به گزارش خبرگزاری بسیج ایلام به نقل از ایرنا،علیرضا راشکی معاون برنامهریزی و توسعه مشارکتهای مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مشارکت مردمی را به عنوان مسیری جدید در مدرسهسازی کشور و اولویت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس دانست و اظهار کرد که در نهضت مدرسه سازی، نیازها و مشکلات هر منطقه، روستا یا محله، توسط مردم شناسایی میشود و پس از جمعبندی با مسئولان، به پروژههای اجرایی تبدیل خواهند شد.
وی با بیان اینکه این پروژهها میتواند از محل کمکهای مردمی آغاز شود و با همکاری دولت به سرانجام برسد، تصریح کرد که گروههای مردمی در استانها شکل گرفته و برخی پروژهها آغاز یا در تکمیل و ساخت آنها شتاب ایجاد شده و حتی پروژههای نیمهتمام نیز به عنوان اولویت در این رویکرد جدید مورد توجه قرار گرفته و این همکاری میتواند به الگویی پایدار برای سایر حوزههای کشور تبدیل شود.
معاون برنامهریزی و توسعه مشارکتهای مردمی سازمان نوسازی مدارس با اشاره به اهمیت مشارکتهای مردمی در توسعه فضاهای آموزشی، یادآور شد: با وجود شرایط اقتصادی کشور، خیران کشور توانستند سال گذشته با تعهد بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان، حماسهای بزرگ در مدرسهسازی رقم بزنند و این مشارکت سبب شد که خروجی کار ما در تحویل مدارس به وزارت آموزش و پرورش به شکل چشمگیری افزایش یابد.
راشکی با بیان اینکه در استان ایلام نیز بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان از محل کمکهای خیران بومی و غیربومی برای مدرسهسازی تامین شده است، گفت که بسیاری از پروژههایی که در ایلام مورد بازدید قرار گرفتند، توسط خیرین به صورت کامل احداث یا با مشارکت آنان تکمیل شده و این موضوع نشاندهنده همدلی و مشارکت سازنده بین دولت و ملت در بحث مدرسهسازی است.
نگاه ویژه دولت به آموزش و مدرسهسازی
وی در ادامه در خصوص نگاه دولت به آموزش و مدرسهسازی یادآور شد که با حمایت مستقیم رئیسجمهور و تاکید ایشان بر اولویتبخشی به آموزش، اقدامات چشمگیری در این حوزه آغاز شده و درسال جاری، بیش از ۳۰ جلسه ویژه با حضور وزیر آموزش و پرورش و سایر ارکان دولت برای رسیدگی به مشکلات فضاهای آموزشی تشکیل شده است.
معاون برنامهریزی و توسعه مشارکتهای مردمی سازمان نوسازی مدارس تصریح کرد که در مرحله نخست این نهضت بزرگ، برچیدن مدارس کانکسی، مدارس سنگی، مدارس تخریبی و همچنین رفع کمبود سرانه فضای آموزشی در مناطق محروم با کمتر از سه مترمربع سرانه، در دستور کار قرار گرفت و نگاه ویژه رئیسجمهور و استانداران باعث شده است که حرکت اجرای این پروژهها با شتاب بیشتری همراه شود.
راشکی عملکرد ایلام را در حوزه نهضت مدرسه سازی موفق ارزیابی کرد و گفت: این استان با بهرهگیری از ظرفیتهای بومی و ارتقای توان اجرایی و نظارتی در ساخت مدارس، به الگوی قابل تعمیم برای سایر استانها تبدیل شده و بازخورد مثبت دستگاههای مختلف و میزان مشارکت مردمی در این استان، حکایت از همدلی و همکاری سازنده بین دولت و ملت دارد.
الگوسازی ایلام در فرآیندهای اجرایی و فنی پروژههای عمرانی
معاون برنامهریزی و توسعه مشارکتهای مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به دستاوردهای استان ایلام در حوزه مدرسهسازی افزود: بررسیها نشان میدهد که فرآیندهای فنی و اجرایی پروژههای این استان به استانداردهای مطلوبی رسیده و با تکیه بر توان بومی، ایلام موفق به توسعه نرمافزارهای مختص مدیریت فرآیندهای ساختوساز شده که میتواند به سایر استانها تعمیم داده شود.
راشکی ادامه داد: چینش درست و علمی فرآیندهای فنی، از مرحله تصمیمگیری برای ساخت مدرسه تا برگزاری مناقصات، طراحی، اجرا، نظارت و در نهایت تحویل پروژه، نقطه قوت ایلام بوده و این استان به عنوان الگویی موفق در این حوزه، مورد تشویق قرار گرفت و دستاوردهای آن به سایر استانها منتقل خواهد شد.
وی در ادامه تصریح کرد که شورای منطقهای نوسازی مدارس با مشارکت شش استان کشور با هدف همافزایی فنی و اجرایی و ارتقای کیفیت ساخت مدارس در استان ایلام برگزار شده و هدف از تشکیل این شورا، همافزایی، تبادل تجربیات و ارتقای سطح کیفی و فنی پروژههای مدرسهسازی میان استانهای مختلف کشور است.
معاون برنامهریزی و توسعه مشارکتهای مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور افزود: در این نشست که با حضور حدود ۳۰ نفر از مسئولان و کارشناسان ارشد برگزار شد، بازدیدهای میدانی از ۱۰ پروژه مدرسهسازی در استان ایلام انجام شد.
راشکی اظهار کرد که این بازدیدها شامل پروژههای مقاومسازی، تخریب و بازسازی مدارس بود که در جریان آن، مسائل فنی و اجرایی این طرحها بررسی شد.
شورای منطقهای نوسازی مدارس کشور با حضور مدیران، معاونان فنی و کارشناسان ارشد شش استان شامل ایلام، کرمانشاه، قم، اصفهان، مرکزی و لرستان، برای بررسی و تبادلنظر در حوزه فنی و اجرایی نهضت مدرسه سازی به میزبانی ایلام نشست برگزار کرد.
استان ایلام دارای ۱۲۶۰ فضای آموزشی در مناطق مختلف شهری، روستایی و عشایری است.
به گفته مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس ایلام، ساماندهی ۶۸ مدرسه سنگی در این استان در دستور کار قرار گرفته که برخی از آن ها برای اجرا و ساخت تحویل مدیران پروژه شده است و تلاش میشود که مهرماه، این مدارس به تجهیزات لازم و استانداردهای آموزشی مجهز شوند.