بسیچ جامعه پزشکی/

طرح جامع پیشگیری از پوسیدگی دندان در راستای اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه‌های خانواده‌ها است

طرح جامع پیشگیری از پوسیدگی دندان توسط بسیج دندانپزشکی در راستای اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه‌های خانواده‌ها در اواخر سال 92 در کشور آغاز به کار کرد که تا کنون هشت دوره آن که اختصاص به ایتام دارد برگزار شده است.
کد خبر: ۸۶۳۰۴۷۶
|
۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، امروزه علم دندانپزشکی در کشور با وجود تحریم‌های ظالمانه و عدم دسترسی به مواد اولیه پیشرفت‌های بسیار شگرفتی داشته است که مرهون تلاش پزشکان داخل کشور با تکیه بر دانش بومی و از آن مهمتر نقش انقلاب اسلامی و به تبع آن عدم وابستگی به دولت‌های غربی بوده است؛ طرح جامع پیشگیری از پوسیدگی دندان یکی از تلاش‌هایی است که پزشکان بسیجی با هدف سلامت دهان و دندان افراد جامعه در سطح کشور  اجرایی کرده‌اند.

دکتر حسن هنردوست، مسئول دندانپزشکان بسیج در فروردین ماه امسال از برگزاری سومین دوره «طرح سلامت دهان و دندان فرزندان ما» خبر داد و گفت: اولین دوره این طرح در اسفند ماه 92 برگزار شد؛ در طرح سلامت آموزش‌های بهداشت دهان و دندان، تغذیه، غربالگری، فیشور سیلنت و فلورایدتراپی به صورت رایگان برای کودکان شش تا ۱۲ سال ارایه شد و پزشکان مهرورز به صورت خیریه و بلاعوض به معاینه و ترمیم دندان‌های این کودکان پرداختند.

پیشگیری بهترین راه جلوگیری از پوسیدگی دندان است
دکتر سید علی‌اکبر مهدوی زاده، در گفت‌و‌گو با خبرنگار سازمان بسیج حامعه پزشکی، پوسیدگی دندان را سبب ایجاد هزینه بالا برای قشرهای مختلف جامعه دانست و گفت: پوسیدگی‌های دندانی بیماری‌های مزمنی هستند که همه سنین را درگیر می‌کند و درمان آن برای افراد بسیار گران و پرهزینه تمام می‌شود بنابراین بهترین راه برای درمان این نوع از بیماری‌های دهان و دندان پیشگیری است؛ یعنی باید با روش‌های پیشگیری از قبیل مسواک، نخ دندان، رژیم غذایی مناسب، جلوگیری از ریزه خواری  می‌توان از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: بیماری‌های دهان و دندان جزء بیماری‌های چند عاملی است و عوامل متعددی از جمله ژنتیک، تغذیه در سه ماهه اول بارداری، تغذیه، شغل، عادات بهداشتی و محل زندگی در آن دخیل هستند؛ بنابراین یک روش درمانی آکادمیک و علمی و تجربه شده در دنیا وجود دارد که با این روش تا 85 درصد از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌شود، که این روش در کشور در حال اجرایی شدن است.

رئیس کیلینیک تخصصی شهید چمران، به پیشرفت متخصصین داخلی در عرصه دندانپزشکی بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: در اقتصاد دندانپزشکی بعد از انقلاب اسلامی در آموزش دندانپزشکی و افزایش تعداد دندانپزشکان در کشور پیشرفت زیادی کرده‌ایم و درست است که تعداد قابل توجهی متریال و مواد اولیه و تجهیزات دندانپزشکی از خارج کشور وارد می‌شود اما بخشی از ساخت و تولید تجهیزات پزشکی به خصوص در دوران تحریم توسط دانشمندان داخلی ساخته و تولید شده که بسیار دلگرم کننده است.

تحریم نتوانست علم دندانپزشکی را در کشور متوقف کند
وی تحریم‌ها را عاملی برای تلاش بیشتر متخصصی داخلی در کشور دانست و گفت: خوشبختانه تحریم‌ها باعث شد تا عزم ملی و همچنین تلاش متخصصی داخلی برای رسیدن به هدف بیشتر از قبل شود و به همین خاطر تحریم‌ها نتوانست علم دندانپزشکی را متوقف کند، همچنین در یکی از صنایع وابسته به صنایع دفاع، طرح تحقیقاتی ساخت ایمپلنت‌های دندانی شروع به کار کرده است و طرح ایمپلنت ارتوپدی نیز با موفقیت پایان یافته است.

این جراح تصریح کرد: حجم وسیعی از پوسیدگی است که باید مورد درمان قرار گیرد که این به خاطر مواد اولیه گرانی است که وارد کشور می شود و هزینه سبد خانوار را افزایش داده است به همین خاطر با توجه به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی، یکی از کار‌هایی که باید صورت می گرفت درگیر کردن و به نوعی اتحاد بین خانواده‌ها با فرآمین دندانپزشکان بود تا با رعایت نکات آموزنده  از هزینه‌های خانوار‌ها کاسته شود.

همکاری نهاد‌های دولتی و خصوصی در اجرایی شدن طرح جامع پیشگیری از پوسیدگی
مهدوی زاده، به طرح جامعه پیشگیری در کشور اشاره کرد و افزود: در اواخر سال 92 طرحی به نام "فیشور سیلانت" یک هزار دندان دائمی همزمان با ارائه خدمات جامع پیشگیری در یک روز شروع به کار کرد که بر اساس آن به خانواده‌ها آموزش رژیم غذایی مناسب، نحوه صحیح مسواک زدن و کشیدن نخ دندان داده شد.

وی در ادامه افزود: در طرح جامعه پیشگیری از پوسیدگی دندان، مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت دفاع، کیلینیک دندانپزشکی شهید دکتر چمران، شرکت شهر سالم، سازمان خدمات درمانی نیرو‌های مسلح، انجمن دندان پزشکی ایران، انجمن بهداشت کاران ایران و بسیج جامعه دندانپزشکی این طرح را در یک روز بر روی حدود 600 کودک عملیاتی کردیم که وزارت بهداشت در همان روز در دو مکان دیگر این طرح را اجرایی کرد.

این دندانپزشک به طرح فرزندان ما اشاره کرد و گفت: طرح فرزندان ما، طرحی پیشگیرانه برای فرزندان ما از سوی بسیج جامعه دندانپزشکی بود که تا کنون هشت دوره آن که اختصاص به ایتام دارد برگزار شده است.

کیفیت آموزش خدمات دندانپزشکی در ایران با کشورهای اروپایی رقابت می‌کند
اسرافیل بالایی، رئیس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران نیز با بیان اینکه دندان جزء اصلی سیستم سلامت بدن است، در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت: وضعیت سلامت و بهداشت دندان‌ها بطور مستقیم یا غیر مستقیم بر روی سلامت انسان اثرگذار است و بسیاری از بیماری‌ها و حتی بیماری‌های قلب و عروقی که در کودکان نارس بوجود می‌آید با دندان در ارتباط است.

رئیس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران، متذکر شد: متأسفانه یک باور نادرست در بین عموم مردم وجود دارد که چون دندان‌های شیری موقتی هستند و در نهایت خواهند افتاد، بنابراین اگر دچار پوسیدگی، درد یا آبسه شدند، نیازی به نگهداری آنها از طریق انجام درمان ترمیمی یا عصب‌کشی دندان نیست؛ برخلاف این تصور، دندان های شیری به دلایل مختلف اهمیت بسیاری دارند زیرا دندان‌های شیری نقش مهمی در جویدن غذا، کسب مهارت تکلم و نیز زیبایی چهره و اعتماد بنفس کودک دارند.

ارتقاء سطح بهداشت دهان از ایجاد هزینه‌های زیاد جلوگیری می‌کند
وی با تاکید بر اینکه با حل مشکلات حوزه دندانپزشکی، ارتقاء سطح بهداشت دهان و دندان افراد و اتخاذ تدابیری از ایجاد هزینه‌های بیشتر جلوگیری و به اقتصاد مقاومتی کشور کمک می‌شود، افزود: در همه حوزه‌ها، پیشگیری مقدم بر درمان است، لذا باید توجه خاص خود را معطوف به پیشگیری کنیم؛ حوزه سلامت دهان و دندان اگر بیش از سایر حوزه‌ها اهمیت نداشته باشد کمتر هم نیست.

این عضو بسیج جامعه پزشکی با بیان اینکه D.M.F.T شاخص بین المللی سلامت دهان و دندان است که مورد توجه سازمان جهانی بهداشت است و این شاخص در ایران وضعیت خوبی ندارد، گفت: چهار عامل در پوسیدگی دندان نقش دارند که شامل میکروب، مواد قندی، زمان و مقاومت میزبان است؛ میکروب در دهان همه افراد وجود دارد و به طور طبیعی زندگی می‌کند که اگر قند در اختیار آنها باشد؛ عموما قندهای ساده مانند دی‌ساکاریدها را تبدیل به اسید می‌کنند و دندان‌ها را می پوسانند.

وی ادامه داد: در مقاومت دندان‌ها مواد معدنی مختلف و رعایت بهداشت دهان و دندان دخیل هستند؛ مثلا میزان فلوراید باید به مقدار ۷ درصد تا ۲.۱ درصد در آب آشامیدنی وجود داشته باشد که با توجه به سردی و گرمی آب و هوا متغیر است که به طور مثال در آب و هوای سرد منطقه آذربایجان شرقی باید میزان فلوراید در آب آشامیدنی در بالاترین حد خود باشد، این در حالی است که به طور مثال تنها میزان فلوراید در آب آشامیدنی تبریز ۲p.p.m است.

اولویت اول دندانپزشکی کشور باید تلاش در کاهش پوسیدگی باشد
بالایی، عنوان کرد: مقدار مصرف فلوراید باید برای همه افراد مخصوصاً کودکان به میزان کافی باشد تا استحکام دندان‌های آنها بیشتر شود؛ در حال حاضر به دلیل بحران پوسیدگی دندان در کشور و عدم پوشش درمان آن توسط بیمه‌ها، لازم است همانطور که کشورهای پیشرفته در جهت کاهش پوسیدگی دندان‌ها موفق عمل کرده‌اند اولویت اول دندانپزشکی کشور، تلاش در کاهش پوسیدگی باشد.

رئیس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران ادامه داد: برای اینکه مردم دچار هزینه‌های بسیار زیاد حوزه دندانپزشکی نشوند لازم است وقت بیشتری صرف آموزش‌های ساده مانند مسواک زدن و استفاده از نخ دندان کرد تا مانع از به وجود آمدن پوسیدگی و تحمیل هزینه‌ها شویم؛ همچنین استفاده از فلوراید (فلورایدتراپی) و کنترل مصرف مواد قندی و پائین آوردن میزان و تعداد دفعات مصرف این مواد، توصیه می‌شود.

این عضو بسیج جامعه پزشکی در پاسخ به سوالی درباره کیفیت آموزش خدمات دندانپزشکی در ایران، گفت: آموزش دندانپزشکی در کشور ما بسیار بهتر از کشورهای همسایه است؛ دندانپزشکی ما، در سطح دنیا حرف‌هایی برای گفتن دارد اما باید تلاش کنیم رتبه خود را در جهان از دست ندهیم؛ در حال حاضر در زمینه آموزش خدمات دندانپزشکی با کشورهای اروپایی رقابت می‌کنیم و در سطحی بالاتر از کشورهای آسیای میانه قرار داریم.

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج جامعه پزشکی در پایان باید تصریح کرد که دوران پسا تحریم فرصت بسیار مغتنمی برای پیشرفت علم دندانپزشکی در کشور است که متاسفانه در حوزه سلامت جزء تحریم‌های اولیه به شمار می رفت، اما این امر نیازمند تلاش بیشتر متخصصین حوزه داخلی کشور است تا با عدم وابستگی به شرکت‌های غربی بتوانند در این مسیر موفق ظاهر شوند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار