رانت و منافع اقتصادی؛ موانع سر راه برندسازی
به گزارش خبرگزاری بسیج، بهرام پارسایی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر اینکه نتوانسته ایم در بازارهای جهانی روی داشته هایمان تمرکز کنیم، گفت: هر کشوری ظرفیت ها و داشته هایی دارد که با تمرکز روی آن ها می تواند برندسازی کند. برای مثال کشور آلمان با تمرکز بر صنایع خودرو به اندازه ای مطرح است که امروز دیگر نیازی به تبلیغ خودرو ندارد.
کج سلیقگی و بدسلیقگی دست اندرکاران
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس ادامه داد: ما هم در کشور می توانستیم روی صنایع دستی و برخی محصولات کشاورزی و حتی بر صنعت گردشگری متمرکز شویم. اما به دلیل اتخاذ سیاست های غلط هزینه ها، سرمایه ها و حمایت ها همگی در مسیری قرار گرفت که اصلا جزو استعدادهای ما نبوده و نیست مثل صنعت خودرو.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: برای مثال حمایت هایی که از صنعت خودرو در کشور شده اگر از فرش و یا زعفران و پسته به عنوان محصولات منحصر به فرد ایرانی می شد و یا اگر از صنعت گردشگری حمایت می شد، بدون شک تاثیر آن بر اشتغال و معیشت مردم مشهود بود و درآمدزایی قابل توجهی برای کشور به همراه داشت.
پارسایی با اشاره به اهمیت مطرح شدن فرش ایرانی به عنوان برند در دنیا تصریح کرد: اگر به عنوان یک ایرانی به کشورهای مختلف دنیا سفر کنیم و در هر جایی فرش ایرانی را ببینیم با افتخار از اینکه این هنر متعلق به ایرانیان است، صحبت می کنیم. اما متاسفانه وضعیت در مورد این صنعت در سال های اخیر به گونه ای بوده که علیرغم اینکه در سال های گذشته حدود 80 درصد از بازارهای جهانی را در اختیار داشتیم، اما به علت عدم حمایت و بی تفاوتی این رقم به 18 درصد رسیده است.
وی کج سلیقگی و بدسلیقگی مسوولان را باعث این اتفاق دانست و گفت: محصولی همچون فرش ایرانی که می تواند بسیار درآمدزا، اشتغال زا و حتی ارزآور باشد، به دلیل کج سلیقگی ها و گاه بدسلیقگی دست اندرکاران تبدیل به برند مطرحی نشده است.
نداشتن برند مشخص؛ ناشی از متمرکز نبودن
این نماینده مردم در مجلس دهم، برندسازی در دنیا را امری متعارف دانست و افزود: در تمام کشورهای دنیا برندسازی می شود و این یک امر معمول و متعارف است. چراکه هر کشوری به نسبت ظرفیت هایی که دارد بر روی داشته هایش تمرکز می کند و سعی می کند همان داشته ها را به بهترین شکل ممکن به عنوان برند خود در دنیا مطرح کند.
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اتخاذ سیاست های غلط مسوولان، نداشتن برند مشخص در کشور را ناشی از متمرکز نبودن بر روی چند محصول مشخص دانست و یادآور شد: مساله این است که در این سال ها ما به دنبال تمرکز بر روی داشته هایمان نبودیم و سعی نکردیم از چیزهایی که تنها خاص کشور ماست و در دنیا رقیبی برای آن نداریم و یا رقبای ضعیفی داریم به خوبی برای تبدیل کردنشان به برند استفاده کنیم.
رانت و منافع اقتصادی؛ مانعی بر سرراه برندسازی
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: رانت و منافع اقتصادی عده ای باعث شده هزینه و انرژی در کشور به سمتی هدایت شود که نفعی عاید مملکت نشود و در واقع در این سال ها نه تنها برندسازی نشده، بلکه از برندهای موجود هم به درستی نگهداری نشده است. اما من امیدوارم سرانجام در جهت تقویت داشته ها و تولیداتمان حرکت کنیم و انرژی، هزینه و توانمان را صرف تولیداتی نکنیم که نه تنها به عنوان برند معرفی نمی شوند؛ بلکه موفقیتی هم برای ما به ارمغان نخواهند آورد.