به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آیت الله العظمی حسین مظاهری، این مرجع عالی قدر اظهار کرد: آیات فراوانی راجع به حضرت ولی عصر در قرآن هست و مرحوم علامه مجلسی بیش از 50 آیه در بحارالانوار آورده است و بعضی از بزرگان در این باره کتاب نوشتهاند و 130 آیه درباره حضرت ولی عصر ذکر فرمودهاند. قطع نظر از آیات، روایاتی که درباره حضرت ولی عصر است، بیش از ده هزار روایت از سنّی و شیعه است، اما راجع به قرآن 130 آیه تأویل شده از نظر اهلبیت«سلاماللهعلیهم»راجع به امام زمان.
یکی از آن آیات که خیلی از نظر معنا بالاست و خیلی ظهور دارد، آیه وعد است و این آیۀ وعد یک افتخار برای شیعه است. یک افتخار برای ایرانی است که این آیه وعد به ایرانی و شیعه ایرانی وعده داده است که به دستش و به رهبری امام زمان، پرچم اسلام روی کره زمین افراشته میشود و عدالت اسلامی سرتاسر جهان را میگیرد. ظلم از جهان برداشته میشود. امنیت صد در صد در جهان حکمفرما میشود:
«بِهِ يَمْلَأُ اللَّهُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا بَعْدَ مَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»[1]
آیه وعد به اتفاق مفسرین شیعه با روایاتی که در مسئله هست، مربوط به امام زمان و مربوط به ظهور آقاست و افتخار برای شیعه و برای ما ایرانیهاست:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَني لا يُشْرِكُونَ بي شَيْئاً»[2]
خدا به بعضی از مسلمانها وعده داده است، یعنی به شیعه وعده داده است که خلیفۀ روی کرۀ زمین شوند:«لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ»و حکومت اسلامی برای این شیعه باشد، یعنی به رهبری آقا امام زمان.«لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ»، خیال هم نکن که سابقه ندارد، بلکه سابقه هم دارد. خدا میخواهد و چون خدا میخواهد حتماً میشود:«لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى لَهُمْ»، تشیع که یک دین و مذهب خداپسندانه است، در دنیا سرتاسری میشود. ناامنی عجیبی در دنیا حکمفرما میشود و به دست شیعه و به رهبری امام زمان، ناامنی میرود و امنیت مطلق در جهان حکمفرما میشود: «وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً». بعد آیۀ شریفه میفرماید: ای شیعه آیا میخواهی چنین باشی؟ پس انتظار فرج داشته باش. انتظار فرج هم یعنی تهیّأ. شیعهای که لیاقت داشته باشی و بتوانی به رهبری امام زمان، پرچم اسلام را به طور خرق عادت بر روی کره زمین برافراشته کنی.
انتظار به چه معناست؟
قرآن معنا میکند:«يَعْبُدُونَني لا يُشْرِكُونَ بي شَيْئاً»، زمینه میخواهد و باید گناه در زندگیت نباشد. گناه حقّالله باشد یا حقّالنّاس باشد یا ظلم و تجاوز باشد، گناه بیعفتی و بیغیرتی باشد، گناه غیبت و تهمت و شایعه باشد، فرقی ندارد. بالاخره باید گناه نباشد.
معنای انتظار فرج برای شیعه که بتواند پرچم اسلام را روی کره زمین افراشته شود، این است که خود باید عامل باشد. معنا ندارد شیعهای که خود گناه میکند یا شیعهای که خودش متجاوز است، بتواند این کار را انجام دهد و زیر پرچم امام زمان باشد. مخصوصاً این جملۀ«يَعْبُدُونَني لا يُشْرِكُونَ بي شَيْئاً»یعنی همه متّقی و همه آماده باشند.
معنای انتظار فرج که خیلی ثواب دارد و به اندازهای ثواب دارد که فرمودند هرکه منتظر حضرت مهدی«ارواحنافداه»باشد، مثل اینست که در مقابل پیغمبر اکرم «صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم»شهید شود و در خون خود غوطهور باشد.[3]از هر عبادتی بالاتر، انتظار فرج است و این آیه شریفه انتظار فرج را معنا کرده است. یعنی اول این آیه شریفه به شیعه وعده میدهد که به دست شما و به رهبری امام زمان با خرق عادت و با معجزه، پرچم اسلام روی کره زمین افراشته شود، وعده میدهد به دست شما ظلم نابود شود و عدالت صد در صد در جامعه و در دنیا حکمفرما باشد، وعده میدهد به شما که ناامنی به طور کلی از بین رود و به جای آن امنیت صددرصد در جامعه حکمفرما باشد. این وعده خداست و اما قرآن میفرماید: این وعده خدا از کسی است که به راستی شیعه باشد.
شیعه کیست؟
من بارها به شما عزیزان گفتهام شیعه سه مرتبه دارد. ما الحمدلله دو مرتبه آن را به طور عالی داریم و هرکجا بروید به این اندازه این دو مرتبه پیدا نمیشود. مرتبه اوّل، عشق به اهلبیت«سلاماللهعلیهم» است و این عالیست. همۀ ما، چه مرد و چه زن و چه جوان و چه پیر و چه بیسواد و چه باسواد، تا سرحدّ عشق علی«سلاماللهعلیه»را دوست داریم و اهلبیت«سلاماللهعلیهم»را دوست داریم و جداً از نظر عقیده، عقیدۀ ما بالا و عالیست. العیاذبالله اگر یک دفعه اتفاق بیفتد بین اینکه تو شیعه نباشی و یا ذره ذره شوی، میگویید حاضرم ذره ذره شوم و اما این عقیده و این عشق به اهلبیت«سلاماللهعلیهم»را از دست ندهم، لذا ما از نظر عقیده عالی هستیم و خیلی باید شکر کنیم و باید برای پدر و مادرانمان کار کنیم و از آنها تشکر کنیم.
مرتبه دوم تشیع، شعار ماست. الان در تمام دنیا شعار «اشهد أنّ علیاً ولی الله» نداریم. الحمدلله در ایران است که در مأذنهها و در مجالس اظهار به اهلبیت«سلاماللهعلیهم»هست و در شادی آنها شاد و در عزای آنها عزاداریم و شعار ما یعنی عزاداری حسین«سلاماللهعلیه»در هیچ جا مثل ایران نیست. در هیچجا نیست که علناً در مأذنهها شهادت به خدا و پیغمبر و امیرالمؤمنین داده شود. این نیز مثل مرتبه اول است و خیلی عالیست و خوب داریم. اگر بگوییم نداریم، ناشکری و تهمت است. ما الحمدلله از نظر عقیده شیعه خالص هستیم و از نظر شعار هم الحمدلله ما شیعه شعاری عالی هستیم. همه در جشنها و هم در عزاداریهایمان بالاخره اظهار ارادت به اهلبیت«سلاماللهعلیهم»داریم و آن تشیعی که در دل ما رسوخ کرده است، آن تشیع را اظهار میکنیم و این خیلی عالیست.
مرتبه سوم تشیع، عمل کردن به تشیع است. معنای تشیع یعنی متابعت از اهلبیت«سلاماللهعلیهم». ما به هر اندازه بتوانیم باید مقیّد به ظواهر شرع باشیم. مثل امیرالمؤمنین علی«سلاماللهعلیه»به نماز اهمیت دهیم. مثل امام حسین«سلاماللهعلیه»که حتی در دم مرگ نماز خواند. مثل حضرت زهرا«سلاماللهعلیها»، عفت و غیرت داشته باشیم. مثل حضرت زهرا«سلاماللهعلیها»قانون مواسات و ایثار و گذشت و فداکاری داشته باشیم. حاضر باشیم خود نخوریم و به دیگران بخورانیم. حاضر باشیم خود در مشقّت واقع شویم تا بتوانیم گرهای از کار مسلمان باز کنیم. من از همه اهلبیت«سلاماللهعلیهم»روایت دیدهام که شیعه را اینطور معنا میکنند که شیعه یکی از نظر عقیده و یکی از نظر شعار که الحمدلله داریم و اهلبیت«سلاماللهعلیهم»فرمودند سه مرتبه است و یکی هم از نظر عمل متابعت از ماست. متابعت از ما یعنی کارهای ما و خانه و زندگی و زن و بچه ما به اهلبیت«سلاماللهعلیهم»بخورد. اگر اهلبیت«سلاماللهعلیهم»به راهی روند و ما به راه دیگری و اگر اهلبیت راهی روند با سرعت حسابی و ما تند نرویم و کند هم نرویم و افتان و خیزان هم نرویم، همه این چهارده معصوم«سلاماللهعلیهم»فرمودهاند: شیعه نیستید. شیعهای باشد که در نماز سهلانگار باشد، میفرمایند ما این شیعه را قبول نداریم:«لَا يَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ».[4]
شیعهای باشد که بیعفّت و بیغیرت باشد، حضرت زهرا«سلاماللهعلیها»میفرمایند من تو را قبول ندارم و به شیعهگری نمیپذیرم. باید عملت به زبانت بخورد و زبانت با عقیدهات بخورد و اینها متوقف بر یکدیگر هستند تا یک شیعه خالص شود. و ما در اینجا لنگیم. امشب اگر به خیابانها بروید، خواهید دید که چه بیعفّتیها و چه بیغیرتیها هست و موقع نماز در خیابانهاست و اظهار عقیده هم میکند و این عقیده هم درست است و میخواهد چون این شربت مربوط به امام زمان است، به زور بگیرد و بخورد. این عقیده و شعار است و خوب است و اما بیعفّتی و بیغیرتی در خیابانها هست. سال گذشته گفتم یک اهلدلی گفت قبل از اذان صبح، امام زمان«اروحنافداه»را خواب دیدم و دیدم که ایشان ناراحتند و حتی صورتشان سیاه است. به من گفتند آمدم تا به جشنها سری بزنم و معلوم است که امام زمان این جشنها را دوست دارند. فرمودند آمدم یک سری به جشنها بزنم، امّا از بس کشیده به صورتم زدند، فرار کردم. نمیشود شیعه با بیعفّتی و بیغیرتی، نمیشود شیعه با بینمازی و کاهل نمازی و نمیشود شیعه خودمحور و خودخواه باشد و به فکر هیچکس نباشد جز خودش. قدری بالاتر به فکر هیچکس نباشد به جز خودش و زن و بچهاش. معلوم است که این با آن ایثار و گذشت امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه»نمیخورد. امیرالمؤمنین در آن 25 سال که خانه نشین بودند، 26 مزرعه به دست مبارکشان آباد کردند. همه این 26 مزرعه را برای مسلمانها و مستمندان ساختند و یکی از آنها به ارث به اولاد امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه»نرسید و همه برای دیگران بود.
حضرت زهرا«سلاماللهعلیها»فدک داشتند و فدک از مادرشان بود. یعنی نه بیتالمال بود و نه انفال و غنیمت بود و از مادرشان بود و خدا به پیغمبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم»گفت: «وَ آتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ».[5]حضرت زهرا«سلاماللهعلیها»ذرهای در این فدک تصرّف نکرد و همه برای فقرا و مستمندان و بیخانهها و برای دخترها و پسرهایی که ازدواج نکردند و خود همان زندگی که داشت، داشت. یک زندگی ضروری داشت. در حالیکه حضرت زهرا«سلاماللهعلیها»اگر فدک را هم نداشت، میتوانست یک زندگی آباد و خداپسندانهای برای خود و بچههایش تهیه کند و اما نکرد تا با یک زندگی ضروری از دنیا رفت. امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه»در نهجالبلاغه میفرمایند که نمیخواهم مثل من باشید، اما«أَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ»[6]؛امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه»از شما کمک خواسته و التماس هم کرده است. آقا امام زمان امشب التماس میکند به این شیعه ایرانی که عقیده تا سرحد عشق دارد و میگوید: ای شیعهای که به راستی شیعه هستی، کمکم کن. کمک نیز«يَعْبُدُونَني لا يُشْرِكُونَ بي شَيْئاً»است. یعنی در زندگیت گناه نباشد. نمیشود در خانههای ما ماهواره و اینترنت کذایی باشد و تلویزیون کذایی باشد. آن وقتها لاابالیها یک لچکی بر سر میکردند و الان در تلویزیون این لچک هم برداشته شده است و تلویزیون جمهوری اسلامی زن سربرهنه را نشان میدهد. اگر به راستی ما انتظار فرج داشتیم، آقا امام زمان نیز انتظار فرج دارند. همینطور که ما انتظار فرج داریم، آقا امام زمان نیز انتظار فرج دارند و خودشان بارها فرمودند که من منتظر این هستم که شما مهیّا شوید و من بیایم. ما هم باید انتظار فرج داشته باشیم و گفتم که بالاترین عبادتها انتظار فرج است. اما انتظار فرج یعنی تهیأ و قرآن در آن جملۀ اول میفرماید: شیعه به دست تو باید پرچم اسلام روی کره زمین افراشته شود و ظلم برود و عدالت بیاید و به دست تو ناامنیها برود و امنیت صددرصد بیاید. این وعده خداست:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ»،این«مِنكُمْ»، یعنی شیعه. اما این وعده خدا چه وقت متحقق میشود؟ زمانی که«يَعْبُدُونَني لا يُشْرِكُونَ بي شَيْئاً»، گناه در زندگیت نباشد. اگر یکدفعه گناه آمد، فوراً جبران و توبه کن.
در آیۀ بعد، دستور میدهد:«وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ»
البته این«يَعْبُدُونَني لا يُشْرِكُونَ بي شَيْئاً»آن«وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ»را هم در بر میگیرد، اما ذکر خاص بعد از عام است، برای اینکه ما بدانیم که نماز خیلی اهمیت دارد. بالاترین فضائل در اسلام نماز است. اما قرآن و روایات اهلبیت«سلاماللهعلیهم»نماز اول وقت و با جماعت و با تعقیب میخواهد و بالاتر اینکه نماز با حضور قلب میخواهد.
امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه»وقتی متولّد شدند و از خانۀ خدا بیرون آمدند، چشمهای مبارکشان بسته بود و به هیچکس حتی پدرشان نگاه نکردند. وقتی پیغمبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم»آمدند، چشمها را باز کردند و به پیغمبر سلام کردند و بعد از سلام فرمودند:
«قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ، الَّذينَ هُمْ في صَلاتِهِمْ خاشِعُون»[7]
هنوز قرآن نازل نشده بود و پیغمبر هنوز به رسالت مبعوث نشده بودند و این آیه شریفه بیست سال بعد آمد؛ اما امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه»وقتی از خانه خدا بیرون آمدند، اول قرآن خواندند و معنایش اینست که ای شیعه: نماز، نماز، نماز.
«وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ»؛سوم اینکه باید قانون مواسات در میان ما زنده باشد. این زکات، آن زکات اصطلاحی فقها در رساله نیست، بلکه در قرآن برای زکات اصطلاحی یک آیه بیشتر نداریم و آن اینست: «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً»؛[8]چنانچه راجع به خمس نیز یک آیه بیشتر نداریم و آن اینست:«وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ»؛[9]امّا راجع به قانون مواسات، لاأقل صد آیه در قرآن داریم و من جمله در اینجا.
نماز و قانون و مواسات و بهعبارت دیگر رابطه با خدا با نماز و رابطه با مردم با خدمتکردن به خلق خدا. هرکه به اندازه وسعش. الان وضع ادارههای ما خیلی بد است و بیکاری و کمکاری و بدکاری داریم. امام زمان این را نمیپسندد و قرآن در اینجا میفرماید: تو انتظار فرج نداری و شیعه واقعی نیستی. مگر میشود در اداره کمکاری و بدکاری و بیکاری باشد؟! مگر خودخوری میشود؟! انسان باید عمرش را صرف خدمت به خلق خدا کند، مثل همه ائمه طاهرین«سلاماللهعلیهم»و مخصوصاً امیرالمؤمنین علی«سلاماللهعلیه».
«وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ»،این «أَطيعُوا الرَّسُولَ»معنای دیگری دارد و آن مربوط به حکومت است. یعنی اسلام حکومت دارد. بدون حکومت هرج و مرج است و بدون حکومت نمیشود. اسلام همیشه حکومت دارد. پیغمبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم»وقتی به مدینه آمدند، اوّلین کاری که کردند، تشکیل حکومت دادند و بعد مسجد ساختند. بعد اتّحاد درست کردند و بعد آن 84 جنگ را روی دست ایشان گذاشتند و ایشان به جبهه رفتند. اما اولین کاری که کردند حکومت تشکیل دادند. در حکومت پیغمبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم»، محور، پیغمبر و پشتوانه مردم بودند. به این حکومت اسلامی میگویند. در زمان ائمه طاهرین«سلاماللهعلیهم»همین بود و محور ائمّۀ طاهرین«سلاماللهعلیهم»بودند و پشتوانه مردم بودند. در زمان غیبت کبری هم محور ولایت فقیه و پشتوانه مردم بودند. ما از صدر اسلام تا الان یعنی از زمان غیبت صغری تا الان، یک فقیهی نداریم که این ولایت فقیه را قبول نداشته باشد. همه در کتابهایشان ولایت فقیه را آوردهاند. نمیشود که اسلام حکومت نداشته باشد. آنگاه «وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ»مربوط به حرف چهارم و حکومت اسلامی در هر زمان است. در زمان پیغمبر اکرم و زمان ائمه طاهرین و در زمان غیبت کبری.
این خلاصه آیه شریفه است و آیه خیلی عالی و ارزنده است. از سنّیها توقع نداریم که اینطور معنا کنند و این حرفها را بزنند و ما باید خودمان مفسّر قرآن باشیم و با قرآن سر و کار داشته باشیم و آیه وعد را حسابی برای هم بخوانیم و برای بچههایمان بخوانیم. رادیو و تلویزیون امشب باید حسابی این آیه وعد را برای مردم پیاده کنند. الان در جلسه مقدس ما همه خوشحالند که قرآن گفته شیعه! به دست تو و به رهبری امام زمان پرچم اسلام روی کره زمین افراشته میشود با خرق عادت و به شش شبانهروز در دنیا مستقر میشود. ای شیعه! ناامنیها و این جنایتهای استکبار جهانی و جنایتهای ترورسیمها که پشتوانه دارند و پشتوانۀ آنها قارونهای خلیج فارسو استکبار جهانی است، به دست تو نابود میشود و امنیت سراسر جهان را میگیرد.
از همه شما و مخصوصاً جوانها تقاضا دارم به اندازهای که میشود به این آیه عمل کنیم:
«... يَعْبُدُونَني لا يُشْرِكُونَ بي شَيْئاً ... وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ»[10]
خدا میگوید خدا دوست دارد تو به مقام رشد و صلاح برسی. خدا دوست دارد به دست تو و به رهبری امام زمان پرچم اسلام روی کره زمین افراشته شود. خدا دوست دارد تو به مقام رشد برسی و خلیفۀ روی کرۀدزمین شوی و خدا دوست دارد تو آقا شوی. اما دوست دارد به دست خودت باشد. یعنی«...يَعْبُدُونَني لا يُشْرِكُونَ بي شَيْئاً ... وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ».
جلسۀ خوبیست و بنا شد جلسه از نرجس خاتون باشد و ایشان نظر لطفی کنند و شرّ اشرار عراق انشاء الله از سر عراقیها و اسلام عزیز و تشیع کوتاه شود.
[1].زاد المعاد،ص 423
[2]. النور، 55.
[3].المحاسن،ج 1، ص 174.
[4].الکافی،ج 3، ص 270.
[5]. الإسراء، 26.
[6].نهج البلاغه،نامه 45.
[7]. المؤمنون، 1 و 2.
[8]. التوبة، 103.
[9]. الانفال، 41.
[10]. النور، 55 و 56.
باز نشر بیانات معظّم له در شب نیمه شعبان 1435 - 22/3/1393
انتهای پیام / 63042 /