تاخیر 15 ماهه برای تهیه نقشه ترمینال
31 مرداد 94 طرح احداث ترمینال شهر لار در شورای این شهر تصویب شد اما پس از گذشت یک سال و عدم اقدام جدی از سوی مسئولان شهری این شهرستان خبرنگار تسنیم به سراغ محمدرضا قنبرنژاد، شهردار لار رفت تا علت این تاخیر را جویا شود. وی گفت: زمین برای احداث ترمینال خریداری شده و نقشه احداث آن در حال طراحی است.
آن طور که قنبرنژاد گفته بود قرار بود نقشه ترمینال آبان ماه در اختیار شهرداری قرار داده شود تا پس از تائید طرح و تامین بودجه ساخت فاز نخست ترمینال لار آغاز شود. شهردار لار گفته مساحتی که برای ساخت ترمینال در نظر گرفته شده 50 هزار متر و بلوار خلیج فارس شهر لار محل ساخت ترمینال است.
پیگیری تسنیم نشان از این دارد که هنوز نقشه ترمینال لار آماده نیست و قنبرنژاد در گفتوگویی تازه با خبرنگار تسنیم میگوید: آخرین جلسه مربوط به ترمینال یک هفته قبل گذاشته شده اما نقشه هنوز آماده نیست و تا زمانی که نقشه و طرح ترمینال آماده نشود نمیتوان زمان دقیقی برای شروع به ساخت این پروژه اعلام کرد.
به گفته وی شهرداری لار نیز مُصِر به انجام سریعتر پروژه ترمینال است اما نقشه باید در کمیته فنی تصویب شود و کار براساس قانون پیش رود. قتبرنژاد میگوید: برنامهریزی برای شروع فاز نخست ترمینال در آبان ماه بود اما با توجه به تاخیر در ارائه نقشه این زمانبندی از بین رفت.
سرگردانی مسافران لارستان در گاراژی به اسم ترمینال
در حال حاضر مردم لار برای مسافرتهای زمینی از دو شرکت مسافربری در محوطهای شبیه به گاراژ استفاده میکنند که این امر گاه مشکلاتی را برای مسافران به ویژه مسافران غیربومی ایجاد میکند. نبود تاکسی، نداشتن مکانی برای استراحت و نماز خواندن از جمله مشکلاتی است که برای مسافران به این شهرستان پیش میآید.
براساس قانون شهرهای بالای 60 هزار نفر جمعیت باید ترمینال مسافربری داشته باشند و شهرداریها موظف به احداث ترمینال هستند. شهرستان لارستان براساس آخرین سرشماری سال 90 بیش از 221 هزار نفر و شهر لار و حومه آن نیز بیش از 90 هزار نفر جمعیت دارد اما این شهرستان فاقد ترمینال مسافربری است و این موضوع یکی از مطالبههای اصلی مردم و مسافران این شهرستان به حساب میآید.
لزوم مشارکت بخش خصوصی برای ساخت ترمینال
محسن ناطقی، مدیر شرکت مسافربری مهتاب لارستان بر این باور است که هزینههای زیاد ساخت ترمینال سبب شده که این امر به تاخیر بیفتد و راهی جز اینکه شهرداری وارد شود و پایانه را به صورت مشارکتی بسازد وجود ندارد.
وی میگوید: دیگر شهرها نظیر جهرم و لامرد با اینکه از نظر وسعت و جمعیت کمتر از لار هستند، ترمینال دارند اما در لار هنوز ترمینال ساخته نشده است. به گفته ناطقی با احداث ترمینال فرصتهای شغلی نیز به وجود میآید که میتواند تا حدودی به حل مشکل بیکاری کمک کند.
این فعال حوزه حملونقل امنیت پایین در حوزه حمل و نقل را یکی از مشکلات نداشتن ترمینال میداند و میافزاید: با وضع موجود تاکسیهای شخصی برای حمل مسافر اقدام میکنند که نه از لحاظ امنیتی و نه از لحاظ هزینههای دریافتی از مسافر کنترلی بر آنها وجود ندارد.
بحثهای مالیاتی و هزینههایی نظیر آب و برق از دیگر مشکلات فعالان حوزه حمل و نقل لار است که ناطقی در صحبتهایش به آن اشاره میکند و میگوید: اگر شهرداری ترمینال تاسیس کند بخشی از این مشکلات برطرف میشود.
از آنجا که ساخت ترمینال از مطالبات چندین ساله مردم لارستان است و شهرستان لارستان نیز از شهرهای بزرگ و پر رفتوآمد فارس محسوب میشود، به جاست که مسئولان این شهرستان نسبت به سریعتر اجرایی کردن مصوبه ساخت ترمینال اقدام کنند.