اقتصاد مذاکراتی راه به جایی نمیبرد
به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الله عبدالملکی در هشتمین نشست تخصصی اقتصاد دانش بنیان با موضوع «جایگاه اقتصاد دانش-بنیان در پازل اقتصاد مقاومتی» در محل پژوهشکده مطالعات فناوری گفت: به نظر بنده اقتصاد دانش بنیان یعنی اقتصادی که در آن دانش به عنوان یکی از نهادهای اصلی تولید مد نظر قرار می گیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: تجلی دانش در اقتصاد دانش بنیان مربوط به دو محور است؛ محور اول بهره وری در اقتصاد می باشد زیرا هر جا دانش ورود پیدا می کند، فرآیندها و مکانیسم ها را تقویت می کند. محور دوم مربوط به تولید محصولات دانش بنیان است، چون که در تولید این محصولات از دانش روز و تکنولوژی بالا استفاده می شود.
عبدالملکی در ادامه به تبیین اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: کشور ما درگیر یک جنگ اقتصادی می باشد که ابعاد داخلی و خارجی مختلفی دارد و راه حل آن عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی است. در مقابل دیدگاه اقتصاد مقاومتی، دیدگاهی مطرح است به نام اقتصاد مذاکراتی که تعامل با جهان را راه حل اصلی می داند و هنوز این دیدگاه در کشور حاکم می باشد.
این استاد دانشگاه مطرح کرد: در پشتوانه اقتصاد مذاکراتی، دو دیدگاه اشتباه وجود دارد: اول اینکه همه مشکلات کشور را ناشی از تحریم های خارجی بدانیم در حالیکه کمتر از 20 درصد مشکلات کشور خارجی است و 80 درصد مسائل مربوط به داخل می باشد. دومین دیدگاه این است که همین 20 درصد از مشکلات خارجی با مذاکره حل خواهد شد که با توجه به برجام و تشدید جریان تحریم ها، این دیدگاه نیز باطل است.
عبدالملکی در ادامه گفت: اگر این موضوع را مردم و مسئولین مربوطه بپذیرند که اقتصاد مقاومتی راه حل اقتصاد کشور است، حال این سوال مطرح است که تعریف اقتصاد مقاومتی چیست؟ اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که در شرایط دشواری، تهدید و دشمنی به اهداف خود برسد.
عبدالملکی بیان کرد: اهداف اقتصاد مقاومتی که مستخرج از قانون اساسی، بیانات حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب می باشد، عبارتند از: استقلال اقتصادی، رفاه عمومی و پیشرفت اقتصادی. استقلال اقتصادی به معنای تعامل با جهان از موضع قدرت است و قدرت اقتصادی زمانی حاصل می شود که اقتصاد دانش بنیان در کشور تقویت شود.
عبدالملکی گفت: برنامه ریزی فرهنگی و برنامه ریزی اقتصادی دو عملیات در طراحی نظام اقتصاد مقاومتی می باشد که تقویت فرهنگ جهادی رکن اساسی برای برنامه ریزی فرهنگی و تقویت تولید ملی رکن مهم برنامه ریزی اقتصادی است.
وی افزود: نوآوری در کشور زمانی عملیاتی می شود که ساختارهای موجود تغییر کنند و برای این کار باید ظرفیت ها شناخته و خصومت های اقتصادی شناسایی شوند.
استاد دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: خصومت های اقتصادی معاصر به خارجی و داخلی تقسیم می شوند که در خصومت های اقتصادی خارجی می توان به تحریم ها و نفوذ اشاره کرد. هدف آنها از تحریم، فلج کردن اقتصاد ایران می باشد ولی به گفته اقتصاد دانان غربی و طراحان تحریم ها، تحریم ها اثر نخواهد داشت زیرا وابستگی اقتصاد ایران به خارج 10 درصد است و باید 90 درصد را در داخل پیگیری کنیم.
وی گفت: ناکارآمدی های داخلی که چشم امیدی برای دشمنان انقلاب است عبارت است از: 1- رفتار نامناسب مصرفی که احتکار خانگی کالا، ولع افزایش مصرف، اصرار بر مصرف کالاهای خارجی را شامل می شود. 2- رفتار نامناسب تولیدی که کاهش تولید، احتکار کالا و افزایش بی رویه قیمت ها را در برمی گیرد. 3- رفتار نامناسب برخی مسئولین که بی توجهی به دانش و منطق علمی، بی برنامگی و عدم ثبات سیاست ها را شامل می شود.
عبدالملکی در پایان گفت: الگوی مقابله با دشمنان، رفع خصومت های داخلی است که در بالا به آنها اشاره شد و از این طریق می توان به الگوی اقتصاد مقاومتی رسید تا انقلاب اسلامی به قله برسد و به تبع آن همه ی دشمنی ها تمام خواهد شد زیرا کشوری که به اقتدار کامل و پیشرفت برسد، هیچ کشوری نمی تواند به او زور بگوید و برای آن کشور مانع ایجاد کند.