مدیر حوزه علمیه الزهرا (س) بافق در گفتگو با خبرنگار بسیج گفت: اولین نکته در کلام ائمه معصومین (علیهم السلام) علاوه بر اعتقاد به اصول و فروع دین و اعمال صالحه، پیرامون تحقیق و پژوهش است. امام صادق (ع) خطاب به مفضل بن عمر فرمودند: «اکتب و بثّ علمک فی اخوانک فان متّ فأورث کتبکَ بنیکَ فانّه یأتی علی النّاس زمان هرج لا یأنسون فیه إلاّ بکتبهم» دانش خویش را به نگارش درآر و در میان برادرانت گسترده دار؛ و، چون مرگت فرارسد، نگاشتههای خویش را برای فرزندانت به ارث گذار که مردمان را روزگاری پریشان در پیش است که در آن به جز نوشتار همدمی ندارند. حوزه علمیه، کارخانه عظیم انسانسازی است که باید دائم محتوی دینی تولید کند، حوزه باید کتاب، و همچنین انسانهای و متدین و متفکر تربیت نماید. تولید کتاب، عالم و انسان در مرحله تحقیق و پژوهش بدست میآید.
*لطفا خودتان را معرفی کنید؟
بنده مریم تفکری بافقی و دارای سطح دو حوزه علمیه و مشغول به تحصیل در مقطع سطح ۳ میباشم و هم اکنون به عنوان استاد، مبلغ و مدیر حوزه علمیه خواهران شهرستان بافق مشغول به فعالیت هستم.
* سرکارخانم تفکری لطفاً بفرمائیدنگاه شما در حوزه علمیه در رابطه با پژوهش چیست؟
با عنایت به فرمایش رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) که حوزه علمیه پشتوانه پژوهشی و دینی نظام در حوزه عقیدتی است و هم چنین تأکیدات مکرر ایشان در خصوص لزوم تولید علم، حوزه علمیه خواهران خود را موظف میداند تا برای خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و پاسخگویی به شبهات عدیده بدخواهان دین و نظام، مقوله پزوهش را به عنوان ثمره مبارک حوزه، در کنار فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی بداند و از این رو بر آنیم تا سمت و سوی تمامی برنامههای حوزه به سمت تربیت طلابی پژوهشگر باشد.
*به نظر شما یک طلبه چگونه میتواند یک پژوهشگر باشد؟
ما معتقدیم که موقعیت طلبه در هر یک از عرصههای موجود از تبلیغ، تدریس، تألیف و ... مستلزم داشتن روحیه پژوهش گری و توانایی تحقیق و پژوهش است، به همین خاطر خدمت به پژوهش را خدمت به حوزه میدانیم و از هیچ تلاشی در این مسیر فروگذاری نخواهیم کرد. پر واضح است که رسیدن به این هدف والا یعنی «هر طلبه، یک پژوهشگر» پیمودن مسیری طولانی را میطلبد که ما طلاب با توکل به خداوند بزرگ با گامهایی استوار این مسیر را طی خواهیم کرد.
*آیا عرصه خاصی جهت رشد و شکوفایی طلاب در زمینه پژوهش وجود دارد؟
بدیهی است که وجود عرصههای رقابت سالم بین پژوهشگران، افزون بر عرضه آثار پژوهشی محققین حوزوی به جامعه علمی، باعث ایجاد تحرک و نشاط بیشتر در بین ایشان نیز میگردد. برای طلاب نیز، جشنواره علامه حلی (ره) نقش بسزایی در شناسایی، معرفی و تشویق محققین حوزوی و ایجاد فضایی با نشاط برای جوانان حوزه ایفا نموده است.
*جشنواره علامه حلی در بافق را چگونه ارزیابی میکنید؟
خوشبختانه در نهمین جشنواره علامه حلی (ره) مدرسه علمیه الزهرا (س) بافق توانست با ارسال ۶۷ اثر رتبه سوم را در استان به علت جذب و حضور حداکثری طلاب در جشنواره و تحقق شعار محوری سال «هر طلبه یک اثر پژوهشی» کسب کند.
*آیا طلاب بافقی تاکنون در جشنواره علامه حلی شرکت نموده و یا حائز رتبهای شده اند؟
از میان آثار ارسالی یک نفر حائز رتبه اول بخش ویژه جشنواره و یک نفر هم مقام دوم را کسب کرده اند که اینها همه نشان دهندۀ رشد چشمگیر و ارتقا سطح کیفی و کمی تحقیق و پژوهش در حوزه علمیه خواهران است و امیدواریم در دهمین دوره و دورههای بعدی نیز بافق در استان و کشور بدرخشد.
*لطفا خودتان را معرفی کنید؟
بنده مریم تفکری بافقی و دارای سطح دو حوزه علمیه و مشغول به تحصیل در مقطع سطح ۳ میباشم و هم اکنون به عنوان استاد، مبلغ و مدیر حوزه علمیه خواهران شهرستان بافق مشغول به فعالیت هستم.
* سرکارخانم تفکری لطفاً بفرمائیدنگاه شما در حوزه علمیه در رابطه با پژوهش چیست؟
با عنایت به فرمایش رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) که حوزه علمیه پشتوانه پژوهشی و دینی نظام در حوزه عقیدتی است و هم چنین تأکیدات مکرر ایشان در خصوص لزوم تولید علم، حوزه علمیه خواهران خود را موظف میداند تا برای خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و پاسخگویی به شبهات عدیده بدخواهان دین و نظام، مقوله پزوهش را به عنوان ثمره مبارک حوزه، در کنار فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی بداند و از این رو بر آنیم تا سمت و سوی تمامی برنامههای حوزه به سمت تربیت طلابی پژوهشگر باشد.
*به نظر شما یک طلبه چگونه میتواند یک پژوهشگر باشد؟
ما معتقدیم که موقعیت طلبه در هر یک از عرصههای موجود از تبلیغ، تدریس، تألیف و ... مستلزم داشتن روحیه پژوهش گری و توانایی تحقیق و پژوهش است، به همین خاطر خدمت به پژوهش را خدمت به حوزه میدانیم و از هیچ تلاشی در این مسیر فروگذاری نخواهیم کرد. پر واضح است که رسیدن به این هدف والا یعنی «هر طلبه، یک پژوهشگر» پیمودن مسیری طولانی را میطلبد که ما طلاب با توکل به خداوند بزرگ با گامهایی استوار این مسیر را طی خواهیم کرد.
*آیا عرصه خاصی جهت رشد و شکوفایی طلاب در زمینه پژوهش وجود دارد؟
بدیهی است که وجود عرصههای رقابت سالم بین پژوهشگران، افزون بر عرضه آثار پژوهشی محققین حوزوی به جامعه علمی، باعث ایجاد تحرک و نشاط بیشتر در بین ایشان نیز میگردد. برای طلاب نیز، جشنواره علامه حلی (ره) نقش بسزایی در شناسایی، معرفی و تشویق محققین حوزوی و ایجاد فضایی با نشاط برای جوانان حوزه ایفا نموده است.
*جشنواره علامه حلی در بافق را چگونه ارزیابی میکنید؟
خوشبختانه در نهمین جشنواره علامه حلی (ره) مدرسه علمیه الزهرا (س) بافق توانست با ارسال ۶۷ اثر رتبه سوم را در استان به علت جذب و حضور حداکثری طلاب در جشنواره و تحقق شعار محوری سال «هر طلبه یک اثر پژوهشی» کسب کند.
*آیا طلاب بافقی تاکنون در جشنواره علامه حلی شرکت نموده و یا حائز رتبهای شده اند؟
از میان آثار ارسالی یک نفر حائز رتبه اول بخش ویژه جشنواره و یک نفر هم مقام دوم را کسب کرده اند که اینها همه نشان دهندۀ رشد چشمگیر و ارتقا سطح کیفی و کمی تحقیق و پژوهش در حوزه علمیه خواهران است و امیدواریم در دهمین دوره و دورههای بعدی نیز بافق در استان و کشور بدرخشد.
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار