فوق تخصص بیماری های گوارشی گفت: نمی توان تمام افرادی سرماخوردگی یا آبریزش بینی دارند را در بیمارستان بستری کرد اما اگر فردی با تنگی نفس مواجه شد باید به مراکز درمانی مراجعه کند.
کد خبر: ۹۲۲۰۶۸۶
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، فوق تخصص بیماری های گوارشی درباره ویروس کرونا و راه های پیشگیری از ابتلای شهروندان البرزی به این بیماری، گفت: مردم باید از رفت و آمدهای غیر ضروری در سطح شهر پرهیز کنند و اگر به بیماریهای حاد و ضروری مبتلا نیستند از مراجعه به مراکز درمانی خودداری نمایند زیرا در هر صورت این ویروس در حال شیوع است.

با هر سرماخوردگی و آبریزش بینی به بیمارستان مراجعه نکنید/افراد مسن و بیماران دیابتی در معرض کرونا قرار دارند
حمیدرضا زیوری افزود: متاسفانه یک کیت فعال برای مشخص شدن سریع بیماری نداریم و با توجه به اینکه دوره کمون یا نهفتگی بیماری زیاد است، افراد بدون علامت بیماری تا مدت ها آزادانه تردد کرده و زمینه ابتلای دیگر افراد را فراهم می کنند لذا مهم ترین مسئله ای که باید درباره کرونا مد نظر قرار بگیرد قرنطینه کردن افراد است. 
 
وی اظهار داشت: باید اتاق افرادی که مشکوک به بیماری هستند در منزل از سایرین جدا و ایزوله شود، شستن دست ها نیز نکته بسیار مهمی است که عموم مردم باید مورد توجه قرار دهند و نیازی نیست به برخی شایعات همانند جمع آوری اغذیه به مدت یک هفته توجه کرد. 
 
زیوری تصریح کرد: تنها افرادی که با بیماران در ارتباط هستند نیازمند ماسک خواهند بود اما در چین شاهد استفاده عموم از ماسک بودیم در حالی که شهروندان می توانند صرفا از دست دادن خودداری کنند و رفت و آمدهای خود را به حداقل برسانند، افرادی که به شهر قم مراجعه می کنند متاسفانه بعضا اعلام نمی کنند در حالی که باید با مراجعه به مراکز درمانی چندین روز قرنطینه شود. 
 
وی با اشاره به اینکه بستری شدن افراد برای کرونا پس از بررسی علائم بالینی صورت می گیرد، گفت: نمی توان تمام افرادی سرماخوردگی یا آبریزش بینی دارند را در بیمارستان بستری کرد اما اگر فردی با تنگی نفس مواجه شد باید به مراکز درمانی مراجعه کند، در بیماری آنفولانزا کیت ازمایش در 24 ساعت اولیه نتایج را اعلام می کرد و در بررسی کیت دوم اگر شخص مشکوک به این بیماری بود را بستری می کردیم. 
 
زیوری افزود: شخصی که سرماخورده است اگر در 24 ساعت اولیه تب داشت به مراکز درمانی مراجعه کند و البته بعضا مردم به سیستم خوددرمانی روی آورده و از آمپول دگزامتازون استفاده می کنند که سیتسم ایمنی بدن را ضعیف خواهد کرد، همچنین افراد مسن و بیماران دیابتی در معرض ویروس کرونا قرار دارند.
 
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه کرونا ویروس یک بیماری نوظهور است نمی توان روی سیر بالینی آن نظر داد اما تفاوت این بیماری با آنفولانزا دوره کمون طولانی آن است زیرا در آنفولانزا اگر بیمار حداکثر 5 روز ایزوله می شد دیگر بیملری واگیردار نبود اما در مقالات جدید آمده است ویروس کرونا تا 24 روز احتمال واگیری دارد.
 
زیوری تصریح کرد: برای تشخیص کرونا در بسیاری از استان ها کیت کافی وجود ندارد و باید فرد بستری شود تا ابتلا یا عدم ابتلای وی به بیماری مشخص شود، ما زمینه ای برای آزمایش عموم نداریم، یکی از مشلات اساسی این است که تمام آزمایش های کل کشور به تهران ارجاع داده خواهد شد و  پس از 72 ساعت جواب اعلام می شود. 
 
فوق تخصص بیماری های گوارشی  در خاتمه با اشاره به اینکه رعایت نکات بهداشتی بهترین راهکار مردم برای مقابله با کرونا است، گفت: عمده مشکلی که وجود دارد این است که نمی دانیم در زمان 72 ساعتی که نتیجه آزمایش و تست افراد مشخص می شود ما برای بستری یا عدم بستری افراد بلاتکلیف هستیم.

ارسال نظرات