سعیده ابراهیمی، مدیرکل کتابخانههای عمومی استان فارس برگزاری این قبیل نشستها را برای ایجاد انگیزه مطالعه در قشر کودک و نوجوان لازم دانست و اظهار داشت: ما معتقدیم که کودکان و نوجوانان مهمترین قشر جامعه هستند که سرمایهگذاری و تمرکز برنامهها بر این قشر میتواند بخش مهمی از مسائل ما در حوزه مطالعه را برطرف کند.
وی با اشاره به نقش کتابخانهها در بالا بردن سرانه مطالعه در کشور به ویژه در حوزه کودک و نوجوان گفت: ما از تمام فعالان حوزه کودک و نوجوان و مدیران و معاونان محترم استان و همچنین مصطفی رحماندوست دعوت کردیم تا با هماندیشی قدمی در راستای این هدف ارزشمند برداریم.
در نشستهای برگزار شده در روز نخست این جلسه هماندیشی، قصهگویی یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین روشهای ترغیب مطالعه عنوان و بر همین اساس در روز دوم این روش به صورت کارگاه آموزشی برگزار شد.
دومین کارگاه با موضوع قصهگویی و شیوهها و روشهای قصهگویی تشکیل شد و تعداد زیادی از مربیها و قصهگوها در آن حضور یافتند. لازم به ذکر است استان فارس دارای رتبه کشوری در زمینه قصهگویی است و نام قصهگویان استان فارس در لیست برگزیدگان جشنواره قصهگویی کشور قرار دارد.
در این کارگاه رحماندوست با تاکید بر در نظر گرفتن رده سنی شنونده قصه، عنوان کرد: زبان قصه گفتن برای هر رده سنی متفاوت است و اگر با زبان کودکانه برای یک نوجوان قصه بگویید او تصور میکند بچه فرض شده و شخصیتش خرد شده، در این صورت نه تنها قصه کمکی نمیکند بلکه آسیبزننده است.
یکی از موضوعات مطرح شده در روز نخست این نشست هماندیشی، پرورش اندیشه و خلاقیت کودکان و نوجوانان بود و بر اساس این موضوع روز دوم کارگاهی با محوریت شیوههای پرورش اندیشه و خلاقیت کودکان و نوجوان برگزار شد.
نخستین نشست هماندیشی کودکان و نوجوانان استان فارس در آخرین کارگاه آموزشی خود به سیرهای مطالعاتی پیشنهادی برای کودکان و نوجوان پرداخت و با برگزاری یک آزمون به کار خود پایان داد.