رسانه‌ها یکی از مهم‌ترین ابزارهای هویت، اقتدار و منافع ملی به شمار می‌آیند

مسئول سازمان بسیج رسانه استان کردستان با بیان اینکه از نگاه استراتژیکی؛ رسانه‌ها یکی از مهم‌ترین ابزارهای هویت، اقتدار و منافع ملی به شمار می‌آیند، گفت: نگاه استراتژیکی به رسانه‌ها سبب می‌شود سهم مهمی از منشأ قدرت را در رسانه‌ها جست‌وجو کرد.
کد خبر: ۸۶۲۳۵۶۶
|
۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹

به گزارش بسیج رسانه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فارس از سنندج، از نگاه استراتژیکی، رسانه‌ها یکی از مهم‌ترین ابزارهای هویت، اقتدار و منافع ملی به شمار می‌آیند. نگاه استراتژیکی به رسانه‌ها سبب می‌شود سهم مهمی از منشأ قدرت را در رسانه‌ها جست‌وجو کرد، چرا که این رسانه‌ها هستند که می‌توانند گفتمان قدرت را بازتولید کنند، گفتمان غیردولتی را افزایش دهند و رقابت گفتمانی را ایجاد و در عین حال برای عامه‌ جامعه پندارسازی کنند.

از طرف دیگر، با توجه به شرایط تهدیدآمیز موجود که به وسیله رسانه‌های خارجی علیه ایران ایجاد شده است، بخش رسانه‌ای در ایران باید ضمن آگاه‌سازی و فضاسازی در داخل به بسیج امکانات موجود بپردازد و با به‌کارگیری حرفه‌ای صاحبان اندیشه، ضمن اقناع مخاطبان در داخل، فضای رسانه‌ای بین‌المللی را به نفع جریان انقلاب اسلامی تغییر دهد.

در راستای رسیدن به این مهم، سازمان بسیج مستضعفین با درک شرایط خطیر کنونی، در راستای چشم‌انداز بیست ساله نظام و با پیروی از منویات رهبر فرزانه انقلاب با نگاهی راهبردی به رسانه اقدام به تشکیل "سازمان بسیج رسانه ” نموده است. فرهنگ و تفکر بسیجی، کمک به ترویج و نهادینه‌سازی فریضه امر به معروف و نهی از منکر بر مبنای الگوها و ارزش‌های انقلاب اسلامی با تاکید بر مخاطبین جامعه هدف، ترویج فضیلت‌های معنوی و اخلاق اسلامی و تعمیق روحیه جهادی و فرهنگ مقاومت در میان اصحاب رسانه و نقش‌آفرینی و حمایت از نهضت نظریه‌پردازی و تولید علم در عرصه ارتباطات و رسانه مبتنی بر جهان‌بینی اسلامی از مأموریت‌های سازمان بسیج رسانه است.

با هدف اطلاع‌رسانی و آشنایی بیشتر اقشار مختلف جامعه و به ویژه قشر موثر رسانه‌ای استان کردستان با اهداف و برنامه‌های سازمان بسیج رسانه، با محمدرضا قاسمی مسئول سازمان بسیج رسانه استان کردستان مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

فارس: جناب آقای قاسمی، تعریفی از بسیج رسانه داشته باشید و بفرمایید که این سازمان با چه هدفی راه‌اندازی شده است؟

قاسمی: بسیج رسانه سازمانی با ماهیت انقلابی ـ فرهنگی، مدافع و مروج آرمان‌های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، تعالی‌بخش، بصیرت‌آفرین و مهارت‌افزا، با مشارکت کلیه‌ نیروهای مومن و متخصص عرصه‌ رسانه است.

سیاست‌گذاری، طرح‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر جذب، سازماندهی، حفظ انسجام و به‌کارگیری اصحاب رسانه و هماهنگی و هم‌افزایی فعالیت‌های انقلابی آنان در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی به منظور کمک به تشکیل و تقویت و توسعه جبهه رسانه‌ای انقلاب اسلامی در مقابله با موج مخرب جنگ نرم جبهه فرهنگی معارض و مصونیت‌بخشی به اذهان و افکار عمومی در جهان اسلام به‌صورت فعال، حفظ و گسترش فرهنگ و تفکر بسیجی، کمک به ترویج و نهادینه‌سازی فریضه امر به معروف و نهی از منکر بر مبنای الگوها و ارزش‌های انقلاب اسلامی با تاکید بر مخاطبین جامعه هدف، ترویج فضیلت‌های معنوی و اخلاق اسلامی و تعمیق روحیه جهادی و فرهنگ مقاومت در میان اصحاب رسانه و نقش‌آفرینی و حمایت از نهضت نظریه‌پردازی و تولید علم در عرصه ارتباطات و رسانه مبتنی بر جهان‌بینی اسلامی از مأموریت‌های سازمان بسیج رسانه است.

فارس: جمهوری اسلامی ایران چگونه توانسته است از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای نیل به اهداف استفاده نماید؟

اقدام جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر انتقال پیام از طریق رسانه است منجر به بیداری جهانی، گرایش به اسلام و بنیادگرایی شده است و دشمن در قالب جریان‌های افراطی می‌خواهد با این جریان انقلاب اسلامی مبارزه کند.

دشمن به دنبال آن است تا با ابزار رسانه، بشریت را در جاهلیت مدرن غرق نماید بلکه بتواند با استیلای سلطه و قدرت پیش برود اما در پرتو جبهه فرهنگی رسانه‌ای که انقلاب به وسیله آن پیام خود را منتقل کرده است، ناچار به تغییر رفتار هستند.

اکنون شرایط به گونه‌ای است که دشمن باید نه تنها به فکر تغییر نظام نباشند بلکه باید برای حفظ خود از در تعامل با نظام بیایند که نمونه آن برگشت آنها به حالت ملتمسانه به میز مذاکره بود.

رسانه در اصل رسالت حقیقی دارد که مصحف که حامل پیام الهی است در آن تجلی پیدا کرده است و هدف از آن نه تنها محتوای پیام بلکه همراه با پیام دستورالعملی وجود دارد و این کارکرد برای همه زمان‌ها بوده است.

در گذر زمان تا به امروز می‌رسیم، بعد از مراحل اولیه سنتی و پیشرفت‌های که در گذر زمان داشته‌ایم کارکرد رسانه در واقع اصل همان محتوای پیام برای نحوه زندگی در ابعاد مختلف و برای تکامل و تعالی انسان و کل هدف در حوزه رسانه‌ای است که امروز در شرایط حاضر به تناسب پیچیدگی و پیشرفت تکنولوژی و فناوری ارتباطات و اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل شده است و در این گذر زمان کارکردهایی که داشته از یک سطح سنتی به یک سطح پیشرفته، تاثیرگذار و تحول‌آفرین در عرصه فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی و پایداری فرهنگی رسیده است.

در عصر حاضر رسانه به ابزاری توانمند برای هر ایده، سیاست، دین و غیره تبدیل شده و هر گروه و تشکلی که به نحوی می‌خواهد نقش‌آفرینی کند، ناگزیر به استفاده کردن از رسانه‌ها است.

نظام جمهوری اسلامی نیز خارج از این موضوع نیست و نیاز به رسانه دارد و امروزه این نظام مقدس به عنوان اصلی مهم به ایجاد ساختارهای رسانه‌ای نگاه ویژه و در این راستا حرکت‌هایی انجام گرفته است.

فارس: استان کردستان یکی از استان‌های استراتژیک کشور است که مسائل خاص خود را دارد، با این اوصاف، جنابعالی فعالیت رسانه‌ای در  استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به تناسب اتفاقات باید شبکه‌های مختلف جهانی به زبان‌های گوناگون ایجاد کنیم، این در بعد ضرورت و نیاز به ایجاد بنگاه‌های رسانه‌ای است، اما زمانی که در نگاه فراملی، ملی و منطقه‌ای بیایم در نگاه ملی خود را در دایره جغرافیایی ایران اسلامی به کردستان برسانیم و وضعیت رسانه‌ای در این استان را تحلیل کنیم، باید گفت: در کردستان در راستای سیاست‌های نظام رسانه‌های دیداری و شنیداری از وضعیت خوبی برخوردار هستند.

ضریب نفوذ رسانه‌های شنیداری در استان 100 درصد و رسانه‌های دیداری نیز بالای 85 درصد است و نظام در تلاش است که این ضریب را در رسانه‌های دیداری نیز به 100 درصد برساند و در کنار این مهم نیز با توجه به مرزی بودن استان سعی دارد پیام را از رهگذر رسانه‌های کردستان به استان‌های همجوار کشور از جمله اقلیم نیز برساند.

در حوزه فضای مجازی نیز باید گفت که در گذشته عقب‌ماندگی‌های زیادی در استان وجود داشت به گونه‌ای که تنها رسانه‌های مجازی استان، جز نمایندگی‌های بنگاه‌های رسانه چند خبرگزاری رسمی، هیچ پایگاه اطلاع‌رسانی شهرستانی وجود نداشت.

وضعیت استان در گذشته چندان وضعیت مطلوبی نبود که بحمدالله امروز با احساس مسئولیت عده‌ای که این نیاز را در استان درک کرده بودند پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در قالب پایگاه‌های خبری شهرستانی در سطح استان ایجاد شده و توانسته‌اند تا حدودی پاسخگوی نیاز اطلاع‌رسانی باشند.

در حوزه مطبوعات هم شرایط خاصی در استان وجود دارد که با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی و اینکه اولویت‌ها در گذشته برای مردم چیز دیگری بود، در حد رسانه‌های رسمی مدیریت و اقداماتی انجام گرفته است.

به طوری که گرچه مطبوعات مخاطبین خاص خود را از دست نداده، اما رسانه‌های دیداری و شنیداری و البته رسانه‌هایی که در بستر فضای مجازی نقش‌آفرینی می‌کنند تاثیری بر گرایش به رسانه‌های مکتوب گذاشته است.

در استان کردستان قریب به 40 رسانه مکتوب در حال فعالیت است که گاها به جهت مسائل خاص که گاهی جنبه سیاسی‌کاری و گاه بحث مشکلات مالی است، انتشاری مرتب ندارند.

فارس: مهم‌ترین چالش‌هایی که در این حوزه در استان کردستان وجود دارد، به نظر شما چه چیزهایی می‌تواند باشد؟

استان کردستان با توجه به شرایط خاص خود به جهت مرزی‌بودن و از نظر میزان پیشرفت و توسعه در حوزه‌های مختلف به ویژه توسعه فرهنگی و سیاسی و اقتصادی یک شرایط خاص دارد که از جهتی این وضعیت مسئولیت اصحاب رسانه را در این استان نسبت به سایر استان‌ها دوچندان می‌کند چراکه دشمن برای حرف، انعکاس خبری، قلم‌زدن، اطلاع‌رسانی، تحلیل و نقش‌آفرینی آنها را مورد توجه قرار داده و تمام توان خود را به کار بسته‌ که از مطالب رسانه‌ای به نحوی ایجاد چالش، تفرقه، شکاف، دودستگی کنند.

کشاندن اصحاب رسانه به مسائل حاشیه‌ای به جای نقش‌آفرینی حقیقی در رابطه با کارکردهای اصلی بنگاه‌های رسانه‌ایشان و مهم‌تر از آن مشغول کردن اصحاب رسانه به مسائل خاص و درونی و بهره‌برداری از اقدامات آنها و بازداشتن از ایفای نقش‌های اصلی از دیگر اهداف دشمنان است.

دشمن این نقشه‌ها را برای اصحاب رسانه کشیده که آنها را یا مزدور و قلم به دست و یا در مقابل جمهوری اسلامی و یا همسو و همراه با جریان ضدمردمی واگرایی کند.

چنین هجمه گسترده‌ای گویای اهمیت رسانه‌ها برای مقابله با این هجمه عظیم است که جامعه ما را تهدید می‌کند و برای مقابله با آن نیازمند تلاش و همت مضاعف اصحاب رسانه داریم.

ما هم نیاز به دفاع فرهنگی و هم دفاع رسانه‌ای داریم. امروز فرمانده، افسر و سرباز این عرصه اصحاب رسانه هستند که هم در سطح کلان و هم استان کسانی که در عرصه رسانه نقش‌آفرینی می‌کنند با وجود مشکلات و موانع، بسیار خوب عمل کرده‌اند.

فارس: به عنوان سوال آخر، بفرمایید بسیج رسانه چند وقت است که در کردستان فعالیت دارد و میزان تعامل آن با اصحاب رسانه استان چگونه است؟

بسیج رسانه در استان کردستان قریب به دو سال و نیم است که فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده است و در گام نخست فعالیت خود، همچون بسیج سایر اقشار یک ماموریت اصلی در راستای جذب و حفظ و انسجام‌بخشی و سازماندهی فعالین این عرصه را در استان داشت.

خوشبختانه با تعامل و با توجه به نگاه و نگرش و شناختی که وجود داشت با این نگاه وسیع که فعالین این عرصه یک ظرفیت هستند، ارتباط و تعامل دوستانه‌ و برادرانه‌‌ای چه در بعد سازمانی و رسمی و غیررسمی با اصحاب رسانه داریم.

اصحاب رسانه خود واقف به جایگاه و مسئولیت و نقشی که باید ایفا کنند هستند گرچه مشکلاتی در عرصه فعالیتشان دارند که سال‌های سال است با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

در بعد ساختاری اقدام به ایجاد کانون‌ها و دفاتر بسیج رسانه کرده‌ایم و قریب به 85 درصد مجموعه رسانه استان با بسیج رسانه ارتباط و تعامل دارند و در ساختار و سازمان قریب 99.9 درصد از اصحاب رسانه بسیجی هستند به این عنوان که هر کدام از آنها برای نظام جمهوری اسلامی قلم می‌زنند از نگاه ما بسیجی هستند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار