در هفته‌ای که گذشت رویدادهای هنری مختلفی ازجمله برپایی کارگاه تجسمی «آبروی ری»، نکوداشت شهدای خلبان دفاع مقدس در تئاتر شهر و اکران یک فیلم سینمایی پویانمایی پس از دو سال را شاهد بودیم. در این گزارش مروری داریم به آنچه طی هفته گذشته در فضای هنری کشور رخ‌داده است.
کد خبر: ۹۴۶۵۷۴۴
|
۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، در هفته‌ای که گذشت رویدادهای هنری مختلفی ازجمله برپایی کارگاه تجسمی «آبروی ری»، نکوداشت شهدای خلبان دفاع مقدس در تئاتر شهر و اکران یک فیلم سینمایی پویانمایی پس از دو سال را شاهد بودیم. در این گزارش مروری داریم به آنچه طی هفته گذشته در فضای هنری کشور رخ‌داده است.

برای سومین سال پیاپی جشن خانه سینما امسال هم برگزار نمی‌شود

برگزاری بیست دومین جشن بزرگ سینمای ایران برای سومین سال پیاپی لغو شده است و به نظر می‌رسد مسئولان خانه سینما هنوز به جمع‌بندی قطعی درباره مساعد بودن شرایط برای برگزاری این رویداد نرسیده‌اند.
سه سال از برگزاری آخرین دوره جشن سینمای ایران یعنی بیست و یکمین دوره این رویداد که اعتبار و ارزش بسیار بالایی در بین سینماگران دارد، می‌گذرد و همچنان خبری از برگزاری بیست و دومین دوره آن به گوش نمی‌رسد.
قرار بود بیست و دومین جشن بزرگ سینمای ایران در سال ۹۹ برگزار شود اما با شیوع ویروس کرونا برگزاری این جشن به زمانی دیگر موکول شد تا جامعه در شرایط مناسبی نسبت به شیوع ویروس کرونا قرار گیرد.
بعد از گذشت ۲ سال، آغاز واکسیناسیون سراسری و درنهایت کاهش شیوع ویروس کرونا در کشور، خانه سینما رسماً اعلام کرد که بیست و دومین جشن سینمای ایران بی‌شک در سال ۱۴۰۱ و بعد از پایان ماه صفر و در اوایل آبان ماه برگزار می‌شود و در همین راستا، فرهاد توحیدی به‌عنوان دبیر بیست و دومین جشن خانه انتخاب شد.
اما آنچه مشخص است، هیات مدیره خانه سینما تصمیم دارد تا امسال نیز جشن بزرگ سینمای ایران را برگزار نکند که البته یکی از دلایل برگزار نشدن این جشن می‌تواند به دلیل شرایط موجود در کشور و متأثر از ناآرامی‌های اخیر باشد.

«شهدای تکلیف» به موزه هنرهای معاصر فلسطین رسید
نمایشگاه عکس «شهدای تکلیف» به مناسبت روز شهادت محمدحسین فهمیده؛ روز نوجوان و دانش‌آموز، ۸ آبان در موزه هنرهای معاصر فلسطین برپا می‌شود.
به گزارش روابط فرهنگستان هنر، هم‌زمان با سالروز شهادت محمدحسین فهمیده، روز نوجوان و دانش‌آموز، موزه هنرهای معاصر فلسطینِ فرهنگستان هنر، با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران، نمایشگاه عکس «شهدای تکلیف» را برگزار می‌کند.
در این نمایشگاه، ۹۰ قطعه عکس شهدای دانش‌آموز، به همراه خلاصه‌ای از زندگی‌نامه این شهدا، به نمایش درخواهد آمد. آئین گشایش این نمایشگاه عصر یک‌شنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ از ساعت ۱۶ برگزار می‌شود.
علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ۹ تا ۱۵ آبان ۱۴۰۱، همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل)، از ساعت ۱۰ تا ۱۸، به موزه هنرهای معاصر فلسطین، به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان بزرگمهر، خیابان برادران شهید مظفر، شماره ۷۴، مراجعه کنند.

نکوداشت یاد و خاطره شهدای خلبان دفاع مقدس در تئاتر شهر
نکوداشت یاد و خاطره شهدای خلبان هشت سال دفاع مقدس شامگاه جمعه ششم آبان ماه هم‌زمان با اجرای نمایش «پاره‌هایی از چند زندگی» با حضور تعدادی از خلبان‌های هوانیروز برگزار شد.
آیین نکوداشت خلبان‌های هشت سال دفاع مقدس در ابتدای هفته و پیش از اجرای نمایش «پاره‌هایی از چند زندگی» با حضور تعدادی از خلبان‌های هوانیروز، مدیریت مجموعه تئاتر شهر و مخاطبان این اثر نمایشی در تالار قشقایی برگزار شد. در ابتدای این مراسم شیوا دیناروند تهیه‌کننده و کارگردان نمایش «پاره‌هایی از چند زندگی»، اثری که به‌مرور خاطرات زنان شهدای خلبان دفاع مقدس می‌پردازد، درباره این نمایش توضیح داد: اعتقاد من این است که باید از زیبایی‌های جنگ هم یادکرد و تنها به سیاهی‌های آن نپرداخت.
دیناروند عنوان کرد: این نمایش ماحصل یک سال تحقیق من و نویسنده اثر کیانوش احمدی درباره زندگی شش خلبان شهید دفاع مقدس است که از زبان همسران آن‌ها روایت می‌شود به زبان همسرانی که به‌شدت کمک‌حال این خلبانان بودند. شاید به‌طور مستقیم در جنگ حضور نداشته‌اند اما به‌صورت غیرمستقیم حتی بیشتر از همسرانشان در جنگ مؤثر بوده‌اند.
در ادامه سرهنگ خلبان امین علایی یکی از مهمانان این برنامه در ابتدای سخنان خود امنیت را همچون سلامتی دانست که تا وقتی از آن برخورداریم، ارزش آن را درک نخواهیم کرد.
وی عنوان کرد: امنیت حاصل تلاش قهرمان‌هایی بود که هیچ‌وقت شما اسم آن‌ها را نشنیده‌اید. حاصل تلاش افرادی که حتی سهمی از جنگ هم نگرفته‌اند. چهل سال پیش هواپیما یک وسیله ناشناخته بود. من زمانی که اولین پروازم را با هواپیمای f4 شروع کردم، با دیدن کابین خلبان احساس کردم کسی که بتواند این هواپیما را بلند کند، آدم عجیب‌وغریبی است ولی امثال امیر سرتیپ خلبان علیرضا رودباری سه بار از هواپیما خروج اضطراری یا اجکت داشتند این هواپیماها را به پرواز درآوردند.
خلبان علایی در پایان سخنانش گفت: عراق ساعت ۱۴ بعدازظهر و در زمان تعطیلی پایگاه‌های هوایی به آن‌ها حمله کرد و اولین کسانی که به این حمله پاسخ دندان‌شکن دادند همین خلبان‌های ما بودند. این‌ها افرادی هستند که با هواپیماهایی که ما آرزو داشتیم فقط آن‌ را ببینیم، پرواز کردند و به دفاع از خاک و کیان این سرزمین پرداختند درحالی‌که در کشورهای دیگر برای بودنشان فرش قرمز پهن بود.
در پایان، تابلوی نمایش «پاره‌هایی از چند زندگی» توسط مهمانان این مراسم امیر سرتیپ خلبان علیرضا رودباری، سرهنگ خلبان امین علایی، سرهنگ خلبان احمد خدابنده‌لو، سرهنگ خلبان محمدرضا ملکی و سیدمحمدجواد طاهری مدیریت مجموعه تئاتر شهر امضا شد و مخاطبان به تماشای این اثر نشستند.
نمایش «پاره‌هایی از چند زندگی» نوشته کیانوش احمدی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی شیوا دیناروند تا پنجشنبه ۱۲ آبان در ۲ سانس ۱۸: ۳۰ و ۲۰: ۱۵ در تالار قشقایی میزبان مخاطبان خواهد بود.

«آبروی ری» در حرم عبدالعظیم حسنی (ع) برپا شد
کارگاه هنری «آبروی ری» در آستانه فرارسیدن میلاد نورانی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در جوار حرم مطهّر آن حضرت برپا شد.
به گزارش واحد ارتباطات و رسانه مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت باسعادت حضرت سیدالکریم (ع)، روز گذشته جمعی از هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی در کارگاه هنری «آبروی ری» گرد هم آمدند تا به‌واسطه خلق آثاری هنری، عرض ارادتی به پیشگاه مبارک حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) داشته باشند.
در نخستین روز از برگزاری این کارگاه هنری که با استقبال قابل‌توجه زائران و مجاوران حرم مصفّای حضرت سیدالکریم (ع) همراه بود، حسین عصمتی هنرمند رشته نگارگری، ناصر تقی‌زاده هنرمند رشته نقاشی، غلامحسین الطافی هنرمند رشته نقاشی‌خط، مهدی فرخی هنرمند رشته نقاشی، سید عبدالله حاجی سید حسن هنرمند رشته نقاشی‌خط و سعید بابایی هنرمند رشته نقاشی حضور داشتند.
این کارگاه دو روزه که به همت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری معاونت فرهنگی و روابط عمومی آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در حال برگزاری است، از ساعت ۱۰ الی ۱۷ در ضلع شرقی حرم سیدالکریم (ع) پذیرای حضور عموم زائران و مجاوران خواهد بود.
کارگاه هنری «آبروی ری» عصر روز هشتم آبان و هم‌زمان با سالروز میلاد منوّر محدث والامقام؛ حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به کار خود پایان داد.


اعلام برنامه‌های مجموعه تئاتر شهر در هفته پیش رو
برنامه هفته پیش رو تالارهای نمایشی تئاتر شهر درحالی‌که اعلام شد که طی هفته جاری سه اثر نمایشی در تالارهای چهارسو، سایه و قشقایی مجموعه میزبان مخاطبان هستند.
به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، برنامه این هفته تالارهای نمایشی تئاتر شهر در حالی اعلام شد که یک اثر نمایشی جدید در تالار سایه مجموعه نیز اجرای خود را آغاز کرد.
«شراره» عنوان تازه‌ترین اثر نمایشی تئاتر شهر است که از اواخر هفته گذشته به نویسندگی و کارگردانی محمدمهدی خاتمی اجرای خود را در تالار سایه مجموعه آغاز کرد.
در این اثر نمایشی که ساعت ۱۹ به مدت‌زمان ۷۰ دقیقه و قیمت بلیت ۷۰ هزار تومان روی صحنه می‌رود، نسرین نکیسا، تکتم اخجوانی، امینا خاتمی، مرجان علوی، مجتبی زادفر، پرویز گوهری راد، امیراحسان امیرپور، محمدمهدی خاتمی، غلامرضا عارف نژاد و حامد وکیلی به‌عنوان بازیگر حضور دارند.
محمدمهدی خاتمی درباره این نمایش نوشته است: «این اثر نمایشی روایتگر داستان زنی است که در روزهای آغازین جنگ نامزد خود را از دست می‌دهد و در طول سالیان سال با خاطرات او زندگی می‌کند. جنگ و تبعات آن به‌مانند بسیاری از افراد دیگر همچنان برای این شخصیت وجود دارد و بر زندگی‌ او سایه انداخته است.»
در تالار چهارسو نیز نمایش «فرزند یک خنیاگرم» به نویسندگی و کارگردانی شکرخدا گودرزی و بازی (به ترتیب حروف الفبا) انسیه ابراهیمی، فاطمه تواضعی، سجاد خباز، فاطمه خراسانی، فاطمه دهقانی، فراز شیرانی، فرهود فدوی، زیبا کاظمی، هستی کرمی، امیرحسین رنجی کوزه کنان، زهرا مهرابی، آیسان نوریان، هوشمند هنرکار، سحر بافتیان ساعت ۱۹ با مدت‌زمان ۹۰ دقیقه و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان به صحنه می‌رود.
در توضیح این نمایش آمده است: «فرزند یک خنیاگرم»، نمایشنامه‌ای است که با رویکردی متفاوت به شخصیت‌های «زال»، «رستم»، «شغاد»، «دلارام»، «ارنواز»، «مهران کابلی»، «موبد»، «ستاره‌شمار»، «خواب‌گزار» و «خنیاگران» به صحنه رفته است. نمایش ازآنجا آغاز می‌شود که ارنواز در حال نواختن با آب است. شغاد، جذب این هنر شده و از ارنواز می‌خواهد که استادش را معرفی کند. ارنواز از کنیزکی یاد می‌کند که پس از ورود به قصر ناپدیدشده است.
«پاره‌هایی از چند زندگی» نیز عنوان دیگر نمایش مجموعه به نویسندگی کیانوش احمدی، کارگردانی شیوا دیناروند و بازی (به ترتیب ورود به صحنه) نسترن ابراهیم زاده، شهرزاد کیانی، نازنین میهن، فهیمه معین، سحر آقاسی، مهناز رودساز است که هرروز ساعت 30: 18 و 15: 20 به مدت‌زمان ۶۰ دقیقه و قیمت بلیت ۷۰ هزار تومان در تالار قشقایی روی صحنه می‌رود.
این اثر نمایشی روایت گر بخشی از زندگی شش زن است که خاطرات روز خواستگاری و ازدواجشان را در کنار قسمت‌هایی از روزهای پرفرازونشیب زندگی در کنار همسرانشان روایت می‌کنند.

طرح حمایتی از سینما هم‌زمان با جام جهانی
هجدهمین جلسه شورای صنفی نمایش در روز یکشنبه ۸ آبان با تصویب طرح حمایتی از سینما هم‌زمان با شروع مسابقات جام جهانی تشکیل شد.
در این جلسه پس از بررسی شرایط فروش و به‌منظور رونق سینماها، شرایط ویژه‌ای برای فیلم‌های متقاضی اکران تا پایان آبان، در قالب «طرح حمایتی» به شرح زیر مصوب شد:
۱- در ایام برگزاری جام جهانی هر ۲ هفته اکران، یک هفته محاسبه خواهد شد.
۲- در صورت فروش و استقبال مخاطبان از فیلم‌های جدید، این آثار می‌توانند تا پایان سال ۱۴۰۱، اکران خود را بدون محدودیت‌های آیین‌نامه‌ای ادامه دهند.
۳- فیلم‌های جدید از بسته حمایتی مالی سازمان سینمایی بهره‌مند خواهند شد.
فیلم‌های سینمایی «طبقه یک و نیم»، «بیرو» و پویانمایی سینمایی «لوپتو» اکران خود را از این هفته آغاز خواهند کرد.

معرفی داوران بخش کتیبه و پرچم سوگواره هنر عاشورا
وهب رامزی، روح‌الله ابوالفضلی و فاطمه اخوان به‌عنوان داوری آثار بخش کتیبه و پرچم چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی را بر عهده خواهند داشت.
وهب رامزی مدیر هنری، طراح گرافیک و عکاسی است که در سال ۹۵ عکس صحنه‌پردازی شده «رنگ و حقیقت» را به مناسبت سالگرد حماسه ۹ دی طراحی کرده که در همان سال در حوزه هنری رونمایی شد. وی که از هنرمندان خوش‌ذوق هنر انقلاب است، در تازه‌ترین فعالیت‌های خود اقدام به خلق پارچه‌نوشت‌هایی با فرمت و شعارهای روزهای اول انقلاب اسلامی کرده است.
روح‌الله ابوالفضلی عضو رسمی انجمن خوشنویسان شهرستان نیشابور و عضو مرکز نخبه‌مان شاهد و ایثارگر خراسان رضوی است. وی رتبه اول خط ثلث جشنواره بین‌المللی غدیر تبریز، خط ثلث جشنواره فرهنگی و هنری طلیعه ظهور استان قم و خط نستعلیق مسابقه بزرگ ملی عباب باب‌الحوائج سازمان صداوسیما را به خود اختصاص داده است. ابوالفضلی در طول سال‌ها فعالیت در نمایشگاه‌های متعدد ازجمله نمایشگاه انفرادی رقص مفتون در نیشابور، نمایشگاه جمعی لبنان و سوریه، نمایشگاه جمعی تهران و نمایشگاه جمعی نیشابور شرکت داشته است.
فاطمه اخوان، کارشناس ارشد هنر اسلامی گرایش نگارگری دانشگاه شاهد تهران است که سال‌ها در حوزه طراحی سنتی فعالیت داشته است. وی در دوسالانه تذهیب‌های قرآنی، جشنواره جلوه‌های رضوی در هنرهای سنتی، جشنواره هنرهای تجسمی فجر، جشنواره مبتکرین و ممتازین استان اصفهان، دوسالانه تذهیب‌های قرآنی، همایش ملی نقش خراسان در شکوفایی هنر اسلامی حضورداشته و در نمایشگاه‌های جمعی چون نمایشگاه صنایع‌دستی جشنواره میراث در کویر و نمایشگاه صنایع‌دستی جشنواره شهر من فرهنگ من شرکت کرده است.
کسب مقام برتر در زمینه مقالات پژوهشی دانشگاه هنر اصفهان و همچنین بخش جلدسازی سنتی دومین همایش هنر و تبلیغ استان قم ازجمله افتخارات این هنرمند به شمار می‌رود.
چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در قالب ۵ بخش پوستر و تایپوگرافی، نقاشی (دیجیتال و کلاسیک)، نقاشی‌خط، پرچم و کتیبه و کمیک استریپ (پی‌نما) برگزار خواهد شد. همچنین مهلت ارسال آثار تا ۲۵ آبان تمدیدشده است.


یادبود شهدای دانش‌آموز شاه‌چراغ در فصل واره ایثار
بخش «چهل‌چراغ» ویژه مدارس و به‌عنوان یادبود شهدای مظلوم دانش‌آموز اقدام تروریستی شاه‌چراغ در دومین فصل‌واره فرهنگی و هنری «ایثار» برگزار می‌شود.
فرهاد مختاری مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران و رئیس شورای سیاست‌گذاری فصل واره فرهنگی و هنری «ایثار» از برگزاری بخش «چهل‌چراغ» به‌عنوان یادبود شهدای مظلوم دانش‌آموز اقدام تروریستی شاه‌چراغ در دومین فصل‌واره فرهنگی و هنری «ایثار» خبر داد.
این بخش ویژه مدارس و در حوزه‌های سرود، تئاتر، نقالی، قصه‌گویی و پرده‌خوانی، در شهرستان‌های استان تهران برگزار می‌شود.
طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، روز یکشنبه ۸ آبان شهرستان پیشوا، روز دوشنبه ۹ آبان شهرستان قرچک، روز سه‌شنبه ۱۰ آبان شهرستان ورامین، روز چهارشنبه ۱۱ آبان شهرستان شهر قدس، روز شنبه ۱۴ آبان شهرستان پرند، روز یکشنبه ۱۵ آبان شهرستان شهرری، روز دوشنبه ۱۶ آبان شهرستان شهر جوادآباد، جلیل‌آباد، روز سه‌شنبه ۱۷ آبان شهرستان اسلامشهر و روز چهارشنبه ۱۸ آبان شهرستان پاکدشت میزبان اجراهای بخش «چهل‌چراغ» می‌شوند.
دومین فصل‌واره فرهنگی و هنری «ایثار» به دبیری عبدالله مرتضوی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران که در فصل پاییز سال جاری برگزار می‌شود دارای بخش‌های سرود، نماهنگ، تئاتر خیابانی و صحنه‌ای، قصه‌گویی، موشن‌گرافی، کمیک‌موشن، انیمیشن، طراحی پوستر و عکس است.


اعضای شورای علمی و هیات داوری پنجمین جایزه پژوهش سال سینما معرفی شدند
به گزارش روابط عمومی پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران، امیررضا مافی دبیر علمی پنجمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران و با تأیید شورای سیاست‌گذاری در حکمی مینو خانی، محسن بهلولی فسخودی، وحیداله موسوی، رامتین شهبازی، عبدالله بیچرانلو، مسعود سفلایی و مجید سلیمانی ساسانی را به عضویت در شورای علمی و هیات داوری پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب کرد.

تهیه‌کننده «ضد» و «تک‌تیرانداز» با «انقلاب ف» و «شماره ده گریخت» به سینما بازگشتند
شورای صدور پروانه ساخت، در جلسه اخیر با ۶ فیلم‌نامه سینمایی و ۵ فیلم‌نامه غیر سینمایی موافقت کرد.
با تائید سازمان سینمایی فیلم‌نامه‌های سینمایی «بندباز» به تهیه‌کنندگی محمود آقابابائی‌پور و کارگردانی و نویسندگی رضا نجاتی، «انقلاب ف» به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، کارگردانی سیدسجاد قافله‌باشی و نویسندگی ابراهیم امینی، «آبی غلیظ» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی ابراهیم ابراهیمیان، «تمیزکاری» به تهیه‌کنندگی مصطفی رستگاری و افشین صادقی، کارگردانی افشین صادقی و نویسندگی مصطفی رستگاری، «چهار ماه ماهان» به تهیه‌کنندگی سیدامیر پروین حسینی و کارگردانی و نویسندگی روناک طاهر و «شماره ده گریخت» به تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری و کارگردانی و نویسندگی حمید زرگرنژاد موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.
همچنین شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی، با فیلم‌نامه کوتاه داستانی «عکس آینده» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی محمدمحسن کاظمی، فیلم‌نامه‌های بلند داستانی غیرسینمایی «بارانداز» به تهیه‌کنندگی ابراهیم طالشی مجیدی و کارگردانی و نویسندگی مجید اسمعیلی، «۵ سال بعد» به تهیه‌کنندگی مجید کریمی و کارگردانی افشین صادقی و نویسندگی علی بهرادمهر و «معلق» به تهیه‌کنندگی و نویسندگی مهران مهدویان و کارگردانی عبدالعلی صادقی موافقت کرد.


تمدید یک نمایش میدانی تا 13 آبان
اجرای سینمایش «۴۱۰» به کارگردانی کوروش زارعی که از یکشنبه ۲۵ مهر در برج میلاد تهران روی صحنه رفته است تا جمعه ۱۳ آبان تمدید شد.
«۴۱۰» روایتی متفاوت از دفاع مقدس با محوریت شهید سپهبد قاسم سلیمانی و فتح گردان غواصی لشکر ۴۱۰ ثارالله است که با ظرفیت بالای ۴ هزار نفر تماشاگر اجرا می‌شود.«۴۱۰» تازه‌ترین اثر حوزه هنری انقلاب اسلامی است که به همت موسسه رسانه‌ای مهنا روی صحنه می‌رود. سینمایش ابداعی تازه از حوزه هنری است که با ترکیبی از قالب تئاتر و جلوه‌های ویژه سینمایی اثری متفاوت به نمایش می‌گذارد. از جلوه‌های ویژه این اثر می‌توان به بزرگ‌ترین آکواریوم تئاتری با ظرفیت ۱۰۰ هزار لیتر آب و انفجارهای بزرگ اشاره کرد.
این اثر نمایشی از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در محوطه پارکینگ ۳ برج میلاد، اجرا می‌شود.
مالک حدپور سراج، انوش معظمی، حسام خلیل نژاد، ابوالفضل همراه، امیرعلی زارعی، علیمحمد رادمنش، فاطمه رادمنش، امیرعلی زارعی، مرتضی شاه کرم و … ازجمله بازیگران این نمایش هستند.


هم‌زمان با ر13 آبان فیلم برگزیده جشنواره فیلم فجر رایگان اکران می‌شود
سه فیلم سینمایی «یدو»، «آقای مدیر» و «پندار» از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌زمان با روز دانش‌آموز به‌صورت آنلاین و رایگان اکران می‌شود.
فیلم سینمایی «یدو» ساخته مهدی جعفری و برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم سی‌ و نهمین جشنواره فیلم فجر، روزهای ۱۲ و ۱۳ آبان در پایگاه مجازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشته می‌شود.
این فیلم بر اساس داستان «زخم شیر» اثر صمد طاهری و با فیلم‌نامه‌ای از مهدی جعفری و مهین عباس‌زاده، تولید مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی در سال ۱۳۹۹ است.
«آقای مدیر» به کارگردانی حسن آقاکریمی و نویسندگی رضا حیدرنژاد از تولیدات سال ۱۳۹۰ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در این ۲ روز اکران خواهد شد.
آقای مدیر داستان آموزگار یک مدرسه است که در راه سفر به مشهد از دانش‌آموزانش می‌خواهد هریک نامه‌ای برای امام رضا (ع) بنویسند تا او این نامه‌ها را به مشهد ببرد اما او به‌ دلیل ایجاد مشکلی نمی‌تواند به مشهد برود و تمام نامه‌ها را به بچه‌ها بازمی‌گرداند به‌جز نامه‌ای که روی آن نام کسی نوشته‌نشده است.
همچنین «پندار» به کارگردانی لیلا میرهادی دیگر فیلم سینمایی کانون پرورش فکری است که به‌صورت آنلاین در روزهای ۱۲ و ۱۳ آبان اکران می‌شود.
«پندار» با بازی گلاب آدینه که از تولیدات سال ۱۳۸۲ کانون است داستانِ معلمی روستایی را روایت می‌کند که همه عرصه‌های زندگی را جایی برای یادگرفتن و یاددادن می‌داند و زندگی‌اش را با بچه‌ها سپری می‌کند. او سرانجام بازنشسته می‌شود درحالی‌که مانند بچه‌ها نمی‌داند بازنشستگی چیست.
این سه اثر بلند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت روز دانش‌آموز روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۱۲ و ۱۳ آبان ۱۴۰۱ در پایگاه مجازی پخش می‌شود.


فراخوان بخش بین‌الملل چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر منتشر شد
دبیرخانه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در اطلاعیه‌ای فراخوان و شرایط شرکت گروه‌های نمایشی در بخش بین‌الملل را اعلام کرد.
دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در راستای ارج نهادن به گروه‌های نمایشی که از ابتدای اسفندماه سال گذشته لغایت آبان ماه سال جاری اجرای عمومی داشته‌اند، شرایطی را فراهم کرده است که گروه‌های متقاضی شرکت در این بخش آثار خود را طبق گاه‌شمار به دبیرخانه ارسال کنند. بخش مسابقه بین‌الملل به شکل رقابتی متشکل از گروه‌های ایرانی و خارجی خواهد بود.
طبق گاه‌شمار فراخوان بخش بین‌الملل چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آخرین تاریخ بارگذاری فیلم اثر در سایت جشنواره ۲۰ آذر ۱۴۰۱ است و تاریخ اعلام نتایج بازبینی ۵ دی ۱۴۰۱ خواهد بود.
چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم‌زمان با ایام جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

اکران پویانمایی «لوپتو» پس از دو سال
فیلم پویانمایی «لوپتو» اولین تولید پویانمایی مرکز سوره پس از دو سال از روز چهارشنبه 11 آبان اکران خود را آغاز کرد، این سینمایی انیمیشن به کارگردانی عباس عسکری و تهیه‌کنندگی محمدحسین صادقی می‌باشد که با تکنیک سه‌بعدی در استودیوی فراسوی ابعاد توسط هنرمندان کرمانی تولیدشده است.
پخش «لوپتو» که پیش‌ازاین قرار بود در نوروز سال ۱۳۹۹ انجام شود به دلیل شیوع بیماری کرونا با یک وقفه طولانی روبرو شد و اکنون سرانجام پس از گذشت نزدیک به دو سال اکران آن آغازشده است.
در خلاصه داستان این انیمیشن آمده است: «پدر علی در کارگاه لوپتو با یاد دادن ساخت اسباب‌بازی به بیمارانش، آن‌ها را درمان می‌کند. کارگاه اسباب‌بازی‌های خلاقانه لوپتو که بین کودکان ایرانی محبوبیت زیادی دارد با خرابکاری یک ناشناس تعطیل می‌شود. علی تلاش می‌کند پدرش را که ناامید شده است از این مخمصه نجات دهد»
عوامل انیمیشن سینمایی «لوپتو» عبارت‌اند از؛ کارگردان: عباس عسکری، تهیه‌کننده: محمدحسین صادقی، تهیه‌کننده اجرایی: فرهاد امین‌زاده، مدیر تولید: محمدمهدی فتحی، فیلمنامه: فرشاد امین‌زاده، عباس عسکری؛ کارگردان هنری: امین قرائی، استوری ریل: مجتبی خیری، تدوین: مهدی سعدی، سرپرست مدلسازی شخصیت: فرزاد شکفته، سرپرست مدلسازی محیط: فرشاد امین زاده، سرپرست تکسچر شخصیت: سبحان خلیل یزدی، سرپرست رندر و نورپردازی: سعید مددی، سرپرست متحرکسازی: مجتبی خیری، سرپرست جلوه‌های ویژه: فرزاد شکفته، کاراکتر ست‌آپ: سید مهدی زاهدی موسوی، رضا متصدی زاده، تدوین: محسن فتحی، موسیقی: پیام آزادی، مهرداد اسماعیل‌پور، صداگذاری: آرش قاسمی، مدیر دوبلاژ: سعید شیخ‌زاده، خواننده: هومن شاهی، امیرعلی بهادری، مدیر کمپین تبلیغاتی: وحید محرابیان، تبلیغات: ملیکاسادات راد، پوستر: هادی محمدیان، روابط عمومی: الهام عرشی‌زاده.

ارسال نظرات