خبرهای داغ:
مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان خبر داد

اجرای طرح هادی در 595 روستای استان همدان

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با بیان اینکه در 595 روستا عملیات اجرای طرح هادی در قالب فاز یک شروع شده است، گفت: در این روستاها بیش از 374 فاز یک به اتمام رسیده است.
کد خبر: ۸۸۴۵۱۶۹
|
۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حسن ظفری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به سالروز تاسیس بنیاد مسکن اظهار داشت: بنیاد مسکن با فرمان امام خمینی(ره) در 21 فروردین ماه سال 58 در راستای عمران و آبادانی روستاها و ایجاد توسعه پایدار و متوازن تاسیس شد.

وی با بیان اینکه کار خوشایندی در لایحه قانون بودجه در سال‌های 94 و 95 اتفاق افتاد که بر این مبنی در سال 94 بالغ بر 95 روستا از قیر اعتباری بهره مند شدند، افزود: در سال 95 فراتر از 115 روستا از این فرصت در راستای آسفالت‌سازی معابر روستایی بهره‌مند شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان از شروع عملیات آسفالت‌سازی 50 روستا در سه ماهه اول سال جاری خبر داد و عنوان کرد : با هم افزایی، همدلی و همراهی نهادهای محلی و مشارکت مردم با توجه به فرصتی که مبنی بر قیر اعتباری فراهم شده این عمل تحقق خواهد یافت.

وی در همین خصوص اضافه کرد: با پیش‌بینی‌های انجام شده علاوه بر این 50 روستا؛ این قابلیت و ظرفیت برای 100 روستای دیگر فراهم شده تا در سال جاری مبتنی بر هم‌افزایی توان نهادهای محلی و مشارکت مردم در بیش از 150 روستا عملیات آسفات سازی معابر به انجام و اتمام برسد.

ظفری با بیان اینکه با جهش قابل ملاحظه در شاخص بهسازی در سطح استان همدان این رقم نزدیک 60 درصد است، گفت: این میزان اتفاق نمی‌افتاد مگر با هم‌افزایی، همراهی و استفاده از ظرفیت نهادهای محلی و مشارکت مردم که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با بیان اینکه در 595 روستا عملیات اجرای طرح هادی در قالب فاز یک شروع شده است، افزود: در این روستاها بیش از 374 فاز یک به اتمام رسیده است.

* بازنگری طرح‌های هادی 325 روستا

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با عنوان اینکه 13 نقطه روستایی به شهر تبدیل شده است، اضافه کرد : 208 روستا به عنوان روستاهای نیمه کار در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به نامگذاری سال‌های متوالی بر مبنای «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» و «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» با بیان اینکه بنیاد مسکن از تمام ظرفیت‌های خود در این راستا استفاده کرده است، تاکید کرد: نتیجه این عمل در خدمت‌رسانی هرچه بیشتر در راستای رفع مشکلات و معضلات جامعه روستایی قابل شهود است.

ظفری با بیان اینکه در 595 روستا طرح هادی روستایی اجرا شده است، افزود : 86 درصد جمعیت استان در این 595 روستا قرار دارد که از مزیت اجرای طرح هادی بهره مند شده اند.

وی عنوان رد: 14 درصد جمعیت روستایی نیز در 444 روستا هستند که به نوعی بالای 20 خانوار هستند و هنوز بحث بهسازی در آنها کلید نخورده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با بیان اینکه در 325 نقطه روستایی بازنگری طرح‌های هادی انجام شده است، اظهار داشت: هدفگذاری سال جاری نیز مبتنی بر نیازهایی که در سطح استان وجود دارد بالغ بر 30 روستا است که امیدواریم با تامین منابع بتوانیم این 30 روستا را در جریان گذر زمان به انجام و اتمام برسانیم.

وی با بیان اینکه افق طرح‌های هادی روستایی 10 ساله و اکثر آنها به اتمام رسیده به ضرورت پرداختن و پاسخگویی به نیازهای کالبدی جامعه روستایی پرداخت و تصریح کرد: نیازهای جامعه امروزی متفاوت‌تر از دهه‌های اخیر است بنابراین باید مشاورینی که در زمینه مبانی توسعه روستایی فعالیت می‌کنند با در نظر گرفتن خواسته‌های شرایط امروز، نیازهای کالبدی جامعه روستایی را پاسخگو باشند.

* بیش از 85 هزار واحد مسکن روستایی از تسهیلات بهسازی و نوسازی استفاده کرده‌اند

وی با بیان اینکه در تهیه طرح های هادی از سال 91 به صد در صد رسیدیم، افزود: ورود ما به بازنگری اتفاق افتاده که این یک گام کاملا روبه جلو و پیشرفت است در حالی که متاسفانه اکثر استان ها هنوز در بحث بازنگری نتوانستند ورود پیدا کنند.

ظفری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در سال گذشته شاهد توفیق بسیار خوبی در حمایت های حساب 100 امام خمینی(ره) برای واحد های نیمه تمام مسکن روستایی بودیم، ابراز داشت : در سنوات گذشته که مالکین و متقاضیان قادر به تکمیل واحد های مسکونی خود نبودند با هزینه کرد اعتباری بالغ بر 1 میلیارد و 730 میلیون تومان برای 508 واحد مسکن روستایی نمیه تمام پرداخت و مورد بهره برداری متقاضیان و مالکین قرار گرفت.

وی میزان تسهیلات مسکن روستایی در سال 95 را بالغ بر 185 میلیارد تومان برآورد و عنوان کرد: این تسهیلات تحت عنوان تسهیلات به استان همدان به ظرفیت 10 هزار فقره سهمیه اعلام و ابلاغ شد که تاکنون بیش از 8 هزار و 812 فقره پرونده متقاضیان واجد شرایط در سامانه مسکن روستایی تشکیل و آماده ارسال به بانک هستند.

وی ادامه داد: تاکنون نزدیک به 3 هزار فقره پرونده برای ارسال به بانک آماده شده است که بیش از 600 فقره عقد قرارداد داشتیم.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با بیان اینکه تولید مسکن روستایی در سال 95 مبتنی بر تسهیلات سال های 93 و 94 در حدود 2 هزار و 800 واحد بوده است، تاکید کرد: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته با ابلاغ این 10 هزار فقره تا پایان فصل کاری استان بیش از 4 هزار واحد کار آماده بهره برداری و استفاده متقاضیان قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه استان همدان با داشتن 175 هزار واحد مسکن روستایی در استان بر اساس سهمیه سنوات قبل تا به امروز بیش از 85 هزار واحد از تسهیلات بهسازی، نوسازی و بازسازی مسکن استفاده کرده‌اند، افزود: این تسهیلات بر اساس حمایت های دولت و نظام به مالکین جهت مبادرت به نوسازی و بهسازی واحدها اعطا شده است.

ظفری با اشاره به اینکه تاکنون در 49 درصد اماکن روستایی عملیات نوسازی و بهسازی اتفاق افتاده که با پیش بینی‌های صورت گرفته در افق سال 1404 این رقم به 75 درصد ارتقا می یابد، بیان داشت : این در حالی است که از مجموع 5 میلیون و 127 هزار واحد روستایی تا به امروز 570 هزار واحد از تسهیلات بهسازی و نوسازی استفاده کرد‌ه‌اند که 30 درصد کل واحدها است.

*صدور 140 هزار فقره سند مالکیت در روستاهای استان همدان

وی با بیان اینکه در استان همدان روستای بالای 20 خانوار به تعداد 941 روستا است، ادامه داد: تسهیلات بهسازی مسکن روستایی در 940 روستا توزیع و متقاضیان واجد شرایط از این تسهیلات بهره مند شده اند.

وی سند مالکیت صادر شده در سطح روستاهای کشور را 3 میلیون و 92 هزار و 305 فقره و با میزان 60 درصدی عنوان کرد و اظهار داشت: در استان همدان با تلاش مجموعه بنیاد مسکن و ثبت اسناد 140 هزار فقره منجر به صدور سند مالکیت شده که در حدود 82 است.

ظفری در این خصوص اضافه کرد : برای اماکنی که مبادرت به صدور سند مالکیت نشده یا روستاهای اوقافی هستند و یا در روستاهایی قرار دارند که مالک آن برای صدور سند اقدامی نکرده است.

وی از واگذاری یک هزار قطعه زمین روستایی برای زوج های جوان در راستای تولید و حمایت از تولید مسکن در طی سال جاری خبر داد و یادآور شد: در 120 روستا دارای زمین های روستایی هستیم که برای رفع معضل و حل مشکلات مسکن روستایی این زمین ها واگذار خواهد شد.

وی اضافه کرد : برای این زمین ها و متقاضیان آنها با تسهیلات مسکن روستایی تا سقف 18 میلیون تومان به نظام بانکی معرفی خواهیم کرد و این یکی از فعالیت های جدیدی است که بنیاد مسکن به آن توجه خاص دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با بیان اینکه در 120 روستا زمین روستایی تملک کرده ایم، تصریح کرد : قطعه بندی این زمین‌ها انجام و قابل واگذاری است و بعد از آن با استفاده از تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی با سود 5 درصد مشکل خانواده ها و زوج های جوان در مقوله مسکن حل خواهد شد.

وی میزان تسهیلات مسکن روستایی در جاسازی را به مبلغ 20 میلیون تومان براورد کرد و بیان داشت : چنانچه متقاضیان زمین ارائه کنند از تسهیلات 18 میلیونی برخوردار خواهند شد که دوره بازپرداخت این تسهیلات 15 سال است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار