خبرهای داغ:
استاندار سمنان مطرح کرد:

کمبود آب ۱۵۶ لیتر بر ثانیه شاهرود در فصل گرما/با استفاده از آب سد کالپوش و قطری ۲۸۰ لیتر بر ثانیه آب وارد شاهرود می شود

استاندار سمنان با بیان اینکه شاهرود در فصل گرما ۱۵۶ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد گفت: سد کالپوش که اکنون به مرحله بهره برداری رسیده می‌تواند حدود ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب وارد شبکه این شهرستان کند و چشمه سار‌های قطری نیز ۸۰ لیتر بر ثانیه به شبکه آب رسانی شاهرود اضافه می‌کند.
کد خبر: ۹۰۳۷۰۲۱
|
۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، سید شهاب الدین چاووشی در نشست شورای حفاظت از منابع آب مشترک استان و شهرستان شاهرود در تالار ولایت فرمانداری ویژه این شهرستان اظهار کرد: منشأ تحول و توسعه شهرستان شاهرود مدیریت مصرف در حوزه کشاورزی است تا بتوان منابع آب موجود را در بخش‌های دیگر، چون معدن، صنعت و بویژه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان متعهد شده تغییر الگوی کشت را دنبال کند افزود: این مهم باید در شاهرود به صورت جدی دنبال شود تا بتوان از ظرفیت آب و هوای مناسب این شهرستان برای حفظ باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی با کمترین میزان مصرف آب و بیشترین بازدهی استفاده کرد.
استاندار سمنان با اشاره به استفاده از روش‌های نوین در افزایش بهره وری کشاورزی در کشور‌های پیشرفته و حتی با منابع آبی کمتر از ایران، تصریح کرد: محصولات منطقه شاهرود برای خودکفا شدن استان مورد نیاز است، اما باید از هدر رفت آب جلوگیری کرد چرا که ۸۶ درصد آب در استان سمنان به بهانه کشاورزی از گردونه نیاز‌های دیگر خارج می‌شود.
چاووشی با بیان اینکه شاهرود در فصل گرما ۱۵۶ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد، اضافه کرد: سد کالپوش که سال هاست به منظور تأمین آب شهرستان شاهرود طراحی و اجرا شده و اکنون به مرحله بهره برداری رسیده می‌تواند حدود ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب وارد شبکه این شهرستان کند.
وی درباره طرح انتقال آب از سرچشمه‌های قطری نیز بیان کرد: با حضور مسوولان ۲ استان سمنان و گلستان رایزنی‌هایی انجام می‌شود تا بتوان کاری را که سال‌ها پیش انجام شده و حدود ۳۰۰ میلیارد ریال از بیت المال برای آن هزینه شده، به پایان رساند و به این ترتیب ۸۰ لیتر بر ثانیه به شبکه آب رسانی شاهرود اضافه می‌شود، اما با این حال اولویت با منابع آب موجود در داخل استان است.
چاووشی اضافه کرد: سمنان یکی از استان‌های کم آب کشور است، اما شرایطش از بسیاری از استان‌هایی که کویری هم نیستند بهتر است و شاید یکی از دلایل آن نوع مدیریت و تلاشی است که برای مدیریت مصرف صورت می‌گیرد.
وی به صدور پروانه حفر سه حلقه چاه جدید در شاهرود اشاره کرد و گفت: تمام اداره‌ها و سازمان‌هایی که چاه آب با کیفیت برای آشامیدن دارند باید در صورت نیاز برای تأمین آب آشامیدنی شاهرود همکاری کنند.
چاووشی ضمن تقدیر از همکاری نیرو‌های انتظامی و قضایی در راستای رفع تجاوز به خطوط انتقال آب وحفظ ذخایر آبی، تصریح کرد: در انتقال آب کالپوش هم تدابیری اندیشیده شود تا از بروز تنش‌های اجتماعی جلوگیری شود چرا که اگر با استفاده از ظرفیت‌های یک منطقه برای یک شهرستان امکاناتی ایجا می‌شود، باید برای همان منطقه مبدأ نیز امکانات مناسب ایجاد شود، زیرا به بهانه آبادی یک منطقه، نباید خطه دیگری را خراب کرد.
استاندار سمنان بر لزوم فرهنگ سازی مصرف آب توسط رسانه‌ها هم تأکید داشت و افزود: جداسازی کامل شبکه آبیاری فضای سبز شهرداری‌ها از آب آشامیدنی در دستور کار است تا ظرف مدت زمان معین همه شهرداری‌ها به طور کامل این طرح را اجرایی کنند.
وی با اشاره به اهمیت توجه به تأمین آب در روستاها، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های دولت تثبیت جمعیت روستایی است چرا که نقش روستا‌ها در توسعه کشور کم‌تر از نقش شهر‌ها نیست.
استاندار سمنان با بیان اینکه ۹۲۰ میلیارد ریال وام کم بهره با زمان تنفس کافی برای اشتغال پایدار روستایی در استان فراهم شده، افزود: مهلت استفاده از این وام‌ها تا پایان شهریور تمدید شده و متقاضیان با داشتن ۱۵ تا ۲۰ درصد از مبلغ مورد نظر به صورت آورده شخصی می‌توانند از این ظرفیت مهم بهره ببرند.
استاندار سمنان در سفر به شاهرود از منابع آب این شهرستان و شهرک فدک شاهرود که با مشکل آب دست و پنجه نرم می‌کند هم بازدید کرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها