شهردار شیراز در مورد انتصاب معاون سابق فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز به عنوان رئیس سازمان آتشنشانی شهرداری شیراز، گفت: محمدفرخزاده، یک فرد نظامی و نیروی رسمی صنایع دفاع محسوب میشود که فوقلیسانس او مرتبط با مباحث پدافند غیرعامل و مدیریت بحران است.
وی با بیان اینکه در سازمان آتشنشانی نیازمند فردی با قدرت بیان، توان ایجاد تعامل با سایر دستگاههای تاثیرگذار در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل نیاز است تصریح کرد:مدت دو ساله مسئولیت رئیس سازمان آتشنشانی شیراز پایان یافته بود.
شهردار شیراز با اشاره به حادثه تلخ سایت دفن زباله برمشور، گفت: من آن روز بدون آنکه بدانم موضوع چیست، مسئولیت را پذیرفتم اما مسائلی در وقوع آن حادثه تاثیرداشت که طرح آنها در این زمان ضرورتی ندارد تنها به این بسنده میکنم که اگر نیروها خوب آموزش دیده بودند میدانستند که نباید پائین یک کوه زباله ایستاد و به سمت قله زباله آب پاشید.
پاکفطرت با بیان اینکه با حضور محمد فرخزاده در راس سازمان آتشنشانی شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود، گفت: امروز 10 هزار یاور آتشنشان داریم و تعداد زیادی از تاکسیرانان در مورد اطفاء حریق آموزش دیده و به کپسولهای آتشنشانی مجهز شدهاند و در این زمینه نیازمند انجام اقدامات فرهنگی زیادی در آتشنشانی هستیم و مدیرعامل جدید باید بتواند کار فرهنگی انجام دهد.
شهردار شیراز گفت: با توجه به اقدامات انجام شده برای کنترل حوادث آتشسوزی، اما آمار آتشسوزیها در کلانشهر شیراز بسیار بالا است و نیاز به اقدامات مناسبی برای کاهش این آمار هستیم.
او با اشاره به اینکه در چارت جدید شهرداری، سازمانی بهنام حمل و نقل و ترافیک وجود ندارد و معاونت حمل و نقل دارای 2 اداره کل است بیان کرد: مدتها بهدنبال یافتن نیرویی توانمند برای واگذاری این مسئولیت بود اما فردی توانمندتر از گزینه انتخاب شده برای تصدی مسئولیت آتشنشانی نیافتیم.
پاکفطرت با طرح این پرسش که مگر فرهنگ تئوریسین هم دارد؟ گفت: من اعتقاد دارم که فرهنگ یک جمله است و نباید آن را پیچیده کرد. افرادی که فرهنگ را پیچیده میکنند بهدنبال نانی برای خودشان هستند.
شهردار شیراز در مورد آخرین رایزنیهای شهرداری شیراز برای تکمیل خط یک متروی این کلانشهر گفت: ما اراده خود را برای تکمیل مترو جزم کردهایم، اما به خاطر داشته باشید که دولت نتوانست سهم خود از اعتبارات این پروژه را تامین و پرداخت کند.
شهردار شیراز با تاکید براینکه میتوان تا پایان امسال، قطار را در پروژه مترو به میدان الله، نقطه پایانی خط یک، رساند اما اینکه بتوان فاصله زمانی بین تردد 2 قطار هم در حد 15 دقیقه حفظ شود، نیازمند تامین واگنهای بیشتر است.
پاکفطرت تصریح کرد: البته دولت مقصر نیست، شرایط اقتصادی موجود و مشکلات و تنگناها باعث شد که دولت نتواند اعتبارات این پروژه را در شیراز و دیگر کلانشهرها تامین و پرداخت کند نه اینکه دولت نمیخواست این کار را انجام دهد.
شهردار شیراز با بیان اینکه قصد ندارد برای تکمیل مترو، سایر پروژههای عمرانی را تعطیل کند، گفت: با توجه به تمام مشکلات مالی، پروژههای عمرانی تعطیل نشده است. ما قناعت کردهایم اما پروژهها ادامه دارد.
وی بیان کرد: امیدواریم در قالب اوراق مشارکت بتوانیم بخشی از اعتبار مورد نیاز مترو را تامین کنیم که در این زمینه هم قرار است دولت 50 درصد از اصل و سود اوراق مشارکت را تقبل کند.