراکز تولید نمایش، مستند و فیلم آنها را تشکیل می دهد.

محمدحسین کشکولی مدیر شبکه قرآن و معارف سیما هم به نقش‌آفرینی رسانه ملی در محور مقاومت برای تولید روایت از میدان اشاره کرد، از اینکه رسانه بعد از حماسه هفتم اکتبر، آرایش جنگی گرفت و اوج آن را مردم هنگام درگیری حزب‌الله لبنان و صهیونیسم در آنتن دیدند، از اعزام تیم مستندساز و برنامه‌ساز به میدان برای روایت صادقانه، صریح و پیشران از نبرد با صهیونیست‌ها گفت.

مدیر شبکه چهار متفاوت نوشته بود و متفاوت صحبت کرد از همان آغاز که گفت از من خواسته اند گزارش بدهم پس گزارش می دهم. شاه مرادی از سرعت عجیب اتفاقات یک سال اخیر در کشور و جهان گفت، از لزوم روزنگاری در سیما و اینکه سیما اندامواره خود را مهیای روزنگاری و روز پردازی کرده است و یکی از مصادیق مردمی کردن قاب سیما این است که مردم در سیما هم باید بدانند در اطرافشان چه می گذرد.

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما سخنران دیگر مراسم بود، آخرین آمار بینندگان تلویزیون را گفت و اینکه بینندگان سیما از بهار پارسال که 59.7 درصد بودند در تابستان امسال به 65.2 رسیده و این روند سیر صعودی گرفته است، از شیوه نظرسنجی ها و رصد آنلاین پرسشگران هنگام نظرسنجی از مردم هم گفت، این بخش از گزارش شاکری نژاد توجهم را به سمت دیگری جلب کرد آنانی که مدتها است با نظرسازی های بدون پشتوانه علمی، اطلاعاتی و تحقیقاتی با کارگردانی بازیگران سیاسی، مدتها است رسانه ملی را آماج حملات هدفمند خود قرار داده اند، گزارش شاکری نژاد نشان داد که در رسانه دینی برخلاف آنچه که در روایت های رسانه های مدرن و شبکه های فارسی زبان وجود دارد و آن هم ماحصل ( خودخواهی)،( سودپرستی )،( لذت جویی) و(ذره وارانگاری) بشریت معاصر است رسانه ملی در دوره تحول و با اتکا به مبانی دینی و الگوهای ایرانی اسلامی با سه رویکرد هویت محوری، عدالت گستری و پیشرفت قادر است از رهگذر گسترش و تبدیل هویت و گرایش انسان ایرانی از (فردمداری)،( خودبینی ) و ( احساس تباین با دیگر انسان ها) به ( نوگرایی)، (دیگربینی) و (تعاون با بشریت ) برسد و انگیزه ای کارسازتر از رواعی امروزین به جامعه ایرانی دهد که معرفت و ذائقه او را دگرگون کند و سطح حیات را ارتقا بخشد قطعا با استقبال مخاطبین مواجه خواهد بود.

ششمین گردهمایی افق تحول رسانه ملی فقط سخنرانی نبود، کلی کلیپ پخش شد از نقش رسانه ملی در فراگیر شدن سرود سلام فرمانده گفته شد، از جشن ده کیلومتری غدیر، از پویش جشن فرشته ها و تولید برنامه های بین المللی محفل و حسینیه معلی که همه آنها نشانه ها و مصادیقی از تحول رسانه ملی در سه سال و نیم اخیر است، تولیداتی که نشان داد فرهنگ، آموزه ای ازعناصر گوناگون است و اسلام برجسته ترین مولفه بلکه فصل مقوم و پدیدآوردنده فرهنگ است، اگر انگاره ها و آموزه های دینی چون برنامه محفل و حسینیه معلی بدرستی روایت سازی شوند خواه و ناخواه و پیدا و ناپیدا بر منش و کنش مخاطبان تاثیر دارد، فرقی ندارد در استودیوی شبکه سوم سیما باشد یا در جزیره خلیج همیشه فارس ایرانی و یا در کشورهای همسایه مثل پاکستان و غیره، این برنامه ها نشان داد برخلاف رویکردها و روایت های دین گریزانه و اسلام ستیزانه ی رسانه های غربی، اسلام دینی معتدل و خردپسند، جامع و جامع گرا است، دینی که دنیا و عقبا را متعارض نمی انگارد، علم و وحی و عقل را نافی هم نمی پندارد، مانع توسعه و دشمن تمدن هم نیست و آدمی را بالمره به سرپیچی از آموزه های الهی فرا نمی خواند.

پرده دوم: دکتر جبلی و تبیین رئالیسم حکمت آمیز امام خامنه ای در همایش

ششمین گردهمایی افق تحول رسانه با سخنان رئیس رسانه ملی ادامه یافت با یک شگفتانه، دکتر جبلی یکی از مصادیق تحول در رسانه ملی را در انتخابات مجلس 1402 دانست، نمونه‌ای از کار جسورانه، باجرئت، جهادی، نگاه خط سبزی، مؤثر و فراگیر که افتخار بزرگی برای صداوسیما شد و جایزه فنی اجلاس ABU نیز به آن تعلق گرفت.

رئیس رسانه ملی از تازه‌گردانی روحی، فکری و معنوی، تعاون، تواصی، هم‌افزایی، توجه به تجارب گذشته، ابتکار و شجاعت برای کشف سرزمین‌های ناشناخته هم گفت ،از اینکه نیازمند مشورت و بهره‌مندی از اندیشه نخبگان هستیم و باید از محافظه‌کاری دور شد و طرحی نو درانداخت.

دکتر جبلی گفت: امروز به فردوسی‌های بسیاری نیاز داریم که قهرمانان و مفاخر ملی را در قالب رستم‌ها، هنرمندانه به تصویر بکشند، هنر ما و شما این است که نقش قرارگاهی مان را در این لحظات حساس تمدن ایرانی و اسلامی‌ به‌خوبی ایفا کنیم، فردوسی هایی که بتوانند هویت ملی ایرانی را بر اساس اسلام خواهی، میهن پرستی، دلاوری و قهرمانی، خطر کردن، وظیفه شناسی، وفاداری و شجاعت، عدالت، آرمان خواهی ملی و مذهبی به تصویر بکشانند، رئیس رسانه ملی به زیبایی از این بخش پرده برداری کرد چرا که هر فرهنگی ریشه های اسطوره ای دارد و مردم هر سرزمین(ایده ال ها)، (آروزها) و ( تجربه های ) خود را در این روایت ها می بینند، اسطوره هایی که از پایه های اصلی فرهنگ ایرانی هستند و دیروز فردوسی با جمع آوری و به نظم کشیدن این افسانه ها این الگوها را به کمال رسانیده و جاودانه کرده بود و امروز آوینی ها باید با جمع آوری و به نظم کشیدن این آرمان ها و ارزشها برای ایجاد روایت جدید و تحولی به میدان بیایند، تحول دیگر برای ما یک گزینه نیست، یک ضرورت است، تحول شعار نیست، یک فراگرد، زایش و فرایند رو به جلو است، تحول یعنی هم فکری، هم‌افزایی و هم‌افقی.

دکتر جبلی در ادامه شگفتانه‌ و هدیه‌ای نیز برای مدیران ارشد رسانه ملی و همکاران سازمان داشت و با اشاره به اینکه صبح روز قبل از این همایش یادداشت کوچکی را خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال و از ایشان خواستم باتوجه به برگزاری ششمین همایش افق تحول، رهنمودی خطاب به همکاران عنایت کنند، گفت: ایشان به فاصله چند ساعت از این درخواست، یادداشتی به این شرح برای ما ارسال فرمودند: "بسمه‌تعالی. جناب آقای جبلی، شما و این حضرات، نقش بی‌بدیل رسانه و تبلیغ را درپیکارهای کنونی جهان که بیش از همیشه است، می‌دانید. امروز پیروزی یک طرف را توانایی او در گفتن و رساندن پیام و روایت او از واقعیت رقم می‌زند. بسیار پیش و بیش از آنکه ابزارهای نظامی وارد میدان شوند و در آن اثر بگذارند. ما در این عرصه مهم باید دقت و تلاش و ابتکار خود را مضاعف کنیم. این پیام من به این همایش است."

جمعیت حاضر صلوات می فرستند و رئیس رسانه ملی سخنانش را بر پایه پیام رهبر معظم انقلاب ادامه داد و با اشاره به چهار نقش آسایشگاهی، قرارگاهی، آوردگاهی و دانشگاهی رسانه ملی، گفت: در این بین، نقش آوردگاهی ما بر اساس پیام رهبری، برجسته‌تر است و برای ورود به پیکارهای کنونی جهان و وظیفه تاریخی و تمدنی که رهبری بر دوش ما گذاشتند باید طراحی دقیقی داشته‌باشیم.

دکتر جبلی این بار متفاوتر از گذشته صحبت کرد که به نظر حقیر یک کارگاه آموزشی بود، اینکه چگونه زاویه نگاه خودمان را در رسانه ملی با نگاه حکیم انقلاب تنظیم کنیم و با قدرت تولید معنا و محتوا و نقش آفرینی در روایت اولیه، پیروز جنگ روایت ها باشیم، سخنانی امیدبخش، جریان ساز، معناگرا و برخواسته از باور قلبی که به نقش آفرینی رسانه ملی در میدان های مختلف اشاره داشت " اِن الله مَعی رَبی سَیهدین" آری جنگ روایت ها در میدان رسانه شکل می گیرد و بروز آن در کف خیابان و زندگی جاری مردم است و اگر به تعبیر رئیس رسانه ملی سنگر مقابله و مواجهه را درست انتخاب کنیم ترفندها، تاکتیک ها و سناریوهای دشمن را خنثی خواهیم کرد.

پرده سوم:  طلبکاران و شاکیان پر ادعای غربی و دادگاه بدون قاضی 

هرچند در دوران جدید رسانه های دنیا در روایت اول (توجیه ) را جانشین (برهان) کرده اند از این رو در تبیین پدیده ها و ایده ها به جای بازجویی دلیل یا دلایل، بیشتر باید به بازکاوی علت یا علل آن پرداخت، در شرایطی که دغدغه دسترسی به حقانیت کمرنگ شده است به حدی که در روایت امپراطوری رسانه ای دنیای غرب، واقعیت درست به کذب محض تقلیل یافته است و یا به عبارتی دیگر (فلسفه) تبدیل ماهیت یافته و برجای (سفسطه) جلوس کرده است و اینها از مظاهر پی ساخت های معرفت شناختی اینجهانی گرایی است  که در رسانه های سکولار به آن دامن زده می شود.

بررسی تمام سخنرانی ها و پیام های معظم له نشان می دهد که یکی از محورهای کانونی در گفتمان سیاسی ایشان امیدبخشی به جامعه است، به طور نمونه همین پیام ساده، صمیمی و روشن به ششمین نشست افق تحول که در آن امید به آینده ای روشن، امید به نظام مقتدر و عزتمند در پیکارهای کنونی جهان و نقش بی بدیل رسانه روایتگر در این کارزار مهم جهانی پیش از آنکه ابزارهای نظامی وارد میدان شوند ملموس و مشهود است، براستی در میان رهبران و روسای جمهور امروز دنیا، کدام سیاستمدار و سیاست ورز است که توانایی او همسان و مشابه مدیریت معظم له در بحبوحه بحران ها، فشارهای بین المللی و تهدیدات جهانی باشد؟

آیا می توان عالمی، رهبری به جامعیت علمی، دینی، فقهی، معرفتی و دستگاه اندیشه گانی و محاسباتی معظم له در دنیا خصوصا جهان اسلام پیدا کرد؟ حداقل تحولات بیش از چند صد سال اخیر در خاورمیانه و منطقه شاهدی براین مدعای حقیر است، کدام نظریه پرداز و اهل سیاستی با درک صحیح از بحران ها می تواند ادعا کند رهبری می شناسد که در عبور کشتی انقلاب از دل طوفان ها و امواج سهمگین، مدبرانه تر از او هدایت کشتی را به عهده بگیرد و به ساحل مقصود برساند؟

پیام ها و سخنرانی های معظم له همچنان در این کارزار منطقه ای و بین المللی مرجعیت رسانه ای دارد، امام خامنه ای به تنهایی یک رسانه است؛ معظم له بارها بر جنگ روایت ها که ابزار جریان تحریف است هشدار داده است که اگر دشمن در جریان تحریف شکست بخورد جریان تحریم نیز قطعا شکست خواهد خورد، اینکه همچنان رسانه ملی را مرکز فرماندهی در جنگ روایت ها می داند نشات گرفته از اراده رسانه ملی در دوره تحول است.

فراموش نکنیم جنگ امروز ما یک جنگ تمدنی است که در میدان رسانه شکل می گیرد، جنگی بین دو تمدن اسلام و غرب، تمدنی که در ادبیات و مناسبات مدرن، سیاستمداران غربی را به طلبکاران و شاکیان پر ادعایی بدل کرده است که یک طرفه به قاضی می روند و راضی هم برمی گردند و صحنه سیاست را به دادگاهی بدون قاضی و قانون و متهم تبدیل کرده است نمونه آنچه که در غزه و سوریه مشاهده می کنیم.

پرده چهارم: ناکامی ماکیاولیسم رسانه ای در زیر سوال بردن خدمات رسانه ملی

مهمترین دستاورد ششمین گردهمایی افق تحول رسانه ملی رونمایی از پیام امیدبخش، راهبردی و الهام بخش مقام معظم رهبری و در عین حال اعتماد و امید معظم له به فرماندهان و سربازان قرارگاه رسانه ملی است، رسانه ای که در سه سال و نیم اخیر در مواجهه با جنگ ترکیبی و شناختی نظام سلطه و امپراتوری دروغ و تزویر، با تمام ظرفیت ها به میدان آمده است هرچند که برای تحقق منویات و فرامین رهبر حکیم باید با دقت، تلاش و ابتکار مضاعف بر بازنمایی واقعیت های امیدبخش و به دست گرفتن روایت اول در جنگ روایت ها زمینه های لازم را برای اقدامات تبیینی و تولید قدرت در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی فراهم کرد.

در پایان باید گفت هرچند این همایش تلاش کرد تصویر واقعی از رسانه ملی و اقدامات عصر تحول آن را نشان دهد اما ماکیاولیسم رسانه ای داخلی و خارجی که حیات خود را در وارونه نمایی واقعیت ها و جعل حقایق می دانند و در بستر رسانه های فارسی زبان خارجی و فضای مجازی داخلی مدتها است فعال شده اند به همراه برخی بازیگران سیاسی، با نفی اصول اخلاقی تلاش کردند این همایش را به حاشیه ببرند، افراد و رسانه هایی که موفقیت رسانه ملی را بر نمی تابند و سعی دارند با حاشیه سازی و دامن زدن به مباحث انحرافی، زحمات سربازان رسانه ملی را کمرنگ کنند هر چند که رسانه ملی از نقد منصفانه با رعایت تناسب استقبال می کند اما اگر در راستای تسویه حساب و عقده گشایی انجام شود نشانه رذالت و بی صداقتی است.

در خاتمه اینکه با پیام مقام معظم رهبری حجت نه تنها بر رسانه ملی بلکه بر همه رسانه ها برای به دست گرفتن ابتکارات، نوآوری ها و روایت سازی های درست، به موقع و صریح تمام شده است.

هادی ابراهیمی کیاپی

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار