پیشرفتهای علمی و معنوی؛ ثمره تلاش معلمانصدیقی با بیان اینکه پیشرفتهای انقلاب اسلامی بر پایه حقیقت انسانی استوار است، گفت: «آنچه در روایت پیشرفت مغفول مانده، روایت پیشرفت انسان ایرانی انقلابی است. پایههای اصلی پیشرفتهای علمی در آموزش و پرورش شکل میگیرد و جهشهای علمی اخیر نتیجه زحمات معلمان در سراسر کشور است.»
وی با اشاره به موفقیتهای دانشآموزان ایرانی در عرصههای بینالمللی، افزود: «ما امروز در رتبههای برتر جهانی قرار داریم و این موفقیتها بیدلیل نیست. حتی در پیشرفت معنوی، نقش آموزش و پرورش پررنگ است و مدارس در تربیت مدافعان حرم نیز نقشآفرینی کردهاند.»
عدالت آموزشی؛ دستاورد بینظیر جمهوری اسلامیمسئول بسیج فرهنگیان کشور با تأکید بر دستاوردهای نظام آموزشی در زمینه عدالت آموزشی، گفت: «توسعه آموزش عمومی در کشور ما بینظیر است. حتی در مناطق محروم که هنوز برق و گازرسانی انجام نشده، مدرسه وجود دارد. این نشاندهنده تعهد نظام به عدالت آموزشی است.»
وی افزود: «مدرسه یک حیات و زندگی است. با شروع سال تحصیلی، ۷۳۰ هزار مدرسه در سراسر کشور به مثابه سلول های زنده فعال میشوند و این امر نشاندهنده نقش محوری آموزش و پرورش در ایجاد عدالت اجتماعی است.»
خودباوری؛ هدیه جمهوری اسلامی به مردم ایرانصدیقی با اشاره به خودباوری به عنوان هدیه جمهوری اسلامی به مردم ایران، گفت: «امروز هر ایرانی باور دارد که میتواند در هر عرصهای موفق شود. این خودباوری نتیجه رشد و پیشرفت انسانی است که به مدد آموزش و پرورش محقق شده است.»
نیاز به طراحی فعالانه در عرصه جهانیوی با تأکید بر لزوم طراحی فعالانه در عرصه جهانی، گفت: «در دنیای امروز با یک طراحی جدید برای بازسازی چرخه تربیت رسمی و عمومی در جهان مواجه هستیم. حال که جهان به دنبال آن است تا سیطره قدرت خود را کامل کند، ما باید چه کنیم؟ ما به دنبال آن هستیم که در این جهانی سازی حل نشویم و استقلال خود را حفظ کنیم.ما نباید اشتباه گذشته در پیاده سازی نظام مدرن را تکرار کنیم. آن زمان بدون اینکه به ما اجازه پرسشگری درباره آنچه بعنوان آموزش و پرورش مدرن و نسبت آن با انسان شایسته ایرانی ما بود، دهند یک کپی از نظام اموزش و پرورش مدرن را گماشتیم. این مسئله باعث تعارضات جدی شد که ما باید این تعارضات را بعد از تثبیت و فرآیند رشد انقلاب اسلامی حل کنیم. ما ناظر به تحولات جهان یا باید مثل گذشته منفعل باشیم یا موضوع فعال بگیریم. حضرت اقا در دیدار دانش آموزان بر این نکته تاکید دارند که آن ها باید به دنبال آن بروند که جایگاه خود را در شکل گیری دنیا پیدا کنند. اگر ما به دنبال مواجه فعال هستیم باید یک طراحی فعالانه داشته باشیم. این طراحی فعالانه از یک موضع سیاسی و ایدئولوژیک است.»
در انتها، صدیقی اشاره کرد: "در این طراحی چند اتفاق لازم است. اول حضور معلمان جوان و سرزنده، الحمدلله در حال حاضر نسل معلم امروز آموزش و پرورش نسل جوان است که باعث جهش در آینده است. دو اینکه نگاه تربیتیمان را از سطح ملی به سطح جهانی برسانیم. ما در گزارههای معرفتی داریم که انقلاب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف یک انقلاب جهانی است؛ آیا ما میتوانیم نسلی تربیت کنیم که در سطح بومی محلی باشد؟ یا نیاز به نسلی داریم که در سطح جهانی باشد و در همان سطح هم برنامهریزی کند. به نظر من آنچه باید برای آینده رقم بخورد این است که ما از موضع انفعال به موضع فعال حرکت کنیم، فلسفه تربیت ما باید همسان با فلسفه سیاسی و ادامهدهنده آن باشد؛ چیزی که ما آن را تحول بنیادین مینامیم."