در گوشه گوشه این سرزمین معلمانی هستند که برای نجات جان انسانها قدم برداشتند یا با انجام کارهایی سبب بازگشت دانشآموزان به جریان آموزش شدهاند و فراتر از وظایف معلمی خود اقدام به انجام فعالیتهای انسان دوستانه کردند. معلمانی که بدون هیچ چشمداشتی با ایثار و فداکاری آفریننده باشکوهترین جلوههای معلمی شدند.
ایثار و از خود گذشتگی معلم مدرسه
در یکی از روستاهای شهرستان نیریز معلمی با ایثار وقت خود سبب بازگشت 35 دانشآموز به عرصه علم شد. 7 سال پیش آموزش و پرورش تصمیم گرفت که مدارس روستاهای کوچک تجمیع شوند بنابراین 35 دانشآموز دو روستای غدیرگه مجبور بودند برای تحصیل به روستای قلعه بهمن بروند. راه دور بود و والدین توان گرفتن سرویس برای رفت و آمد کودکانشان را نداشتند پس بسیاری از دانشآموزان تلخی ترک تحصیل را به شیرینی حضور در مدرسه ترجیح دادند و خانهنشین شدند.
طیبه نظرزاده، معلم با سابقه نیریزی زمانی که متوجه دلیل ترک تحصیل دانشآموزانش شد تصمیم گرفت که خود رفت و آمد این دانشآموزان را بر عهده بگیرد و در این 7 سال هر روز صبح و ظهر با ماشین شخصیاش مانند سرویس مدرسه دانشآموزان روستای غدیرگه را به مدرسه و خانه میبرد.
وی که سال آخر خدمت خود را میگذراند، در گفتوگو با تسنیم میگوید: هر روز صبح به روستای غدیرگه میروم و در چند نوبت دانشآموزان را به مدرسه میبرم و ظهر هم دوباره دانشآموزان را به روستایشان باز میگردانم.
نظرزاده این عمل خود را حداقل کاری میداند که میتوانسته برای دانشآموزان انجام دهد و میافزاید: با وجود اینکه دوست ندارم بازنشسته شوم اما پس از بازنشستگی هم حاضرم که رفتوآمد دانشآموزان را به عهده بگیرم چراکه معتقدم زندگی در پول و مادیات خلاصه نمیشود.
همت عالی یک معلم برای مدرسهای بهتر
این معلم فداکار نه تنها سبب تحصیل 35 دانشآموز شده بلکه با همت عالی خود میز و نیمکتهای کهنه مدارس را عوض کرده و با پیگیری از مسئولان سبب آسفالت و هوشمندسازی مدرسه کوچکش شده است. وی همچنین به دلیل قطعیهای مکرر آب منطقه تانکری روی پشت بام مدرسه گذاشته و آبگرمکنی نصب کرده تا دانشآموزانش برای بهداشت و وضو مشکلی نداشته باشند.
نظرزاده مشکل مدرسه روستای قلعه بهمن را نداشتن دیوار ذکر میکند و میگوید: مدرسه ساختمان واحد ندارد و با وجود مقاومت اما چند اتاق است در کنار هم قرار گرفته که باید نوسازی و شناژ شود.
احمد قرهچاهی، رئیس آموزش و پرورش نیریز در گفتوگو با تسنیم مدرسه روستای قلعه بهمن را از مدارس خوب و مقاوم ذکر میکند و معتقد است که دیوار نداشتن این مدرسه بیشتر به بافت روستا بازمیگردد. قرهچاهی در گفتوگو با تسنیم میگوید: بافت روستای قلعه بهمن به گونهای است که خانهها هم دیوار ندارند با این حال نوسازی این مدرسه پیگیری میشود.
رئیس آموزش و پرورش نیریز پراکندگی روستاهای این شهرستان را یکی از علل کم برخورداری از امکانات آموزشی میداند و دلیل دیگر این امر را کمبود اعتبارات ذکر میکند. وی میگوید: در ابتدای اجرای طرح تجمیع مدارس روستایی هزینه این کار پرداخت شد اما پس از 2 سال این اعتبارات به شدت کاهش یافت و امسال به 28 هزار تومان رسیده است.
نیاز 30 درصد از مدارس نیریز به نوسازی
وی از استاندارد نبودن 30 درصد از مدارس این شهرستان خبر میدهد و معتقد است که در این میان وضعیت مدارس روستایی نیریز بهتر از مدارس شهری است. رئیس آموزش و پرورش نیریز میگوید: از 119 مدرسه این شهرستان 30 درصد بالای 30 سال ساخت هستند و نیاز به نوسازی دارند.
به گفته قرهچاهی شهرستان نیریز نه تنها در نوسازی و مقاومسازی بلکه در فضای آموزشی نیز با کمبود مواجه هستند و این مشکل در مقطع ابتدایی به مرز هشدار رسیده است.رئیس آموزش و پرورش نیریز میگوید: برای حل مشکل با استانداری فارس و نماینده شهرستان نامهنگاریهایی انجام شده است.
فداکاری معلمانی
چون طیبه نظرزاده برای آموزش کودکان روستاهای دورافتاده تذکری به مسئولان
آموزش و پرورش است تا مدارس روستایی و شهرستانی نیز چون مدارس شهرهای مرکزی
دیده شود تا همه دانشآموزان بتوانند از تحصیل یکسان برخوردار شوند.