۰۶ / فروردين / ۱۴۰۴ - 26 March 2025
21:25
کد خبر : 9671917
۱۳:۱۶

۱۴۰۳/۱۲/۱۲

گمشده بشر تقوا است

در مورد تقوا، خیلی به ظاهر و به کلام حرف می‌زنیم، می‌گوییم تقوا، تقوا، اما واقعاً عمل کردن به آن سخت است.

حجت الاسلام حمیدی نسب مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه امام حسین (ع) اهواز در حاشیه افتتاحیه برنامه های ماه مبارک رمضان در ناحیه بسیج امام حسین(ع) که توسط دفتر نمایندگی ولی فقیه برگزار می شود، گفت: ای مردم، همانا ماه خدا با برکات، رحمت و مغفرت به سوی شما روی آورده است. این ماه نزد خدا برترین ماه‌ها است، روزهایش برترین روزها و شب‌هایش برترین شب‌ها است. این ماه، ماه تسبیح و عبادت است؛ ماهی که اعمال شما در آن پذیرفته و دعاهایتان مستجاب می‌شود. پس بدبخت و نگون‌بخت است کسی که از غفران خدا در این ماه عظیم محروم بماند.  

او افزود: پیامبر عظیم‌الشأن در یکی از فرمایشات خود درباره استفاده از فرصت‌ها، برخی از روزها و ایام را به عنوان نفحات الهی برشمردند و فرمودند: «در روزهای عمرتان نفحات الهی وجود دارد؛ پس خود را در معرض این نسیم روح‌بخش قرار دهید و از این فرصت‌ها بهره ببرید.»  

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه امام حسین (ع) اهواز گفت: امروز که آغاز ماه مبارک رمضان را به یکدیگر تبریک می‌گوییم باید به یاد داشته باشیم که این فرصت طلایی به زودی از دست می‌رود. خوشا به حال کسی که زنگار دلش در این ماه شسته شود، خوشا به حال کسی که از خواب غفلت بیدار گردد و کسی که با خدا عهد ببندد تا از گناهان دوری کند.  

حجت الاسلام حمیدی نسب ادامه داد: مقام معظم رهبری در بیانی زیبا درباره ماه رمضان فرمودند: «ماه رمضان قطعه‌ای از بهشت است که خداوند آن را در جهنم سوزان دنیای ما وارد کرده است.» عده‌ای تنها ۳۰ روز در بهشتند، برخی به برکت این ماه یک سال در بهشت زندگی می‌کنند و برخی دیگر به برکت این ماه، یک عمر در بهشت خواهند بود.  

او افزود: اهل بیت عصمت و طهارت نیز هنگام ورود ماه رمضان، با حالتی خاص به این ایام نگاه می‌کردند. در روایات آمده است که پیامبر در ده روز آخر ماه رمضان، کمتر می‌خوابید و بیشتر به عبادت می‌پرداخت. حتی خانواده‌اش را نیز به شب‌زنده‌داری و تهجد تشویق می‌کرد.  

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه امام حسین (ع) اهواز گفت: در خطبه معروف پیامبر آمده است: «ای مردم! درهای بهشت در این ماه گشوده‌اند، پس از پروردگارتان بخواهید تا شما را از این فرصت‌ها بهره‌مند سازد.» اما باید توجه داشت که توفیق استفاده از این ماه، هدیه‌ای الهی است. بسیاری هستند که تنها به امساک از خوردن و آشامیدن بسنده می‌کنند و از روح و حقیقت روزه غافل می‌مانند. این توفیق روزه‌داری و انس با قرآن کریم، موهبتی است که تنها به برخی عطا می‌شود.  

حجت الاسلام حمیدی نسب اظهار داشت: بهترین عمل در ماه مبارک رمضان چیست؟ پیامبر اکرم در پاسخ به این سؤال فرمودند: «بهترین عمل در این ماه، پرهیز از حرام‌های خداست.» پس بیایید از این فرصت طلایی نهایت استفاده را ببریم و با تمسک به قرآن کریم و فرمایشات اهل بیت، خود را برای رسیدن به سعادت ابدی آماده سازیم.  

او گفت: ما تقوا را چطور معنا می‌کنیم؟ می‌گوییم تقوا، بله، در ظاهرش انجام واجبات، ترک محرمات است ( الوقوف عند الشبهات). این درست است، اما اثر تقوا چیست؟ چه بسیار افرادی که شاید به ظاهر این‌ها را عمل می‌کنند، اما تا زمانی که روح انسان با این اعتقادات و باورها عجین نشود، با اندک حادثه‌ای، این نفس خبیث انسان برمی‌گردد. آن روح تقوا چیست؟ می‌گویند صیانت درونی، صیانت درونی که انسان را حفظ می‌کند، این را می‌گویند تقوا. اگر انسان بخواهد عملی را انجام دهد، اول باید ببیند که این عمل مورد رضایت الهی است یا نه. اگر رضایت الهی دارد، به آن عمل می‌کند؛ اگر نه، فهمیده که مورد نهی حضرت باری تعالی است، پس ترک می‌کند. همین قبل از عمل.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه امام حسین (ع) اهواز ادامه داد: «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»؟ متأسفانه گمشده خیلی از ماها همین بحث تقوا است. در مورد تقوا، خیلی به ظاهر و به کلام حرف می‌زنیم، می‌گوییم تقوا، تقوا، اما واقعاً عمل کردن به آن سخت است. این که چرا می‌گوییم از خدا بخواهیم، واقعاً اگر لطف الهی شامل حالمان نشود، شاید دست‌خالی از این ماه خارج شویم. اما مهم، مهم این است که دل و روح انسان در این ماه عزیز تربیت ، تهذیب و تزکیه شود. «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ». یا در سوره شمس، خداوند متعال یازده بار قسم می‌خورد و سپس می‌فرماید: اگر نفس انسان سرکش شود، اگر انسان نتواند لجام به نفس خود بزند، قطعاً انسان را به پرتگاه‌های بسیار سخت هدایت می‌کند و انسان سقوط می‌کند.

کم نداشتیم افرادی را که ظاهر اعمالشان درست بود، اما چون به باطن خود توجه نکردند، سقوط کردند. 

حجت الاسلام حمیدی نسب در ادامه افزود: حالا بعضی‌ها فکر می‌کنند که هدف از بعثت پیامبران این است که اعمال ظاهری ما درست شود، اعمالی مثل نماز، روزه، کمک به هم‌نوع، صدقه دادن. بعضی‌ها فکر می‌کنند اصل دین، یعنی نماز و روزه و این‌ها. این اشتباه است. اساس دین آمده است که ما اصلاح باطن شویم، یعنی از رهگذر روزه، از رهگذر نماز، برسیم به اصلاح باطن و بتوانیم این غول نفس خود را کنترل کنیم، هدف این است.

او گفت: اگر روح و باطن ما اصلاح نشود، به محض این‌که اتفاقی بیفتد، این روح خبیث ما برمی‌گردد، چون تربیت نشده است. چرا قرآن می‌گوید تزکیه نفس؟ چرا تزکیه نفس به عنوان مهم‌ترین فلسفه بعثت انبیا شمرده شده است؟ مهم‌ترین برنامه فتوحات و این همه مشقتی که انبیای الهی کشیدند، فقط به خاطر یک چیز بود: تربیت انسان‌ها. از فرصت ماه مبارک رمضان باید استفاده کرد تا روح ما اصلاح شود. و الا اگر انسان صد بار هم ختم قرآن کند، اما به مفاهیم قرآن کریم، به روح حاکم بر قرآن کریم، به ولایت آن التزام عملی پیدا نکند، بله، ثواب می‌برد، اما مهم چیست؟ مهم این است که زندگی و جامعه ما قرآنی شود، مهم این است که معاشرت جامعه دینی ما درست شود. 

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه امام حسین (ع) اهواز گفت: مگر امام صادق یا امام باقر (علیه السلام) وقت داشتند که بروند و تک‌تک درب منازل افراد را بزنند و بگویند بیایید من می‌خواهم شما را تربیت کنم؟ اصلاً وقت این حرف‌ها را داشتند؟ اهل بیت فضا را آماده می‌کنند. چرا ما می‌گوییم امر به معروف؟ چرا می‌گوییم حجاب و عفاف؟ چرا می‌گوییم این خیابان دیگر ملک شخصی نیست؟ این حریم شخصی نیست؟ می‌گویند فضا را طوری آماده کن که افراد در این فضا، در این محیط تربیت شوند. چرا می‌گوییم فضا اثر می‌گذارد؟ چرا الان می‌گویند شاید مهم‌ترین عامل تربیت همین محیط است؟ قبل از این‌که پدر و مادر آن مسائل تربیتی را به کودک بدهند، بچه متأثر از محیط می‌شود.

امیر ضیغمی
خبرنگار: امیر ضیغمی

گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید