حمیدرضا

عفاف پاکدامنی درونی وحجاب پوشش ظاهری است

عفاف همان پاکدامنی درونی است و حجاب پوشش ظاهری است و این دو یعنی عفاف و حجاب لازم و ملزوم هم هستند.
کد خبر: ۸۵۴۰۰۲۴
|
۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نام خداوند خوبی ها، خداوند عفیف و دوست دار عفت، آنکه جز خوبی و ارزش چیزی برای بشر نمی خواهد و در جای جای قرآن کریم برای اینکه به ما ارزش ببخشد دعوت به عفاف، حجاب و پاکدامنی نموده است.

با توجه به آموزه های دینی عفاف و حجاب فقط برای زنان نیست، بلکه خداوند در سوره ی مبارکه نور بحث عفاف و پاکدامنی را ابتدا در آیه 30 به مردان متذکر می شود.

عفاف و حجاب از دو منظر قابل بررسی است که در این نوشته هر چند کوتاه سعی می شود به آن دو اشاره شود. ابتدا از لحاظ تاریخی که ریشه در فطرت انسان ها دارد و بحث ادیان الهی نمی باشد . قابل بررسی است که با نگاهی اجمالی پی می بریم که حجاب نزد مردان ادوار گوناگون تاریخ محترم و امری پسندیده و نیکو بوده است.

به طور مثال در تاریخ ویل دورانت آمده است: در اکثر قریب به اتفاق ملت ها و آیین های جهان حجاب در بین زنان معمول بوده است هر چند در طول تاریخ فراز و نشیب هایی داشته است و بنا به نظر حاکمان تشدید یا تخفیف یافته است.

ولی هیچ گاه کاملاٌ از بین نرفته است، در ادامه همین مورخ می گوید: از زمان ساسانیان که پس از زرتشت بود پوشش شدیدتر شد و زنان اشراف و بزرگان بیشتر محدود شدند.

به گفته ویل دورانت: پس از داریوش زنان طبقات بالای اجتماع جرأت نداشتند که جزء در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند و هرگز به آن ها اجازه رفت و آمد داده نمی شد، زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی حتی پدر و برادرشان را ببینند.

همانطور که مشخص شد بحث عفاف و حجاب همواره در تاریخ کهن ما هم بوده است و بسیار سختگیرانه تر از آنچه که خداوند رحمان در قرآن کریم می فرمایند.

اما خداوند منان نه بی بند و باری در امر فرموده اند و نه این چنین سختگیری ها را که زن شوهردار حق دیدن پدر و برادر خود را نداشته باشد.

در آیات مختلف قرآن کریم به عنوان نمونه آیات مبارکه30، 31 و 32 سوره نور و آیات مبارکه 53، 59 و 60 سوره احزاب اشاره مستقیم به عفاف و حجاب دارد. و از آیات و روایات و تفاسیر به خوبی استنباط می شود که در واقع عفاف همان پاکدامنی درونی است و حجاب پوشش ظاهری است و این دو یعنی عفاف و حجاب لازم و ملزوم هم هستند چرا که امام صادق (ع) می فرمایند: فساد ظاهر، نشانگر فساد باطن است.

و نکته آخر اینکه بحث عفاف و حجاب در سایر ادیان آسمانی نیز بوده است. به طور مثال در عهد عتیق کتاب تورات نو خروج صفحه 14 و 17 آمده است: زنا مکن... و بر زن همسایه ات طمع نورز... یا در امثال سلیمان جمال فریبنده و زیبایی را باطل عنوان کرده است. و در مسیحیت و سایر ادیان هم مصداق های زیادی و جود دارد که از حوصله این نوشته خارج است.

به امید روزی که همه پاکدامن، عفیف و محجبه باشند و تنها چشمان ما برداشته شود و امام زمان (عج) را رؤیت کنیم.

یادداشت استاد دانشگاه حامد شیرخدا /


ارسال نظرات
آخرین اخبار