مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون:

خون ایرانیان سالم‌ترین خون در منطقه است

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: خون ایرانیان سالم ترین خون در منطقه است، فرهنگ اهدای خون در کشور ما از زمان جنگ نهادینه شده است.
کد خبر: ۸۵۴۹۳۹۶
|
۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر بشیر حاجی، به دستاورد و پیشرفت کشور ایران در زمینه‌ فرآورده‌های خونی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نزدیک به 10 سال است که کشور ایران دارو‌های مشتق از پلاسما را از خود اهداکنندگان خون تجزیه می‌کند، که در واقع داروی ایرانی از پلاسمای ایرانی است. سازمان انتقال خون پلاسما را به وزارت بهداشت کشور آلمان ارسال می‌کند و 4 داروی مهم و اساسی از آن گرفته می‌شود و دارو‌ها به کشور بر می‌گردند.

وی ادامه داد: این انتقال مزیت‌هایمهمی برای کشور ایران دارد؛ اول اینکه داروی ایرانی با پلاسمای ایرانی تولید کرده‌ایم و سلامت آن به این دلیل که از داخل کشور خودمان است تضمین شده است، دوم اینکه ارز آوری زیادی هم برای کشورمان ایجاد کرده‌ایم، به این دلیل که ماده اولیه از خودمان است و هزینه‌ای برای دارو پرداخت نمی‌کنیم.

مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون، فرهنگ انتقال خون در جامعه را بالا دانست و گفت: خون ایرانیان سالم‌ترین خون در منطقه است و فرهنگ اهدای خون در کشور ما از زمان جنگ نهادینه شده است، مردم فرهنگ انتقال خون را از زمان‌های دور به عنوان حرکت انسان دوستانه و معنوی قبول کرده‌اند.

پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه دارو‌های مشتق از پلاسما
حاجی بیگی، از پیشرفت ایران در زمینه دارو‌های مشتق از پلاسما در 3 سال آینده خبر داد و افزود: در حال تلاش در زمینه‌های فرآوری‌های خونی هستیم، همچنین برنامه‌های خوبی از سوی وزارت بهداشت در حال انجام و پیگیری است و در سه سال آینده صاحب پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه دارو‌های مشتق از پلاسما خواهیم بود.

وی به اثر نداشتن تحریم در این بخش اشاره کرد و گفت: تحریم‌های دشمنان نظام نتوانسته است در برنامه‌های ما تاثیر بگذارد به این خاطر که ماده اولیه را در اختیار داریم.

سخنگوی سازمان انتقال خون، آماری از وضعیت سازمان انتقال خون داد و اظهار کرد: نهم مرداد چهل و یکمین سالروز تاسیس سازمان انتقال خون است ک در طول این 41 سال، 42 میلیون واحد خون جهت کمک به بیماران از سوی مردم اهدا شده است، همچنین سازمان انتقال خون در سال گذشته حدود سه و نیم میلیون واحد خون و فرآورده نظیر پلاکت و پلاسما به بیمارستان‌های سطح کشور ارسال کرده است که تهران به عنوان بزرگترین مصرف کننده خون بوده است و 16 درصد خون کشور در استان تهران تولید می‌شود.

آمار پایین اهداکنندگان خانم در کشور
مدیر کل مدیر عامل سازمان انتقال خون، به آمار بسیار پایین حضور خانم‌ها در اهدای خون اشاره کرد و افزود: در کشور ما به ازای هر 1000 نفر، 27 نفر خون اهدا می‌کنند که آمار بسیار خوبی است و از این آمار تنها 5 درصد متعلق به خانم‌ها است که بسیار آمار پایینی است.

وی تصریح کرد: کشور ایران در آسیا جزء پنج کشور برتر از لحاظ ارتقای کیفیت خون است و امروزه سازمان انتقال خون ایران همکار سازمان بهداشت جهانی در امر آموزش انتقال خون است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار