۳۰ هزار ميليارد ريال اعتبار مورد نياز تكميل قطعه ۶ آزاد راه تبريز- اروميه
به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، علي فرجي صبح امروز در گفتوگو با خبرنگاران اظهار كرد: تكميل پروژه احداث آزادراه تبريز- اروميه متعاقب بهرهبرداري از پل ميانگذر درياچه اروميه گام اساسي باقيمانده براي ايجاد مدل ترافيكي جديد و كاهش قابل توجه مسافت دسترسيهاي سريع و مطمئن منطقهاي و بينالمللي و تحول ترانزيتي اقتصادي در منطقه شمال غرب كشور است.
وي با بيان اينكه اتمام اين آزادراه و بهرهبرداري از آن سهم بزرگي در كاهش ترافيك و تلفات جادهاي استان خواهد داشت، افزود: فرايند اجراي اين طرح در قالب ۶ قطعه طراحي شده و آنچه كه از اهميت بالايي برخوردار است عدم آغاز به كار قطعه ۵ باوجود اتمام مطالعات نهايي و تعيين تكليف بهرهبرداري از قطعه ۶ است.
فرجي در عين حال خاطرنشان ساخت: با عنايت به اثرات مثبت اجرايي طرح براي دو استان آذربايجان شرقي و غربي و نيز محوريت آن براي شمال غرب كشور و تعهد كشور به كنوانسيون بزرگراههاي آسيايي تكميل و بهرهبرداري از اين طرح اهميت بالايي يافته است.
معاون هماهنگي برنامه و بودجه سازمان مديريت و برنامهريزي آذربايجان شرقي طول كل طرح آزادراه تبريز-اروميه را ۱۶۲ كيلومتر و طول طرح در استان آذربايجان شرقي را ۱۲۲ كيلومتر اعلام كرد.
وي تشريح كرد: قطعه يك آزادراه به طول ۲۴,۵ كيلومتر با پيشرفت ۹۶ درصد و زير ترافيك، قطعه ۲ به طول ۱۵.۵ كيلومتر با پيشرفت ۹۶ درصد زير ترافيك، قطعه ۳ به طول ۱۷ كيلومتر با پيشرفت ۱۰ درصد در حال واگذاري، قطعه ۴ به طول ۳۱.۵ كيلومتر با پيشرفت ۸۰ درصد ۲۹ كيلومتر زير ترافيك، قطعه ۵ به طول ۴۴ كيلومتر در حال واگذاري و قطعه ۶ آزادراه به طول ۲۸ كيلومتر (رينگ دوم جنوبي تبريز ) فاز ۱ پيشرفت ۵۵ درصدي دارد.
فرجي تصريح كرد: احداث قطعه ۶ آزاد راه تبريز- اروميه در سال ۱۳۹۷ به شكل مشاركتي (۴۰ درصد سهم دولت و ۶۰ درصد سهم بخش خصوصي) شروع شده و در حال حاضر در مجموع ۳۰ درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
وي با بيان اينكه ۱۶ كيلومتر از اين قطعه در قالب فاز (۱) ۵۵ درصد پيشرفت داشته و ۱۲ كيومتر باقي مانده پيشرفتي ندارد، افزود: اعتبار هزينه شده براي طرح مبلغ ۲۲ هزار ميليارد ريال است كه براي تكميل و بهرهبرداي از اين قطعه به اعتباري بالغ بر ۳۰ هزار ميليارد ريال (سهم دولت) مورد نياز است.