به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ ترانه «معلم شهید» در باره بزرگداشت مقام شهید مرتضی مطهری، خجسته باد این پیروزی، که پس از پیروزی رزمندگان درعملیات ها بارها و بارها از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می شد و شیرینی پیروزی ها را دو چندان می کرد؛ ترانه این بانگ آزادی،( که قرار بود به عنوان سرود جمهوری اسلامی ثبت شود؛ اما حضرت امام (ره) بنا به دلایلی که خودشان می دانستند، با انتخاب آن مخالفت کردند.) سرود هایی به مناسبت شهادت رجایی، باهنر و آیت الله شهید بهشتی، رحلت امام با عنوان «دریغا ای دریغا» سرود های بیا و بنشین کنار گل و سرود امداد برای مستضعفین از معروف ترین ترانه ها و سرودهای استاد محمد گلریز است.
ترانه «خجسته باد این پیروزی»:
از صلابت ارتش و ملت و سپاه ما جاودانه شد از فروغ ظفر پگاه ما
صبح آرزو دمیده از کرانه ها شاخه های زندگی زده جوانه ها
این پیروزی خجسته باد این پیروزی .....
هرچند به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی سروده و خوانده شد، اما یکی از زیبا ترین ترانه هایی است که همه رزمندگان در دوران دفاع مقدس از آن خاطره دارند و با آن زندگی کرده اند و به عنوان دسر بعد از عملیات شیرینی پیروزی ها را دو چندان می کرد نه تنها رزمندگان، بلکه همه مردم کشورمان از این ترانه خاطره های زیبا و زیادی دارند.
ترانه خجسته باد این پیروزی به همینجا ختم نمی شود؛ گلریز به یکی از جالب ترین اتفاقاتی که در عرصه موسیقی در سال 93 اتفاق افتاده است اشاره کرد و گفت: موسیقی حماسی «خجسته باد این پیروزی» که در اوایل انقلاب خوانده ام در کلاس های موسیقی آمریکا تدریس می شود.
او افزود: یکی از آشنایان که در یکی از دانشگاه های آمریکا تحصیل می کند، نقل کرده است که در آمریکا دانشجویان، هر رشته تحصیلی را که انتخاب می کنند باید یک واحد اجباری موسیقی بین المللی هم بگذرانند. من هم یک واحد موسیقی را گرفتم. وقتی سر کلاس نشستم، استاد آمریکایی از موسیقی ملی کشورهای مختلف صحبت کرد، وقتی به موسیقی ایران رسید، گفت: یکی از موسیقی هایی که بعد از انقلاب اسلامی در ایران تولید شد، موسیقی خجسته باد این پیروزی بوده است. این استاد آمریکایی به شرح و توضیح این موسیقی پرداخت و گفت: خجسته باد این پیروزی یک موسیقی حماسی بوده و دل ها را به هم نزدیک کرده بود. این دانشجوی ایرانی افزود: من هاج و واج مانده بودم که در یکی از دانشگاههای آمریکا یک موسیقی حماسی و انقلابی ایرانی را تدریس می کنند.
این استاد آمریکایی همچنین از مسائل فنی موسیقی خجسته باد این مبارک بهار به تفصیل صحبت کرد و گفت: این موسیقی در شرایط بسیار بالایی ساخته شده است. عکس استاد گلریز هم در کتاب اشعار و سرودهای حماسی ملل چاپ شده است.
برایم جالب بود که در میان این همه آهنگ و ترانه، سرود انقلابی خجسته باد را انتخاب کرده و تدریس می کنند.
اسلحه خواننده میکروفون و گلوله او صدایش است
گلریز به ذکر خاطراتی از دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت: در زمان جنگ حدود 28 سال داشتم و برای اولین بار به عنوان جهاد گر به جبهه بستان رفتم . مسئولان و فرماندهان گفتند آقا ما شما را برای رزمایش نمی خواهیم، شما خواننده هستی و باید بخوانی. از آن به بعد دیگر به من اجازه نمی دادند اسلحه به دست بگیرم و می گفتند اسلحه تو میکروفون و گلوله ات صدای تو است؛ که نه قدرت تخریب و ویرانگری، بلکه قدرت سازندگی و بالا بردن روحیه رزمندگان را دارد.
اولین آهنگی را که خواندم دیگر جا افتاد و پیوسته می رفتم مثل آقای آهنگران سرود حماسی می خواندم و برنامه اجرا می کردم.
***
گلریز در رشته موسیقی دکترای آواز دارد. او با ذکرخاطره ای از دوران جنگ می گوید: برای اجرای یک برنامه به منطقه دارخوین رفته بودم. غروب بود، دور یک میدان طناب کشی کرده بودند و من با یک بلند گوی دستی برای رزمنده ها شروع به خواندن کردم. وقتی اجرا تمام شد، رزمنده ها به خاطر علاقه و شوق و ذوقی که به موسیقی فاخر و حماسی داشتند، به طرف من آمدند تا از نزدیک اظهار محبت کنند، یک دفعه جمعیت زیادی به طرف من هجوم آوردند و من از ترس اینکه زیر دست و پا نمانم، همینکه آمدم فرار کنم پایم به طناب ها گیر کرد و خوردم زمین؛ جمعیت زیادی ریختند روی من. من آنجا اشهد خودم را خواندم اما مسئولان آمدند و ما را نجات دادند.
***
اینجا باید عوارض و مالیات صدای خودت را پرداخت کنی
منطقه بستان از مناطقی بود که به طور دائم بمباران می شد و نیروها برای در امان ماندن، اغلب داخل سوله پناه می گرفتند.یک روز با چند نفر از بچه های دانشگاه تربیت معلم به منطقه بستان رفتیم؛ موقع غروب بود؛ به من گفتند اینجا باید عوارض و مالیات صدای خودت را پرداخت کنی و یک دهن برای ما بخوانی. بعد از اجرا، بچه ها خیلی روحیه گرفتند و خوشحال شدند؛ از آن به بعد یک موتور در اختیار من قراردادند و به من ماموریت دادند برای اجرای ترانه و سرود در موقعیت های مختلف عملیاتی حاضر شوم و برای بچه ها بخوانم. من هم از این موقعیت به آن موقعیت می رفتم و کارم شده بود تقویت و شارژ روحیه رزمندگان. سرود و ترانه های انقلابی می خواندم که نیروها برای عملیات آماده شوند.
***
ترانه را گلریز اجرا کرد؛ شجریان را تشویق کردند!
یک روز قرار بود برای عده ای از رزمندگان ترانه ای را اجرا کنم؛ با اینکه اغلب برنامه های من را در تلویزیون دیده بودند، مجری من را معرفی کرد؛ بعد ازاینکه خواندن ترانه تمام شد، یکی از وسط جمعیت بلند شد و گفت به افتخارآقای شجریان دست مرتب بزنید.
***
گلستان صدا در خانواده گلریز
صدا درخانواده گلریز موروثی است.عموی او خواننده بوده؛ مرحوم پدرش از مداحان اهل بیت بود. برادرانش هم در رشته آواز فعالیت دارند. خودش هم در رابطه با مرثیه و آوازهای عرفانی و سرودهای انقلابی فعالیت دارد. همچنین دو فرزند پسراستاد گلریزخواننده هستند و در محافل می خوانند اما به طور رسمی کاری انجام نداده اند.
خواننده های جوان در انتخاب ترانه ها وسواس داشته باشند
گلریز به جوان ها توصیه کرد: اگر می خواهند بخوانند، در راه خوب و اهل بیت بخوانند. اگر کاری را می خواهند بخوانند حتما وسواس داشته باشند که شعر فاخر و عرفانی و مسائل اهل بیت هم در آن باشد.
او ادامه داد: من همراه پدرم پا منبری می کردم الان هم هر کجا مناسبتی باشد افتخار من است که برای امام حسین(ع) و اهل بیت بخوانم. از پدرم اشعاری را یاد گرفته ام و در محرم و مواقعی که ایجاب شود در مجالس و محافل حسینی نوحه می خوانم.
خواننده های جوان الگو هستند،پس مراقب خود باشند!
به عنوان کسی که تجربه ای در خوانندگی دارد و با توجه به اینکه پدرم از مداحان قدیم تهران بوده، به ذاکرانی که تازه می خواهند کار مداحی را شروع کنند توصیه می کنم آموزش های کافی را ببینند و از خواندن روضه های دروغ پرهیز کنند و سعی کنند منقبت و مقام امام حسین و اهل بیت(ع) را با شعر های فاخر و روضه های حقیقی ادا کنند و از مسائل ریا و غلو پرهیز کنند و با توجه به اینکه شوق مداحی زیاد شده وقتی به شهرت می رسند حتما باید به خودشان توجه داشته باشند و بدانند که نگاه خیلی از مردم، چه دوست و چه دشمن، چه داخلی و چه بیگانه به آنها دوخته شده است و به عنوان یک الگوی خوب در جامعه مطرح باشند تا مردم نسبت به مسائل امام حسین و اهل بیت(ع) و مذهب بد بین نشوند.
گلپایگانی معاون فرهنگی هنری بانک صادرات کشور بوده و گاهی در وزارت ارشاد یا صدا و سیما مسئولیت هایی به عنوان دبیر همایش های مختلف داشته است و اخیرا دبیر موسیقی مقاومت در وزارت ارشاد بوده است.
گفت و گو: علی اشرف خانلری