کارشناس تاریخ سیاسی کشور به تبیین نتایج قیام مردم تبریز در 29 بهمن 56 گفت: قیام تبریز نخستین حلقه زنجیره‌ای بود که قیام خونین نوزده دی مردم قم را به قیام‌های پی در پی ایرانیان بر ضد دستگاه پهلوی پیوند داد.
کد خبر: ۹۴۹۳۶۴۸
|
۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷

قیام تبریز، الگوی مبارزاتی ضد دستگاه پهلوی بودمهرداد جلیلی کیا مدرس تاریخ دانشگاه‌های اردبیل در گفتگو بسیج از اردبیل ، به  بازخوانی و تبیین حوادث تاریخی 29 بهمن  و قیام مردم تبریز پرداخت و گفت: تظاهرات ۲۹ بهمن تبریز که در تقویم رسمی کشور با عنوان قیام مردم تبریز ثبت شده ‌است، به حوادثی اشاره دارد که طی آن انقلاب وارد مرحله مهم شد چراکه قیام تبریز در واقع آغازگز قیام های زنجیره ای در شهرهای بزرگ کشور علیه رژیم مستکبر پهلوی بود.

وی به گزارش های ساوارک منتشر شده در ایخصوص اشاره کرد و گفت: در این تظاهرات ۵۸۱ نفر دستگیر، ۹ نفر کشته، ۱۱۸ نفر زخمی شدند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه برای نخستین بار پس از وقایع ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، ارتش برای کنترل وضعیت مستقیماً وارد درگیری‌ها شد گفت: شعار «مرگ بر شاه» برای اولین بار در این قیام سرداده شد.

جلیلی کیا به علت شکل گیری قیام مردم تبریز اشاره کرد و گفت: پس از چاپ مقاله ایران و استعمار سرخ و سیاه در روزنامه اطلاعات در تاریخ ۱۷ دی ۱۳۵۶ که حاوی مطالبی اهانت آمیز نسبت به امام خمینی(ره) بود، گروهی از روحانیون و مردم شهر قم نسبت به آن واکنش نشان داده و در ۱۹ دی دست به تظاهرات زدند که در جریان این اعتراضات، عده‌ای توسط نیروهای وابسته به شاه به شهادت رسیدند.

این کارشناس مسائل تاریخی به پیامدهای قیام مردم تبریز در 29 بهمن اشاره کرد و گفت: اعتراضات تبریز، پس از مدتی جنبه سراسری پیدا کرد بطوریکه چهل روز پس از آن واقعه، در ۱۰ فروردین ۱۳۵۷ انقلابیون شهرهای اصفهان، شیراز، یزد، جهرم و اهواز نیز به مناسبت چهلمین روز شهدای تبریز، دست به تجمع و اعتراض زدند که باعث شهادت تعداد دیگری از هموطنان شد

وی به نقش دانشگاه در بیداری مردم تبریز در 29 بهمن 56 اشاره کرد و گفت: دانشگاه تبریز و محوطه مسجد قزلّی در واقع نقطه آغاز انفجار کانون‌های مردمی تبریز علیه رژیم ستم‌شاهی بودند.

این مدرس دانشگاه هوشمندی دانشجویان دانشگاه تبریز در هدایت قیام مردمی را متذکر شد و گفت: دانشجویان دانشگاه تبریز که در برخی از نقاط رهبری تظاهرات و ترغیب و تشویق مردم را برای تهاجم به اماکنی چون سینماها، مشروب فروشی ها، ساختمان حزب رستاخیز و بانکها را به عهده داشتند، مراقب اماکن عمومی و اموال مردم بودند تا از خشم سرازیر شده تظاهرکنندگان در امان بمانند.

این پژوهشگر مسائل تاریخ سیاسی ایران به بازتاب قیام مردم تبریز در 29 بهمن 56 اشاره کرد و گفت: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا، جنبش مسلمانان مبارز، کنفدراسیون محصلان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور و نهضت آزادی ایران با صدور اعلامیه‌هایی حمایت خود را از قیام مردم اعلام کردند. 

وی گفت: نشریه ۱۶ آذر، نشریه کنفدراسیون محصلان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور نیز اعلام کردند: قیام تبریز نه فقط برگی زرین به تاریخ مبارزات ضد ارتجاعی و قهرمانانه اهالی ستمکش این شهر می‌افزاید بلکه لحظه‌ای درخشان در تاریخ پیکار خلق‌های میهن است.

جلیلی کیا در ادامه سخنان خود با استناد به تاریخ گفت: تعدادی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در آلمان شرقی سفارت ایران در برلین را به اشغال خود در آوردند و به پخش خبر مبارزه انقلابیون تبریز پرداختند.

 وی خاطرنشان کرد: دانشجویان مقیم اتریش نیز مقارن سفر وزیر امور خارجه ایران به آن کشور در خارج دانشگاه وین دست به تظاهراتی زدند .

جلیلی کیا در پایان سخنان خود به نتایج قیام مردم تبریز در 29 بهمن 56 اشاره کرد و گفت: رویارویی مردم با اساس سلطنت و رژیم، افزایش محبوبیت حضرت امام خمینی (ره)در میان انقلابیون، افشای پوچ بودن سیاست حداکثر آزادی شاه و حقوق بشر کارتر، تداوم انقلاب در سایه برگزاری مراسم چهلم قیام مردم تبریز در 55 شهر بزرگ و کوچک کشور از جمله نتایج قیام مردم تبریز در 29 بهمن 56 بود.

وی تصریح کرد: قیام تاریخی تبریز ثابت کرد آن چیزی که تبریزی ها را با سایر اقوام ایرانی هم صدا و متحد ساخته اسلام ناب محمدی است.

ارسال نظرات