به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مشکل اصلي دين اسلام از همان ابتداي تاريخ وجود دشمناني همانند عمرو عاص ها بودند که نيرنگ هاي آنان مشکل ساز و مانع پيشرفت اسلام ناب محمدي بوده است.
تنها راه مقابله افزايش اعتقاد و ايمان قلبي تک تک افراد جامعه اسلامي براي مقابله با اين نيرنگ هاي شوم است و راه تشخیص آن ها بصيرتي است که از ايمان ناشي مي شود.
به جرات مي توان گفت که يکي از اين نيرنگ ها شبکه هاي به اصطلاح اجتماعي است. چه نيرنگ کثيفي است که با ترويج نظام سرمايه داري در شبکه هاي اجتماعي مانند اينستاگرام و فيسبوک در مملکتي که طي دهه ي گذشته زير شديد ترين تحريم هاي اقتصادي قرار داشته و حال ذهن جوان آن را به سمتي سوق مي دهد که جوان ارزش های اجتماعی دینی دیگر را به فراموشی می سپارد و کسب ثروت را ملاک اصلی خود در انجام کارها قرار می دهد.
تغيير طرز تفکر فرآيندي نيست که با يک شب و حتي يک سال و دو سال رخ دهد.
هنوز مشخص نیست که در این شبکه های الکترونیکی چه مقدار معاشرت های اجتماعی ایجاد می شود و تاثیرات فرهنگی این نوع جدید معاشرت اجتماعی چیست ولی می توان گفت که شکل هایی از ارتباط را که قبلا در حوزه های مختلف ذهن انسان جدای از یکدیگر بودند با یکدیگر در می آمیزد.
مهمترین تاتیر ارتباط کامپیوتری ممکن است تقویت شبکه های اجتماعی که از نظر فرهنگی مسلط هستند و افزایش حالت کلانشهری و جهانی شدن آن ها باشد.
اين نکته را بپذيريم که منبع درآمد پايه گذاران شبکه های اجتماعي مانند فيسبوک (بزرگترین شبکه اجتماعی حال حاضر جهان است که مالک آن یک فرد يهودي است) و شبکه هاي امثال آن مانند اينستاگرام و تويتر و تلگرام از دسته بندي نوشته ها و آناليز کردن این اطلاعات و دست آخر فروختن آن به سازمان هاي اطلاعاتي است. این کار به این شبکه ها محدود نمی شود و حتی یافتن کلمه های کلیدی جست و جوی مردم کشور ها در مرورگر ها نیز منبع در آمدی برای شرکت هایی مانند گوگل است.
به گفته شخص رييس جمهور آمريکا که مي گويد شما 100% امنيت را همراه با 100% حفظ حريم شخصي نمي توانيد داشته باشيد.
آيا وقت آن نرسيده است که مردم شبکه هاي پيام رسان و اجتماعي مانند سروش و سلام و.. را با تمامي کاستي هايي که دارند استفاده کنند و گامی در راستای براندازی این نیرنگ شوم بردارند.
اما چاره چيست؟مطمئننا اگر شبکه هاي اجتماعي بومي تا حد شبکه هاي اجتماعي خارجي پيشرفت کنند و با آن ها برابري کنند که کاري نيست که از پس آن برنياييم بازهم گرايشات به اين شبکه هاي خارجي وجود خواهد داشت. جلب اعتماد مردم و حفظ کامل اسرار آن ها و اعتماد سازی می تواند باعث افزایش کاربران این گونه شبکه های اجتماعی بومی شود.
۵۳ درصد مردم ایران حداقل عضو یک شبکه اجتماعی هستند و ۷۲ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال در این شبکه های اجتماعی عضویت دارند و بررسی ها نشان می دهد که به صورت میانگین ایرانیها ۵ تا ۹ ساعت در روز در شبکه های اجتماعی حضور دارند.فلذا این شبکه ها سوای تغییر در افکار جامعه ما گران بها ترین عنصر در دسترس هر فرد یعنی زمان را نیز مورد هدف قرار داده اند. ما باید سطح آگاهی والدین را افزایش دهیم چرا كه تاثیر زیادی در فرزندان آنها دارد، تدوین و توسعه سیاست های حرفه ای كه استفاده صحیح از اینترنت را به كودكان آموزش می دهد، باید همراه با نقش موثر والدین درنظر گرفته شود.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پایه زنجان