خبرهای داغ:

دیدار بختیاریها با امام دوران انقلاب +تصاویر

امام خمینی در دیدار با بختیاری ها: پدران شما به این مملکت خدمت ها کردند و استقلال این کشور را حفظ نمودند.. «صحیفه نور» رهبر معظم انقلاب: قوم بختیاری و لُرها که در مناطق وسیعی از کشور حضور دارند جزء بهترین اقوام ایرانی هستند و به صفت صداقت، شجاعت، غیرت، صفا و پایداری بر عقائد اسلامی و شیعی شناخته می‌شوند.
کد خبر: ۸۸۲۰۷۷۵
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹

دیدار بختیاری ها با امام خمینی در ۱۹ بهمن ۵۷/ نقش بختیاری ها در انقلاب

بختیاری ها در مبارزات دوران انقلاب نقش فراوانی داشتند و در مناطق بختیاری نشین در خوزستان، اصفهان و چهارمحال بختیاری و شهرهایی همچون ایذه، مسجدسلیمان، لالی، الیگودرز، فارسان، و…  تظاهرات گسترده داشتند و شهدایی تقدیم انقلاب نمودند.

 

اولین دیدار بختیاری ها با امام در ۱۹ و ۲۰ بهمن ۵۷

در اوایل انقلاب نیز در چندین نوبت با امام خمینی دیدار داشتند. اولین دیدار بختیاری ها با امام در روز ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ در مدرسه علوی تهران انجام شد و ۱۵۰۰ نفر از ایل بختیاری با امام خمینی بیعت کردند. حرکتی که از منطقه چغاخور محل تاریخی ایل بختیاری و بختیاری های بخش بلداجی در استان چهارمحال بختیاری شروع شد و در تاریخ ۱۹ و ۲۰ بهمن ۵۷ به همراه سایر نمایندگان طوایف بختیاری چهالنگ و هفت لنگ از سراسرکشور در مدرسه علوی با امام بیعت کردند. در برخی مطبوعات آن زمان خبر این دیدار به عنوان بیعت بختیاری ها با امام منعکس شد.

دیدارهای دیگری از سایر مناطق بختیاری در کشور با امام خمینی در تاریخ های ۱۹ فروردین ۵۸ ، ۲۱ فروردین ۵۸ و ۱۸ شهریور ۵۸ انجام شد و امام در این دیدار سخنانی ایراد کردند که در کتاب صحیفه نور (مجموعه سخنان امام خمینی) ثبت شده است.

 

دیدار عشایر بختیاری با امام خمینی  در ۱۹ فروردین ۱۳۵۸

در این دیدار حدود یکصد نفر از عشایر بختیاری فریدن اصفهان و چهارمحال بختیاری در قم با امام خمینی دیدار کردند و ضمن قرائت بیانیه ای شمه ای از افتخارات ایل بختیاری در طول تاریخ و خواسته های خود را مطرح کردند. سخنان امام در این دیدار:

بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از خیانت های رضا شاه به ملت ما این بود که مامور شده بود عشایر ما را سرکوب کند. من در یک کتابی راجع به این مطلب نوشتم لکن نگذاشتند آن جمله باشد. این عشایر ما در اطراف ایران پشتوانه های استقلال ایران بودند و خارجی ها از باب اینکه این قدرت را نمی توانستند تحمل کنند مامور کردند رضاخان را پدر این محمدرضا را برای سرکوب کردن این عشایر و او خدمت خودش را با خیانتهایی به ملت ما به انجام رساند و بعد از او هم پسرش همان نقشه را رفتار کرده، شما عشایر پشتوانه این مملکت بودید و انشاءالله هستید. پدران شما به این مملکت خدمت ها کردند و استقلال این مملکت را حفظ کردند و شما هم باید به همان رویه عمل کنید استقلال مملکت خودتان را حفظ کنید.
تاکنون که رژیم فاسد برقرار بود، تا آن وقتی که این رژیم خائن برقرار بود مملکت ما نه استقلال داشت نه آزادی و همه شما طعم این مطلب را چشیده بودید که همه در اختناق بودیم و همه غیر آزاد. به حمدالله با قیام ملّت و تمام اقشار،‌ چه عشایر و چه شهری ها با این قیام شماها و ماها توانستیم که این جرثومه فساد را بیرون کنیم به طوری که الان در هیچ جا به او منزل نمی دهند و الان به طور سرگردانی نمی داند چه بکند.
نتیجه خیانت ها و جنایت ها را دارد می چشد لکن شما عشایر محترم و سایر عشایر محترم ایران و تمام اقشار ملت باید هوشیارانه توجّه داشته باشید دست های خائن باز در زیر پرده مشغول فعّالیّت هستند آنها نمی خواهند یک ایران مستقل باشد، آنها می خواهند ایران تمام مخازنش را به آنها به طور رایگان بدهد، چنان چه داد، نفت ما را دادند و در ازای او پایگاه درست کردند برای آمریکا، این اسلحه هایی که به ایران فرستادند اسلحه هایی بود که به درد ایران نمی خورد، اسلحه هایی بود که برای خود آنها بود، هم نفت ما را بردند و هم پایگاه به ازای او درست کردند، باید از این به بعد به این طور خیانت ها خاتمه داد باید شما جوان های برومند هوشیارانه توجه داشته باشید که دست های خائنی که الان مشغول فعالیت هستند قطع کنید. انشاءالله الان که دیدید که رفراندوم به چه آبرومندی تمام شد که در تمام دنیا هم چو رفراندومی نبود، رفراندوم های دنیا به این قدرت نبود، مردم ایران با اشتیاق رأی دادند به جمهوری اسلام چون علاقه داشتند به جمهوری اسلام و به اسلام و از حیث کمیّت بیست میلیون جمعیّت و بیشتر رأی دادند به جمهوری اسلام و اسلام را تصویب کردند.

خداوند شما را زنده نگه دارد و از این به بعد باز ما احتیاج به ملت داریم و احتیاج به شماها داریم. برای مجلس مؤسسان باید اشخاصی که در مجلس مؤسسان می روند اشخاص امین باشند. اشخاص فاضل باشند، اشخاص مطلع باشند، گرایش نداشته باشند به چپ و راست، ملّی باشند، مستقل باشند، فکرشان مستقل باشد و ما احتیاج داریم که این وحدت را حفظ کنید تا این که انشاء الله وقتی که مجلس مؤسسان بنا شد به پا شود وکیلی که صالح باشد بفرستید و شاید در آن وقت من به شما معرفی بکنم اشخاصی را که صالح هستند و پس از آن باز ما احتیاج داریم و آن مجلس شورای ملّی است. تاکنون می دانید که مجلس شورای ملّی» هایی که یعنی به اصطلاح ملّی، مجلس شوراهای سلطنتی باید گفت اکنون می دانید که به اختیار شما نبوده، هیچ وقت نیامدند به شما بگویند که مختارید که هر کس را می خواهید رای بدهید، آن بساط گذشت، انشاء الله دیگر عود هم نخواهد کرد و شما مستقل، آزاد، وکلای مجلس را به مجلس می فرستید، لکن باید ملاحظه کنید که باز شیاطین نیایند و شما را اغفال کنند، باید وکلای آزاد منش، وکلای ملّی، وکلای متدّین، وکلای فاضل به مجلس شورا بفرستید.

من از خدای تبارک و تعالی سلامت و سعادت شما را، ایلات ایران را، ایل چهارلنگ را که من اطلاع از حالشان دارم، من سلامت همه را خواهان هستم، شماها پشتوانه مملکت ما هستید و باید انشاء الله با قدرت و قوّه جلوگیری از فساد بکنید و حفظ استقلال مملکت خودتان را بکنید. سلام بر همه شما دوستان من، والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

 

سخنان امام خمینی (ره) در جمع نمایندگان عشایر بختیاری شهرستان ایذه در تاریخ ۲۱/۱/۱۳۵۸ ه.ش:

بسم الله الرحمن الرحیم. شما جوانمردان ایل بختیاری خوش آمدید، یکی از بزرگ ترین خیانت هایی که سلسله پهلوی بر ایران کردند این بود که عشایر و ایلات ما را از بین بردند، زیان ها به واسطه این که مأمور بودند آن کسانی که پشتوانه ی این مملکت است سرکوب کنند، پشتوانه ی مملکت ما ایلات و عشایر بودند که از آن جمله ایل بختیاری که من سوابق با آنها دارم.


از مأموریت هایی که رضا شاه داشت این بود که تمام ایلات را در اطراف ایران از بین ببرد و آنها را به اسم این که می خواهیم شهری کنیم سرکوب کنند می خواستند که ایران پشتوانه نداشته باشد تا بتوانند هر چه خیانت است بکنند. این پشتوانه های ما را از بین بردند و سرکوب کردند و به آمال خودشان رسیدند، این همه خیانت کردند بر ما، مخازن ما را بردند نفت مار را بردند و در ازای او اسلحه هایی آوردند که به درد «ایران» نمی خورد، بلکه برای خود آنها، برای این که پایگاه داشته باشند در ایران، آنها را آوردند به اسم این که پول نفت است.
شما تنها ایل بختیاری نیستید که رنج دیدید در زمان این پدر و پسر، تمام ایلات ایران و عشایر محترم ایران بودند، بلکه عشایر و ایلات محترم تنها نبودند، تمام اقشار ایران از مذهبی ها و علمای مذهب تا آخرین فرد ایران در تحت فشار بودند، فشار به جایی رسید که نه زن در این مملکت اختیار داشت از خود و نه مرد، نه روحانی می توانست وظایف روحانیّت خودش را حفظ کند و نه دانشگاهی می توانست وظایف خودش را حفظ کند. این ها تمام مفاخر ایران را از دست دادند، بردند و ماموریت داشتند که برای ایران هیچ مطلبی نگذارند، مفاخر ما ایلات و عشایر بودند، آنها را سرکوب کردند، مفاخر ما دانشگاه های دینی و فرهنگی بود، آنها را سرکوب کردند، مفاخر ما ارتش ما بود آنها را به واسطه مستشاران در بند کشیدند، تمام فرهنگ ما را و اقتصاد ما را از بین بردند، حالا هم که فرار کردند جواهرات ما را مقداری پدر برد و مقدار زیادی پسر و پول های ایران را در بانک های خارجی متوقّف کرده اند و الان قرض های زیادی از ایران در ممالک خارجی به اسم این ها ثبت است، ولی به حمداله ملت ما در یک زمانی به پاخاست و با خواست خدای تبارک و تعالی دست آنها را از ذخایر ما کوتاه کرده است.

به خواست خدای تبارک و تعالی دست اجانب از این مملکت کوتاه شد. من از خداوند تبارک و تعالی توفیق تمام ملّت ایران را و خصوصاً عشایر محترم ایران را و خصوصاً شما عشایر محترم ایل بختیاری را خواهان هستم و امیدوارم همان طور که تاکنون با این نهضت همراه بودید از این به بعد هم این نهضت را حفظ کنید. برادران من در سایه اسلام می توانید سعادت در دنیا و آخرت پیدا بکنید، در سایه اسلام می توانید مفاخر خودتان را برگردانید در سایه اسلام می توانید آزاد و مستقل باشید. این اسلام را حفظ کنید، این نهضت اسلامی را حفظ کنید و همانطوری که در رفراندوم رای دادی و موفق شدید و تقریباً صد در صد رفراندم پیروز شد، همانطور در مجلس مؤسسان نیز جدیّت کنید و آراء خودتان را برای اشخاص بیدار، امین، مؤمن، مسلم، وطن خواه به صندوق هایی که بعدها نسبت به او درست می شود بریزد و بعد از آن نیز که قضیه مجلس شورا پیش می آید باز افراد سالم، افراد وطن خواه، افراد وطن دوست، افرادی که نه شرقی باشند نه غربی، بلکه در صراط مستقیم اسلامیّت و انسانیّت باشند انتخاب کنید و به آنها رأی بدهید. من از خدای تبارک و تعالی سلامت و سعادت شما را می خواهم و متشکرم از این که آمده اید و از نزدیک تفقد از ما می کنید خداوند همه شما را سعادتمند کند. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

 

سخنان امام خمینی (ره) در جمع نمایندگان عشایر بختیاری مسجد سلیمان در تاریخ ۱۸/۶/۱۳۵۸ ه.ش

بسم الله الرحمن الرحیم. برنامه این بوده است که ملّت ما را با هر وسیله ای که می توانستند عقب نگه دارند، مراکزی که ذخایر ما زیر زمینی هست روی زمینش اهالی همان جا هم به فقر و مسکنت زندگی کنند، مراکز تعلیمی ما را طوری بکنند که جوان های ما از تعلیم صحیح بهره برداری نکنند و وضع کشاورزی ما را آن طوری که دیدید به اسم اصلاحات به آن فساد بکشند، همه ی نیروهای انسانی ما را هدر بدهند، این ها یک برنامه ای بوده است که مأمور اجرا بودند و این پدر و خصوصاً این پسر خوب هم اجرا کردند، مطابق دل خواه ارباب ها عمل کردند و این که در آن کتاب نوشته است مأموریت برای وطنم، این کلمه صحیح است امّا مأمور از جانب آمریکا و دیگران بوده است برای این که نگذارند این وطن، وطن باشد و شما گمان نکنید که فقط در مسجد سلیمان و در بختیاری و در عشایر و آنجا این مسایل هست این عقب افتادگی در همه جا هست.
بعضی از شهرها را که بسیاری از سران آن شهرها سرسپرده بودند، آنها را یک قدری رسیدگی کردند و بعضی هم که نمی شده است که رسیدگی نکنند کرده اند لکن در همان شهرها هم وقتی اطرافش را ملاحظه کنید همین مشکلات هست، شما تشریف ببرید تهران و آن زاغه نشین های تهران و آن محله هایی که در حاشیه شهر واقع شده است ملاحظه کنید قطعاً خواهید فهمید که وضع آن حاشیه نشین های شهر که از جاهای دیگر آمدند این جا ساکن شدند و به واسطه همان اصلاحات ارضی این ها مجبور شدند حرکت کنند، بدتر از وضع مسجد سلیمان و وضع بختیاری هاست خیال نکنید که آنجاها شهرها همه کارهایشان درست است و فقط مسجد سلیمان یا امثال او این طور است، همان زاغه نشین های تهران که من نجف که بودم صورت محله هایشان را پیش من آوردند، گمان می کنم حدود سی محله نوشته بودند- محله های- اسم برده بودند که فلان محله در کجا، فلان در کجا، فلان ها حصیر نشینند، فلان ها زاغه نشینند، این ها هم هیچ یک از این چیزهایی که مربوط به یک شهری است ندارند، نه آب دارند، نه برق دارند، نه آسفالت دارند، این ها آب را هم باید از آن گودال ها، پله های زیادی را طی بکنند و بیایند لب خیابان تا برسند به یک شیر آبی و آب ببرند برای بچه هایشان، هر چند نفرشان در یک سوراخی که نمی شود اسمش را خانه گذاشت، یا یک چپری درست کرده اند، یک حصیری درست کرده اند، این طوری زندگی می کنند

و این مساله ای است که در بسیاری از جاهای مملکت هست و از اطراف هم این عشایر اطراف اینجا می آیند همین حرف هایی که شما می زنید که ندارد هیچی آنها هم می گویند. منتها هر کسی محیط خودش را اطلاع دارد و از محیط های دیگر بی اطلاع است، خیال می کند جاهای دیگر درست شده اینجا نشده، نخیر، بنابراین بوده است که ذخایر ما را ببرند و خود ما در یک مملکت غنی ایی، یک مملکتی که دارای همه چیز است گرسنه به سر ببریم و من امیدوارم که با این تحوّلی که الان شده است و دست آنها کوتاه شده است و دست چپاول گران کوتاه شده است و ملّت ایران قیام کرد و جبارها را خارج کرد و این چیزهایی هم که حالا هست این ها هم از بین خواهند رفت و مملکت هم مال خودتان خواهد شد و دولت هم اسلامی است و اوّل برنامه اش این است که از روستاها و از آنجا شروع کنند به اصلاحات و مشغول هم هستند لکن این قدر پریشانی زیاد است و این قدر آشفتگی زیاد است که این ها در عین حالی که همه مشغولند نمی توانند برسند به این زودی، این البته باید با یک مهلتی باشد و مسلما انشاء الله خواهد که میسر شد خصوصاً برای این مراکزی که نفت زیر پایشان است، این مراکزی که این ذخیره زیر پایشان است و این ها رویش نشسته اند گرسنگی می خورند، البته باید اینجاها همه درست بشود و در صدد هم هستند، دولت هم کمک بکند و مسایل انشاء الله حل بشود.

مهم این است که ما این چیزی که باید پیش همه برادرهای ما مطرح باشد این نباشد که هر چه هست مربوط به همین مادیات و همین طبیعیات باشد، باید ما فکر این باشیم که اسلام جریان پیدا کند. اگر اسلام در این مملکت، احکام اسلام در این مملکت پیاده بشود، همه ی جهات مادی و معنوی تأمین خواهد شد، اسلام برنامه اش است که ما بین فقیر و غنی و نمی دانم کرد و ترک و لر و این ها فرق نگذارد، همه برادر و همه برابر و برای همه است و شما باز همین نهضتی را که دارید نهضت اسلامی با همان نیّت اسلام و نهضت اسلامیش ادامه بدهید و امیدوارم که موفق بشویم به این که این جمهوری اسلامی را آن طوری که اسلام می خواهد ما پیاده کنیم و اگر چنان چه آن طور بشود، مطمئن باشید که برای همه قشرها رفا هست، هم در اینجا و هم در آن طرف. خداوند انشاء الله به شما سلامت و سعادت بدهد و همه تان با هم دوست و رفیق و همه کمک هم باشید و کمک دولت باشید، دولت دیگر از خودتان است، فاصله نیست ما بین شما و ما بین دولت و مأموران دولت هم می دانند که جمهوری اسلامی است، دیگر آن تحمیلاتی که آن وقت ها هر کس می رفت در هر جا مأمور می شد در هر جا به مردم تحمیل می کرد، دیگر در جمهوری اسلامی نیست این طور، همه برادر با هم و همه با هم این نهضت را پیش ببرید و به سعادت و سلامت انشاء الله برسید و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

 

خلاصه ای از سخنان امام در دیدارهای بعدی با بختیاری ها

عشایر بختیاری هیچ چیز ندارند و به هر قسمت که بروید همین طور است. زیرا مال این ملت را به غارت برده اند. امام خمینی(ره) صحیفه نور، جلد ۶ ص ۲۳
این عشایر ایران یکی از بهترین خزائن ملت ماست. امام خمینی(ره) صحیفه نور، جلد ۶ ص ۵۵
یکی از چیزهایی که ممکن بود جلوی اجانب را بگیرد و نگذارد که اینها به طرف ایران رخنه کنند عشایر بودند. امام خمینی(ره) صحیفه نور، جلد ۶ ص ۵۸
نقطه اصلی عشایر است که خزائن این مملکت است. امام خمینی(ره) صحیفه نور، جلد ۶ ص ۶۰
 با ایل بختیاری بدتر از همه جا عمل شده است. امام خمینی(ره) صحیفه نور، جلد ۶ ص ۶۷
شما عشایر در هر جا که هستید پشتوانه ایران هستید. امام خمینی(ره) صحیفه نور، جلد ۶ ص ۱۲۱
از خیانتهائی که رژیم پهلوی به اسلام کرد و به ایران ، تخته قاپو کردن عشایر بود امام خمینی(ره) صحیفه نور، جلد ۶ ص ۱۸۹
عشایر و ایلات ما را خواستند به شکست برسانند تا وحدت ملی ما از دست برود. امام خمینی(ره) صحیفه نور، جلد ۶ ص ۱۹۰
ای برادران عشایری من! آگاه باشید.نگذارید تبلیغات سوء اینها در جوانان شما تاثیر کند امام خمینی(ره) صحیفه نور، جلد ۶ ص ۱۹۰
سلام و درود من بر عشایر ایران و سلام و درود من بر عشایر بختیاری. امام خمینی(ره) صحیفه نور، جلد ۶ ص ۱۹۰
من میدانم که شما عشایر از زمان رژیم سابق مظلوم بودید… امام خمینی(ره) صحیفه نور، جلد ۶ ص ۲۷۲
آنها عشایر را سرکوب می خواستند بکنند برای اینکه راه را برای اجانب باز کنند. امام خمینی(ره) صحیفه نور، جلد ۶ ص ۲۷۲
عشایر ایران یکی از پشتوانه های بزرگ کشور بودند. امام خمینی(ره) صحیفه نور، جلد ۷ ص۲۷۸٫

***
کتاب صحیفه نور، مجموعه رهنمودهای امام خمینی، جلد ۵ و ۶

 

bakhtiariha005

bakhtiariha006

bakhtiariha004

bakhtiariha003

bakhtiari0026

didarba emam

انتهای پیام/

ارسال نظرات