آیت الله علم الهدی:
ما مسلمانیم و تابع حقوق شهروندی غرب نیستیم
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه حقوق شهروندی غربی مبتنی بر لیبرالیسم است، گفت: کشتن بچه فلسطینی و یمنی خلاف حقوق بشر غربی نیست و ما مسلمانیم و تابع چنین حقوق شهروندی نیستیم.
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، آیتالله سید احمد علمالهدی ظهر امروز در خطبه نماز جمعه این هفته، در حرم مطهر رضوی با اشاره به موضوع روز جامعه که بحث پیرامون موضوع «حقوق شهروندی» است، اظهار کرد: در چند روز گذشته، سخن در کشور و جامعه ما مخصوصاً در حوزههای رسانهای درباره حقوق شهروندی بود؛ مسئله حقوق شهروندی، یک تفسیر در فرهنگ غربی دارد و یک تفسیر دینی و اسلامی دارد؛ همانطوری که خود حقوق بشر هم همینطور است، در روایات زیادی و در رساله حقوق امام سجاد (علیهالسلام)، مادی درباره حقوق بشر داریم، این حقوق از دیدگاه اسلام است.
حقوق شهروندی غربی مبتنی بر لیبرالیسم است
وی ادامه داد: یک حقوق بشر غربی هم هست که در این حقوق بشر، کشتن بچه فلسطینی و یمنی خلاف حقوق بشر نیست، جزء حقوق بشر است، اما اگر کسی آمد از این طفل بیگناه معصوم یمنی دفاع کرد که کشته نشود و از بچه فلسطینی دفاع کرد که کشته نشود، میشود ضد حقوق بشر، این حقوق بشر غربی است.
نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه حقوق شهروندی غربی مبتنی بر لیبرالیسم است، تصریح کرد: حقوق شهروندی غربی هم همین است، چیزی شبیه همین است، حقوق شهروندی غربی مبتنی بر لیبرالیسم است، مبنای لیبرالیسم در دنیا بر حسب نظریه هابز این است که جامعه بشری یک جامعه درندگی است، باید بیشتر خورد، بیشتر چاپید، هر استعدادی که در خوردن، چاپیدن و لذت بردن قویتر است، جریانها باید به آن کمک کند، این اساس لیبرالیسم است، حقوق شهروندی بر این اساس یعنی عیاشی، بیبندوباری و ولنگاری آزاد لذا در دنیای غربی میبینید که دم از فمینیسم میزنند، مسئله شکنجه و آزار زنان از بزرگترین مقامات سیاسی و فکری آنان گرفته تا عوامترین مردمشان، یک جریان روال عادی و طبیعی است، حقوق شهروندی غرب عین حقوق بشر غرب بر این اساس است.
آیتالله علمالهدی با تأکید بر اینکه ما مسلمان هستیم و تابع حقوق بشر غرب نیستیم، گفت: همانطور که در حقوق بشر تابع غرب نیستیم و تابع اسلام هستیم، حقوق بشر اسلام به ما میگوید باید از این بچه بیگناهی که در فلسطین و یمن دارند زیر بمب خاک و خاکستر میشوند و میکشند، باید از اینها دفاع کنید، این بشر است، آدم و انسان است؛ ما در حقوق شهروندی هم تابع حقوق شهروندی دینی و اسلامی هستیم، عزیزان ما در مسؤولیتهای این نظام خودشان هم معتقدند این نظام، نظام جمهوری اسلامی است و بر مبنای آموزههای دین و معارف اسلام استوار شده و باید حقوق شهروندی در این نظام مقدس ولایی بر اساس دین و آموزه اسلام باشد.
وی به تبیین حقوق شهروندی در اسلام پرداخت و اظهار کرد: در معارف دین و اسلام، اولاً حقوق شهروندی از ملت مسلمان و امت اسلام بر عهده دولت و حکومت است، اینها حقی که بر دولت دارند، حقی که بر حکومت دارند، حقی که بر کارگزاران نظام حکومتی خودشان دارند، حق شهروندی در منطق دین است؛ وجود مقدس امیرالمؤمنین (علیهالسلام) در نهجالبلاغه در فرمایشی میفرمایند «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ لِی عَلَیْکُمْ حَقّاً وَ لَکُمْ عَلَیَّ حَقٌّ»، مردم، شما بر من حق دارید، من هم بر شما حق دارم.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اولین حق شهروندی مردم بر حکومت اسلامی، حق معیشت است، یادآور شد: حق شهروندی آن حقی است که شهروند این کشور و امت بر دولت و حکومت دارد، میفرماید «فَأَمَّا حَقُّکُمْ عَلَیَّ فَالنَّصِیحَةُ لَکُمْ»، حقی که من بر شما دارم، خیرخواهی و خیراندیشی برای شما است «وَ تَوْفِیرُ فَیْئِکُمْ عَلَیْکُمْ»، توزیع منابع بهرهوری و اقتصادی بهطور عادلانه برای شما است و توسعه امکانات و رشد اقتصادی معیشتی، حق شما بر من است که نسبت به شما انجام دهم، «وَ تَعْلِیمُکُمْ کَیْلَا تَجْهَلُوا» سطح آگاهی، علم، سواد و بینش شما را باید بالا ببرم که در عرصه بصیرت، شما از یک تعالی و توسعه بالایی برخوردار باشید «وَ تَأْدِیبُکُمْ کَیْمَا تَعْلَمُوا» و مسئله سوم، حق شهروندی شما بر من این است که من برای شما، تعالی فرهنگی ایجاد کنم، مدیریت فرهنگی من بهصورتی باشد که شما برای هر رشدی آماده بشوید، این محورهای حقوق شهروندی در منطق امیرالمؤمنین است.
سه محور حق شهروندی مردم بر حکومت اسلامی
وی اضافه کرد: سه محور در کلام امیرالمؤمنین در حقوق شهروندی است، زندگی، معیشت و بهرهوری مردم از مجموع امکانات رشد اقتصادی برای توسعه اقتصاد زندگی خودشان است، این را امیرالمؤمنین حق شهروندی قرار داده که حکومت باید این کار را بکند، دولت و مدیریت جامعه باید این عمل را انجام دهد، زندگی مردم را از نظر اقتصادی توسعه دهد، امکانات رشد اقتصادی از نیروی انسانی و منابع طبیعی بهصورت عادلانه برای مردم فراهم کند و همه بتوانند از این امکانان استفاده کنند نه یک دسته و امکانات خاصی، این حق اول شهروندی است.
آیتالله علمالهدی افزود: محور دوم، توسعه آگاهی و بینش، آموزش آزاد، تعلیم رایگان و تأمین همه امکاناتی که سطح علم و آگاهی جامعه را بالا ببرد و بیسوادی و نادانی و جهالت را در جامعه بکشد و از بین ببرد، این محور دوم حق شهروندی است؛ محور سوم حق شهروندی، مدیریت فرهنگی جامعه مردم است؛ جامعه باید طوری مدیریت فرهنگی شود که جریانهای لذت یاب، عناصر قدرت یاب، زورمندان و زرمندان، عناصر اجتماع و جامعه را در استخدام کامرواییها، لذایذ و خوشگذرانیهای خود نتوانند
حقوق شهروندی غربی مبتنی بر لیبرالیسم است
وی ادامه داد: یک حقوق بشر غربی هم هست که در این حقوق بشر، کشتن بچه فلسطینی و یمنی خلاف حقوق بشر نیست، جزء حقوق بشر است، اما اگر کسی آمد از این طفل بیگناه معصوم یمنی دفاع کرد که کشته نشود و از بچه فلسطینی دفاع کرد که کشته نشود، میشود ضد حقوق بشر، این حقوق بشر غربی است.
نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه حقوق شهروندی غربی مبتنی بر لیبرالیسم است، تصریح کرد: حقوق شهروندی غربی هم همین است، چیزی شبیه همین است، حقوق شهروندی غربی مبتنی بر لیبرالیسم است، مبنای لیبرالیسم در دنیا بر حسب نظریه هابز این است که جامعه بشری یک جامعه درندگی است، باید بیشتر خورد، بیشتر چاپید، هر استعدادی که در خوردن، چاپیدن و لذت بردن قویتر است، جریانها باید به آن کمک کند، این اساس لیبرالیسم است، حقوق شهروندی بر این اساس یعنی عیاشی، بیبندوباری و ولنگاری آزاد لذا در دنیای غربی میبینید که دم از فمینیسم میزنند، مسئله شکنجه و آزار زنان از بزرگترین مقامات سیاسی و فکری آنان گرفته تا عوامترین مردمشان، یک جریان روال عادی و طبیعی است، حقوق شهروندی غرب عین حقوق بشر غرب بر این اساس است.
آیتالله علمالهدی با تأکید بر اینکه ما مسلمان هستیم و تابع حقوق بشر غرب نیستیم، گفت: همانطور که در حقوق بشر تابع غرب نیستیم و تابع اسلام هستیم، حقوق بشر اسلام به ما میگوید باید از این بچه بیگناهی که در فلسطین و یمن دارند زیر بمب خاک و خاکستر میشوند و میکشند، باید از اینها دفاع کنید، این بشر است، آدم و انسان است؛ ما در حقوق شهروندی هم تابع حقوق شهروندی دینی و اسلامی هستیم، عزیزان ما در مسؤولیتهای این نظام خودشان هم معتقدند این نظام، نظام جمهوری اسلامی است و بر مبنای آموزههای دین و معارف اسلام استوار شده و باید حقوق شهروندی در این نظام مقدس ولایی بر اساس دین و آموزه اسلام باشد.
وی به تبیین حقوق شهروندی در اسلام پرداخت و اظهار کرد: در معارف دین و اسلام، اولاً حقوق شهروندی از ملت مسلمان و امت اسلام بر عهده دولت و حکومت است، اینها حقی که بر دولت دارند، حقی که بر حکومت دارند، حقی که بر کارگزاران نظام حکومتی خودشان دارند، حق شهروندی در منطق دین است؛ وجود مقدس امیرالمؤمنین (علیهالسلام) در نهجالبلاغه در فرمایشی میفرمایند «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ لِی عَلَیْکُمْ حَقّاً وَ لَکُمْ عَلَیَّ حَقٌّ»، مردم، شما بر من حق دارید، من هم بر شما حق دارم.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اولین حق شهروندی مردم بر حکومت اسلامی، حق معیشت است، یادآور شد: حق شهروندی آن حقی است که شهروند این کشور و امت بر دولت و حکومت دارد، میفرماید «فَأَمَّا حَقُّکُمْ عَلَیَّ فَالنَّصِیحَةُ لَکُمْ»، حقی که من بر شما دارم، خیرخواهی و خیراندیشی برای شما است «وَ تَوْفِیرُ فَیْئِکُمْ عَلَیْکُمْ»، توزیع منابع بهرهوری و اقتصادی بهطور عادلانه برای شما است و توسعه امکانات و رشد اقتصادی معیشتی، حق شما بر من است که نسبت به شما انجام دهم، «وَ تَعْلِیمُکُمْ کَیْلَا تَجْهَلُوا» سطح آگاهی، علم، سواد و بینش شما را باید بالا ببرم که در عرصه بصیرت، شما از یک تعالی و توسعه بالایی برخوردار باشید «وَ تَأْدِیبُکُمْ کَیْمَا تَعْلَمُوا» و مسئله سوم، حق شهروندی شما بر من این است که من برای شما، تعالی فرهنگی ایجاد کنم، مدیریت فرهنگی من بهصورتی باشد که شما برای هر رشدی آماده بشوید، این محورهای حقوق شهروندی در منطق امیرالمؤمنین است.
سه محور حق شهروندی مردم بر حکومت اسلامی
وی اضافه کرد: سه محور در کلام امیرالمؤمنین در حقوق شهروندی است، زندگی، معیشت و بهرهوری مردم از مجموع امکانات رشد اقتصادی برای توسعه اقتصاد زندگی خودشان است، این را امیرالمؤمنین حق شهروندی قرار داده که حکومت باید این کار را بکند، دولت و مدیریت جامعه باید این عمل را انجام دهد، زندگی مردم را از نظر اقتصادی توسعه دهد، امکانات رشد اقتصادی از نیروی انسانی و منابع طبیعی بهصورت عادلانه برای مردم فراهم کند و همه بتوانند از این امکانان استفاده کنند نه یک دسته و امکانات خاصی، این حق اول شهروندی است.
آیتالله علمالهدی افزود: محور دوم، توسعه آگاهی و بینش، آموزش آزاد، تعلیم رایگان و تأمین همه امکاناتی که سطح علم و آگاهی جامعه را بالا ببرد و بیسوادی و نادانی و جهالت را در جامعه بکشد و از بین ببرد، این محور دوم حق شهروندی است؛ محور سوم حق شهروندی، مدیریت فرهنگی جامعه مردم است؛ جامعه باید طوری مدیریت فرهنگی شود که جریانهای لذت یاب، عناصر قدرت یاب، زورمندان و زرمندان، عناصر اجتماع و جامعه را در استخدام کامرواییها، لذایذ و خوشگذرانیهای خود نتوانند
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار