جزئیات جلسه مسئولان سینمایی با کمیسیون فرهنگی مجلس
اعتراف مسئولان سینمایی به برگزاری جشنواره متوسط
اتفاقاتی که پیرامون جشنواره سی و پنجم فیلم فجر رخ داد، باعث شد موضوع این هفته برنامه «سینما دو» نیز به این رویداد فرهنگی اختصاص داشته باشد.
به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، قاضی زاده هاشمی؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در برنامه «سینما دو» با بیان اینکه جایگاه و نقش مجلس شورای اسلامی بر مبنای قانون اساسی نظارت بر تمامی نهادهای فرهنگی، تدوین قوانین و نظارت بر تعیین بودجه هاست، اظهار داشت: سینمای ما تا حدود زیادی متاثر از سیاست گذاری دولتی است. بودجه ۷۰ دستگاه از جمله سازمان سینمایی نیز با تایید کمیسیون فرهنگی وارد صحن علنی مجلس شواری می شود. بنابراین کلیه اقدامات سازمان سینمایی در حوزه اعتباری، بودجه ای و سیاستگذاری تحت نظارت مجلس شورای اسلامی است.قاضی زاده هاشمی پیرامون ورود مجلس به اتفاقات و حواشی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: شما ببینید اتفاقات جزیی در کشور رخ می دهد که بعضا ورود پیدا می کنیم. چطور می شود که در خصوص یک حادثه قطار، وزیری را مورد بازخواست قرار می دهیم اما پیرامون یک رویداد فرهنگی با گستره جشنواره ملی فیلم فجر، مجلس ورود نکند؟ من نماینده دوره دهم هستم و راجع به دوره های پیشین قضاوتی ندارم اما عزیزان تا جایی که اطلاع دارم پیش از این نیز ورود داشته اند.قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جریان برگزاری و تقویم همه جشنواره ها بوده است، توضیح داد: مدیران و سیاست گذاران جشنواره فیلم فجر نیز طی دو نوبت با نمایندگان کمیسیون فرهنگی جلسه داشتند و اطمینان دادند که جشنواره ای مردمی و پویا برگزار خواهد شد، ضمن اینکه افق جدیدی از امید در سینما را شاهد خواهیم بود و نسل نویی از کارگردانان معرفی و مضامین اعتلایی به روی پرده خواهد رفت.وی ادامه داد: اما پس از برگزاری جشنواره، شاهد اعتراضاتی از سوی سینماگران و پس از آن گزارش اهالی سینما نشان دهنده نوعی گلایه مندی و انتقاد بود. پس از جمع آوری این نظرات با چند تن از منتقدین جلسه ای داشتیم که پیرامون آن حواشی ایجاد شد و به انتخاب برخی منتقدان انتقاد شد.
موج اعتراضات در این جشنواره گسترده بودقاضی زاده هاشمی در توضیحی بیشتر در خصوص انتقاد به حضور برخی منتقدان در این جلسه اظهار داشت: در جلسه ای با حضور رئیس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره و معاون نظارت سازمان سینمایی و معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به انتخاب برخی منتقدان و گفت و گو با آنها انتقاد شد. از سوی دیگر با دسته ای دیگر از سینماگران گفت و گو کردیم که در این خصوص هم عده ای با دلایلی مثل اینکه این افراد مخالف جشنواره هستند چون یا فیلمشان راه نیافته یا دیگری به هیات داوری وارد نشده یا فردی چنین تقاضای مالی را داشته و ... اعتراض کردند که گفتیم این منطق قوی نیست چون موج اعتراضات گسترده است. آنچه برای ما مهم است خروجی، پیام و کیفیت جشنواره است.عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم پیرامون جلسه برگزار شده یادآور شد: در جلسه برگزار شده رئیس سازمان سینمایی گفتند فیلم های امیدبخشی تولید شده، بهترین های حوزه داوری گرد هم آمده بودند و در کل گزارش و دفاعی از جشنواره داشتند. ما نیز به ۲۲ فیلمی که توسط بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی حمایت شده اشاره کردیم و گفتیم برخی از آثار کیفیت متوسط و پایینی دارند؛ سطح دسته ای از فیلم های بخش سودای سیمرغ به تله فیلم های تلویزیونی نزدیک تر است، از برخی فیلم ها معانی مثبتی قلمداد نمی شود و به نوعی سیاه نمایی اجتماعی است و دسته ای از فیلم ها نیز از برخی آثار جشنواره سال گذشته متاثر بوده اند.وی ادامه داد: در نهایت مصداقی و بررسی چند فیلم با این مساله روبرو شدیم و دوستان پذیرفتند جشنواره امسال جشنواره متوسطی بوده و سه چهار اثر قابل قبول تولید شده که نظر ما ۲، ۳ اثر بود. همچنین بحث دوتابعتی ها مطرح شد و در نهایت پذیرفتند که یکی از داوران دو تابعیتی است.
ایفای نقش پررنگ تر کمیسیون فرهنگی در حوزه سینماقاضی زاده هاشمی در جمع بندی و خروجی این جلسه به صورت خلاصه گفت: نقش موثرتر کمیسیون فرهنگی در حوزه سینما که به معنی دخالت نیست بلکه به معنای حاکمیت ضوابط واقعی بر روابط است. به این معنا که در شورای صدور پروانه نمایش و شورای پروانه ساخت یک نماینده از کمیسیون بدون حق رای همیشه حضور داشته و چون این شوراها در وزارت ارشاد بر اساس آیین نامه های داخلی وزارت ارشاد تشکیل شده اند، فاقد ضوابط قانونی لازم هستند. در حقیقت آیین نامه این شواراها باید حداقل مصوب هیات وزیران باید باشند و با تایید کمیسیون تطبیق ضوابط و آیین نامه ها همراه باشند. او ادامه داد: دوستان ابتدا نپذیرفتند و اظهار داشتند که ما این عرف را قبول نداریم اما معاون پارلمانی وزیر در نهایت گفت که این کار را به عنوان یک سیاست وزارتخانه ای در دستور کار قرار خواهند داد.این عضو کمیسیون فرهنگی همچنین اظهار داشت: ضوابط حاکم بر سازمان سینمایی چون سلیقه ای است ما قطعا ورود می کنیم تا تبدیل به یک ضوابط قانونی شود و هر رئیس سازمانی همراهان خود را در شوراها به کار نگمارد تا نظر و سلیقه آنها برای سینمای ما ملاک شود. ورود ما به گونه ای خواهد بود که حاکمیت سلیقه را در حوزه مدیریتی به حداقل برسانیم.
تقاضای ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دو جشنوارهوی در پایان به بحث نظارت بر بودجه های سازمان سینمایی اشاره کرد و گفت: همچنین در این جلسه مطرح شد که نظارت بر بودجه سازمان سینمایی بیشتر شود. ۲۰۸ میلیارد تومان تقاضای بودجه برای سال آینده دادند که فقط ۵۸ میلیارد تومان آن مربوط به دو جشنواره ملی و بین المللی فیلم فجر بود بر این اساس ما قطعا بر نوع و نحوه هزینه کرد نظارت خواهیم داشت.قاضی زاده هاشمی همچنین در خصوص تخصیص بودجه برای آثار فاخر که در این جلسه به آن اشاره شده بود، گفت: برای ۱۰ فیلم فاخر ۳۵ میلیارد تومان تقاضا داشتند که حدود ۳ و نیم میلیارد تومان برای هر فیلم در نظر گرفته بودند. در این زمینه هزینه کرد بودجه ها باید کاملا مشخص شده، ضمن اینکه تعریف فیلم فاخر و پروژه ها هم مشخص شود.
موج اعتراضات در این جشنواره گسترده بودقاضی زاده هاشمی در توضیحی بیشتر در خصوص انتقاد به حضور برخی منتقدان در این جلسه اظهار داشت: در جلسه ای با حضور رئیس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره و معاون نظارت سازمان سینمایی و معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به انتخاب برخی منتقدان و گفت و گو با آنها انتقاد شد. از سوی دیگر با دسته ای دیگر از سینماگران گفت و گو کردیم که در این خصوص هم عده ای با دلایلی مثل اینکه این افراد مخالف جشنواره هستند چون یا فیلمشان راه نیافته یا دیگری به هیات داوری وارد نشده یا فردی چنین تقاضای مالی را داشته و ... اعتراض کردند که گفتیم این منطق قوی نیست چون موج اعتراضات گسترده است. آنچه برای ما مهم است خروجی، پیام و کیفیت جشنواره است.عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم پیرامون جلسه برگزار شده یادآور شد: در جلسه برگزار شده رئیس سازمان سینمایی گفتند فیلم های امیدبخشی تولید شده، بهترین های حوزه داوری گرد هم آمده بودند و در کل گزارش و دفاعی از جشنواره داشتند. ما نیز به ۲۲ فیلمی که توسط بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی حمایت شده اشاره کردیم و گفتیم برخی از آثار کیفیت متوسط و پایینی دارند؛ سطح دسته ای از فیلم های بخش سودای سیمرغ به تله فیلم های تلویزیونی نزدیک تر است، از برخی فیلم ها معانی مثبتی قلمداد نمی شود و به نوعی سیاه نمایی اجتماعی است و دسته ای از فیلم ها نیز از برخی آثار جشنواره سال گذشته متاثر بوده اند.وی ادامه داد: در نهایت مصداقی و بررسی چند فیلم با این مساله روبرو شدیم و دوستان پذیرفتند جشنواره امسال جشنواره متوسطی بوده و سه چهار اثر قابل قبول تولید شده که نظر ما ۲، ۳ اثر بود. همچنین بحث دوتابعتی ها مطرح شد و در نهایت پذیرفتند که یکی از داوران دو تابعیتی است.
ایفای نقش پررنگ تر کمیسیون فرهنگی در حوزه سینماقاضی زاده هاشمی در جمع بندی و خروجی این جلسه به صورت خلاصه گفت: نقش موثرتر کمیسیون فرهنگی در حوزه سینما که به معنی دخالت نیست بلکه به معنای حاکمیت ضوابط واقعی بر روابط است. به این معنا که در شورای صدور پروانه نمایش و شورای پروانه ساخت یک نماینده از کمیسیون بدون حق رای همیشه حضور داشته و چون این شوراها در وزارت ارشاد بر اساس آیین نامه های داخلی وزارت ارشاد تشکیل شده اند، فاقد ضوابط قانونی لازم هستند. در حقیقت آیین نامه این شواراها باید حداقل مصوب هیات وزیران باید باشند و با تایید کمیسیون تطبیق ضوابط و آیین نامه ها همراه باشند. او ادامه داد: دوستان ابتدا نپذیرفتند و اظهار داشتند که ما این عرف را قبول نداریم اما معاون پارلمانی وزیر در نهایت گفت که این کار را به عنوان یک سیاست وزارتخانه ای در دستور کار قرار خواهند داد.این عضو کمیسیون فرهنگی همچنین اظهار داشت: ضوابط حاکم بر سازمان سینمایی چون سلیقه ای است ما قطعا ورود می کنیم تا تبدیل به یک ضوابط قانونی شود و هر رئیس سازمانی همراهان خود را در شوراها به کار نگمارد تا نظر و سلیقه آنها برای سینمای ما ملاک شود. ورود ما به گونه ای خواهد بود که حاکمیت سلیقه را در حوزه مدیریتی به حداقل برسانیم.
تقاضای ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دو جشنوارهوی در پایان به بحث نظارت بر بودجه های سازمان سینمایی اشاره کرد و گفت: همچنین در این جلسه مطرح شد که نظارت بر بودجه سازمان سینمایی بیشتر شود. ۲۰۸ میلیارد تومان تقاضای بودجه برای سال آینده دادند که فقط ۵۸ میلیارد تومان آن مربوط به دو جشنواره ملی و بین المللی فیلم فجر بود بر این اساس ما قطعا بر نوع و نحوه هزینه کرد نظارت خواهیم داشت.قاضی زاده هاشمی همچنین در خصوص تخصیص بودجه برای آثار فاخر که در این جلسه به آن اشاره شده بود، گفت: برای ۱۰ فیلم فاخر ۳۵ میلیارد تومان تقاضا داشتند که حدود ۳ و نیم میلیارد تومان برای هر فیلم در نظر گرفته بودند. در این زمینه هزینه کرد بودجه ها باید کاملا مشخص شده، ضمن اینکه تعریف فیلم فاخر و پروژه ها هم مشخص شود.
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار