تغییرات بنیادین صنایع غذایی از گذشته تا امروز / نگاهی به دستاوردهای انقلاب
به گزارش خبرنگار بسیج، پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357، نه تنها یک تغییر سیاسی در ایران به وجود آورد، بلکه موجی از تحولات عمیق اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را به همراه داشت.
این پیشرفتها را در گفت و گو با رزمنده هشت سال دفاع مقدس و همچنین مدیر داخلی شرکت صنایع غذایی مینو می خوانیم.
برادر بسیجی سید اسماعیل حسینی متولد ۱۳۴۶ فارغ التحصیل صنایع غذایی دانشگاه صنعتی اصفهان است وی در سال ۱۳۶۲ برای حضور در مناطق عملیاتی آموزش های لازم را فرا گرفت تا بتواند در عملیات خیبر شرکت کند اما نتوانست در زمان مشخص شده حضور بهم رسانند و این مهم سبب شد تا نتواند در این عملیات حضور پیدا کند، عصر همان روز عازم کردستان شد و چند ماهی در آنجا خدمت کرد.
سپس در سال ۶۳ به مناطق عملیاتی جنوب غرب رفت و بین سالهای ۶۲تا ۶۷ به طور متناوب در جبهه های حق علیه باطل حضور یافت.
وی اکنون مدیریت صنایع غذایی مینو در زاهدان را برعهده دارد و در خصوص امکانات تولید و صنعتی قبل و بعد از انقلاب توضیح می دهد.
وضعیت صنایع غذایی قبل و بعد از انقلاب را تشریح کنید؟
سید اسماعیل حسینی: قبل از انقلاب صنایع و کارخانجات محدودی در کشور وجود داشت که برخی از آنها فعال بوده و تولید محصول به صورت محدود صورت می گرفت این امر واردات محصولات مختلف از کشورهای دیگر را رقم می زد به عنوان مثال محصول لبنی پنیر به صورت سنتی در کشور تولید می شد و برای تامین نیاز کشور مجبور به واردات پنیر بودیم پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357، در ابتدا کشور با چالشهای متعددی در زمینههای اقتصادی و صنعتی روبرو بود. اما با گذشت زمان، تلاشهای گستردهای برای توسعه صنایع و کارخانجات صورت گرفت که به نتایج قابل توجهی منجر شد در واقع پس از انقلاب، دولت به سرمایهگذاری در زیرساختهای صنعتی و ایجاد کارخانجات جدید پرداخت. این اقدام باعث افزایش ظرفیت تولید و اشتغالزایی در کشور شد با راهاندازی کارخانجات جدید و بهبود فرآیندهای تولید، کشور توانست نیازهای داخلی را به طور مؤثری تأمین کند. این امر به کاهش وابستگی به واردات و افزایش خودکفایی اقتصادی کمک کرد.
کیفیت و تنوع محصولات در صنایع غذایی به چه میزان محقق شده است؟
سید اسماعیل حسینی : با توجه به نیازهای متنوع مصرفکنندگان، صنایع پس از انقلاب به سمت افزایش کیفیت و تنوع محصولات حرکت کردند. این امر باعث شد که محصولات داخلی توان رقابت با کالاهای خارجی را پیدا و رضایت مشتریان را جلب کنند.
حضور محصولات تولیدی ایرانی را در بازارهای جهانی چگونه ارزیابی می کنید؟
سید اسماعیل حسینی: هم اکنون شرکت مینو نیمی از محصول تولیدی خود را به کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، کانادا،تاجیکستان،بحرین و امارات صادر می کند، این شرکت به عنوان نگین واحدهای تولیدی در سیستان و بلوچستان فعالیت میکند و بیش از ۱۲۰نفر پرسنل دارد شرکت مینو اولین واحد تولیدی استان است که در فرابورس ورود کرده است به طور کلی در سالهای اخیر، توجه به صادرات کالاهای تولیدی نیز افزایش یافته است. با بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت تولید، ایران توانسته است محصولات خود را به بازارهای جهانی معرفی کند و در این زمینه موفقیتهایی کسب کند.
برای صادرات محصول به کشورهای همسایه چه موانعی وجود دارد؟
سید اسماعیل حسینی : دشمنان تلاش می کنند تا بازار های همسایه را از ما بگیرند و اینکار را از طریق تفرقه، ایجاد فاصله و اختلاف انجام می دهند این کار هدفمند بر روی روابط تجاری تاثیر می گذارد.
مقایسه نشاندهنده تحولات مثبت در صنایع و کارخانجات پس از انقلاب اسلامی است که به رشد اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی مردم کمک کرده است.