رهاشدگی فضای مجازی در ایران به حدی آشکار است که هرکسی اندک میلی به خودنمایی و کسب قدرت و شهرت داشته باشد، می‌تواند ویدئویی ساختگی در فضای مجازی کشور منتشر کند و یا به‌عنوان کارشناس بهداشت خود را معرفی کند و یا اینکه صحنه‌ای از شیوع بیماری را روایت می‌کند که همین رهاشدگی فضای مجازی به خوراکی برای رسانه‌های ضدانقلاب تبدیل‌شده است.
کد خبر: ۹۲۲۴۸۶۴
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج و به نقل از گروه رسانه و فضای مجازی «سدید»؛ «کویید ۱۹» از خانواده کروناویروس ابتدای بهمن‌ماه امسال در رسانه‌ها معرفی شد و در بدو شیوع عنوان می‌شد یک بیماری تنفسی کشنده که علائمی مشابه ذات‌الریه دارد. این ویروس نوپدید که درصد شیوع بسیار سریعی دارد برای نخستین بار از ووهان چین گزارش شد و با توجه به‌سرعت شیوع آن مدتی نگذشت که در دیگر کشور‌ها نیز پدیدار گشت و تاکنون درمان قطعی برای آن کشف نشده است.
با توجه به ناشناخته بودن این ویروس در مجامع علمی، گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره چگونگی شیوع، نحوه انتقال و شیوه درمان آن در محافل مطرح و توسط رسانه‌ها منتشر می‌شد که این موضوع سردرگمی شدیدی در بین جوامع ایجاد کرد. از همین رو و برای پیشگیری و کنترل انتقال بیماری، اغلب کشور‌ها روابط تجاری و اقتصادی خود را با چین کاهش دادند. برخی کشور‌ها مانند آمریکا که مدت زیادی با چین در جنگ اقتصادی به سر می‌برد نیز از این فضا استفاده کرده و با عملیات روانی گسترده علیه این کشور فضا را به سمتی پیش بردند تا اقتصاد چین از این ویروس ضربه مهلکی بخورد. آنچنان که ویلبر رأس، وزیر بازرگانی آمریکا در مصاحبه تلویزیونی که بازتاب گسترده‌ای نیز در رسانه‌ها داشت دراین‌باره می‌گوید «شیوع ویروس کشنده کرونا در چین می‌تواند برای اقتصاد آمریکا خوب باشد» و ادامه می‌دهد «واقعیت این است که این مساله باعث می‌شود در مورد زنجیره تامین محصولات تعمق شود... بنابراین فکر می‌کنم این مسئله به تسریع در بازگشت شغل‌ها به آمریکای شمالی کمک خواهد کرد.»
اکنون ویروس کرونا در اکثر کشور‌های جهان شایع شده است. در ایران نیز ۳۰ بهمن‌ماه اولین مبتلای قطعی به کرونا گزارش شد. همزمان با شیوع این ویروس اغلب کشور‌های همسایه و کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس مرز‌های زمینی و هوایی خود را با ایران بستند و فضا به سمتی پیش رفت که پروژه عملیات روانی علیه اقتصاد چین نیز در ایران پیگیری شد. التهاب آفرینی اجتماعی با توجه به ارائه آمار‌های متناقض و حتی کذب از سوی مسئولان محلی، نمایندگان مجلس و اهالی رسانه موجب شد که عرصه برای این موضوع کاملاً محیا شود.
رهاشدگی فضای مجازی در ایران به حدی آشکار است که هرکسی اندک میلی به خودنمایی و کسب قدرت و شهرت داشته باشد، می‌تواند ویدئویی ساختگی در فضای مجازی کشور منتشر کند و یا به‌عنوان کارشناس بهداشت خود را معرفی کند و یا اینکه صحنه‌ای از شیوع بیماری را روایت می‌کند که همین رهاشدگی فضای مجازی به خوراکی برای رسانه‌های ضدانقلاب تبدیل‌شده است.
رهاشدگی فضای مجازی به حدی است که مردم در شرایطی که خود را در خانه قرنطینه کرده‌اند، تحت تأثیر ویروس رهاشدگی فضای مجازی قرار می‌گیرند و این موجب التهاب اجتماعی و استرس گسترده در بین خانواده‌ها شده است. در این فضا هرج‌ومرج رسانه‌ای نباید از شایعه‌سازی‌ها و آمار سازی‌های رسانه‌های ضدانقلاب نیز غافل شد. امروز همه کارشناسان درمان و بهداشت بر این امر اتفاق‌نظر دارند که ضمن پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی، نباید به جامعه استرس پمپاژ کرد، زیرا به‌مراتب آثار مخرب‌تری را در پی دارد.

خط رسانه‌ای «کرونا ویروس» علیه ایران از چه زمانی آغاز شد؟

برای نخستین بار وجود فرد مبتلا به کرونا در استان قم و ۴۸ ساعت قبل از برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اعلام شد. این موضوع به‌خودی‌خود به میزانی مآثر بود که کلیه خط رسانه‌ای شبکه‌های ضدانقلاب بر روی این موضوع متمرکز شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در فاصله دو روز مانده به انتخابات میزان تولید محتوای مربوط به شیوع کرونا در ایران و آثار مخربان در شبکه‌های ضدانقلاب رشد ۲.۵ برابری را تجربه کرد. تعداد محتوای منتشرشده در شبکه‌های ضدانقلاب با موضوع کرونا و شیوع آن در ایران به‌طور میانگین ۶۸ محتوا و خبر منتشر شده است.
پیش از اعلام رسمی ایران از موارد ابتلا به کرونا، شبکه‌های ضدانقلاب محتوا‌هایی را با موضوعاتی، چون «شیوع کرونا در بین راهپیمایان ۲۲ بهمن»، «مخفی‌کاری مبتلایان از سوی ایران» و «ورود تبعه‌های کشور‌های درگیر با کرونا به ایران بدون رعایت نکات بهداشتی» متمرکز بوده است.
اطلاع‌رسانی به‌موقع و سریع همزمان با شناسایی اولین فرد مبتلا به ویروس کرونا دو روز قبل از آغاز انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران درراه دفاع از سلامتی و جان مردم کشور هیچ‌گونه مصلحت‌اندیشی را انجام نمی‌دهد.

روایت رسمی از اولین اطلاع‌رسانی درباره ورود ویروس کرونا به ایران ۲ ساعت پس از نتیجه قطعی

خانم قوامین کارشناس ارشد میکروبیولوژی در مصاحبه‌ای تصویری گفت: دو نمونه مشکوک از شهر قم به آزمایشگاه ارسال شد و دو تست آنفولانزا و کرونا از نمونه‌ها گرفته شد؛ نتیجه تست‌ها که تایید شد توسط مسئول مرکز آزمایشگاهی به وزیر بهداشت اعلام شد. غروب ۲۹ بهمن وجود ویروس کرونا تشخیص قطعی داده شد و صبح روز ۳۰ بهمن تست‌های قطعی گذاشته شد که صبح همان روز هم به وزیر اعلام شد. این موضوع ۲ ساعت بعد از زمان تایید تست‌ها و نمونه‌ها توسط وزیر بهداشت اطلاع‌رسانی شد. آزاردهنده‌ترین موضوع برای تکنسین‌های آزمایشگاه شایعه مخفی‌کاری درباره کرونا در ایران است.

ناقلان مجازی کرونا؛ خطرناک‌تر از خود ویروس

لازم به یادآوری است که بیش از ویروس کرونا، ترس و استرس ناشی ازآن‌که عمدتاً به دلیل انتشار اخبار جعلی توسط ضدانقلاب در فضای مجازی، به مردم القاء شده خطرناک است.
«استعفای وزیر بهداشت»، «فوت تمام کسانی که مبتلا به کرونا هستند»، «فراگیر شدن این ویروس در مرغداری‌ها» و «حضور ۷۰۰ طلبه چینی در قم، علت شیوع کرونا»، «مخفی سازی آمار مبتلایان و تلفات کرونا»، «ضعف سیستم‌های بهداشتی و درمانی»، «خرافات دینی»، «تبعیض قومیتی در درمان ویروس» و «معرفی ایران به‌عنوان کانون انتشار ویروس» از جمله این شایعاتی است که با شیوع ویروس در فضای مجازی شایع شده است. شایعاتی ساختگی که همگی تکذیب شده‌اند. بررسی شایعه‌های منتشرشده نشان می‌دهد که سایت‌هایی، چون «بی‌بی‌سی»، «ایران اینترنشنال»، «من و تو»، «صدای آمریکا»، «رادیو فردا» نقش عمده‌ای در ایجاد التهابات اجتماعی برعهده داشته‌اند.
به‌طور نمونه شبکه من وتو با پخش تصویری از عراق در زمان اوج درگیری با داعش، مدعی شد سخنرانی پشت شیشه‌های ضدگلوله، مربوط به نماز جمعه قم است و یا اینکه شبکه سعودی ایران اینترنشنال در خبری مضحک القاء کرد قرنطینه نشدن قم به علت مخالفت رئیس سازمان اطلاعات سپاه در جلسه شورای عالی امنیت ملی بوده است؛ درحالی‌که اساساً چنین مساله‌ای در این شورا از سوی وزارت بهداشت مطرح نشده و مسئولین این وزارتخانه رسماً اعلام کرده‌اند مطابق دلایل علمی با قرنطینه کردن قم مخالف هستند.

مسابقه عجیب رسانه‌های ضدایرانی برای کشته سازی از ویروس کرونا

یک هفته پس از شیوع ویروس کرونا در ایران، بی‌بی‌سی در خبر اعلام کرد که اطلاعاتی که از منابع بیمارستانی رسیده حاکی از آن است که تا شامگاه پنجشنبه ۸ اسفند، در مجموع دست‌کم ۲۱۰ نفر در شهر‌های مختلف ایران بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشته‌اند. این در حالی است که بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت ایران تعداد فوتی‌ها ناشی از ویروس کرونا در ۸ اسفندماه، ۳۴ نفر بوده است.
شبکه سعودی ایران اینترنشنال که همواره تلاش کرده در مسابقه جعل خبر همواره پا به‌پای بی‌بی‌سی پیش برود ۱۰ اسفندماه از آمار جدیدی رونمایی کرد و در خبری نوشت «بنا بر آمار منابع آگاه ایران اینترنشنال، تا روز شنبه دهم اسفند، تعداد قربانیان ویروس کرونا در ایران به ۳۶۷ نفر رسیده است.»
در همین راستا مریم رجوی، سرکرده منافقین نیز تلاش کرده تا از دیگر سایت‌های ضدانقلاب عقب نماند و در روزی که ایران اینترنشنال آمار جعلی ارائه کرده، رقم اعجاب‌انگیزی را نمایش گذاشته و در توییتی نوشت: «با پنهان‌کاری مجرمانه و عدم مدیریت سیستم بهداشتی و درمانی، شمار جان‌باختگان ویروس کرونا در ایران تا غروب شنبه ۱۰ اسفند از ۵۰۰ تن بیشتر است.»
در این شرایط که رسانه‌های انگلیسی تلاش می‌کنند آمار مبتلایان و فوت‌شدگان ایرانی در اثر کرونا را بیشتر از واقعیت نشان دهند، اما آمار‌های جهانی، شفافیت ایران در آمار دهی را تأیید می‌کنند.
در واقع می‌توان مصاحبه تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، با سی‌ان‌بی‌سی را خط بطلانی بر شایعه‌سازی‌های رسانه‌های ضدایرانی دانست. پس‌ازاینکه دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت که «این سازمان "سازوکار‌های خودش" را برای سنجش حقایق دارد و درباره آمار منتشر شده از سوی ایران هم هیچ مشکلی نمی‌بیند» تلاش‌های گسترده BBC، VOA، ایران اینترنشنال و دیگر رسانه‌های اپوزیسیون در ارائه آمار جعلی و اخبار منقطع را محاق برد.
یکی دیگر از شایعاتی که رسانه‌های ضدانقلاب دراین‌باره مطرح می‌کنند این است که «ایران مرکز شیوع کرونا به دیگر کشور‌های جهان» بوده است. در همین راستا نیز بلافاصله پس از شناسایی اولین بیمار مبتلا به کرونا در ایران اغلب کشور‌های همسایه و کشور‌های جهان مرز‌های خود را با ایران بستند.

"لیسندگان حرم"، بازیگران پروژه مشترک تشیع انگلیسی و بوقچی‌های ملکه

"من کرونا رو خوردم؛ شما بیاین زیارت"، "من لیس می‌زنم؛ هرچی کرون است به یاد واسه من" این عبارات، اظهارات افرادی است که کلیپ‌های آنان در حال لیس زدن پنجره فولاد آستان قدس رضوی و ضریح مطهر حضرت معصومه (س) در وسعت زیاد در رسانه‌های معاند، ضدانقلاب، وابسته به انگلیس و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. پیگیری اسامی و صفحات این افراد نشان می‌دهد، آن‌ها از نزدیکان و وابستگان جریان شیرازی و تشیع انگلیسی هستند. برخی از این افراد در صفحات اجتماعی خود سابقه توهین به امام، رهبر انقلاب، شهدا و نظام جمهوری اسلامی را نیز دارند. این جماعت همزمان با شیوع کرونا و تأکید علما و مراجع بر رعایت بهداشت، بار دیگر جلوه‌ای از افراط گری خود را، آن‌هم با پنهان شدن پشت محبت اهل‌بیت به نمایش گذاشته‌اند.

کروناویروس باکلاس در آلمان پدیدار شد!

صفحه توئیتر سایت دویچه وله فارسی بعد از گسترش کرونا در این کشور نوشت «در آلمان نزدیک ۷۰۰ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. کارشناسان در عین هوشیاری، موجبی برای نگرانی و وحشت نمی‌بینند» این در حالی است که این رسانه آلمانی درباره آمار ویروس کرونا در ایران اینگونه می‌نویسد «ویروس کرونا در سراسر ایران شایع شده، اما وضعیت استان گیلان "بسیار وحشتناک" است!» این سایت ضدانقلاب در شرایطی وضعیت گسترش کرونا در آلمان را عادی جلوه می‌دهد و مردم را به هوشیاری و آرامش دعوت کند که کرونا در ایران را «بسیار وحشتناک» می‌داند! دویچه، ولی همچنین در ادامه رفتار متناقض خود در مواجهه با کرونا در ایران و المان در خبر دیگری با عنوان «هشیار باشید، اما نه هراس‌زده!» می‌نویسد: «مسئولان امور بهداشتی آلمان نسبت به هراس و وحشت بی‌مورد هشدار می‌دهند؛ ما نمی‌توانیم زندگی عمومی جامعه را تعطیل کنیم و از مردم بخواهیم در خانه بنشینند و به تلویزیون خیره شوند»

کرونا در کشور‌های همسایه ایران و حقایقی که کتمان می‌شود!

اعلام خبر ورود کرونا به ایران کافی بود تا برخی از همسایگان که همواره به‌فکر سودجویی از اوضاع بحرانی هستند، برای کتمان حقایق کشورشان از لزوم بسته‌شدن مرزهایشان با ایران سخن بگویند. نحوه پوشش اخبار کرونا توسط برخی کشور‌های همسایه به‌گونه‌ای است که گویا ایران منشأ ابتدایی ویروس کرونا بوده است. در همین رابطه بی‌بی‌سی نوشت: وزارت بهداشت عربستان می‌گوید ناقل ویروس کرونا، فردی بوده که از بحرین وارد سعودی شده، اما پیش از آن به ایران سفر کرده بود. پیش‌ازاین نیز، اندرو کوئومو، فرماندار ایالت نیویورک از شناسایی نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در این ایالت خبر داده و تأکید کرد فرد بیمار در ایران به کرونا مبتلا شده است.
اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که اولین مورد مبتلا به کرونا در امارات متحده عربی ۲۲ روز قبل از ایران شناسایی‌شده و اولین ابتلای قطعی در آمریکا نیز بیش از ۲۵ روز قبل از مشاهده کرونا در ایران بوده است. ویروس کرونا در ایتالیا نیز پیش از ایران شایع شده است.
همچنین بنا بر آمار‌های جهانی ثبت‌شده در ژانویه و فوریه حداقل ۱۵ هزار چینی به ترکیه سفرکرده‌اند درحالی‌که هیچ‌یک از رسانه‌های ترکیه‌ای اشاره‌ای به آن نداشته‌اند. اکنون چینی‌ها می‌توانند برای استانبول بلیط بگیرند درحالی‌که پرواز‌های ایران به ترکیه لغو شده‌اند. وزیر بهداشت ترکیه درباره علت بستن گذرگاه‌های مرزی با ایران گفت که «از تهران درخواست کردیم قم را قرنطینه کند، اگر ایران این شهر را قرنطینه می‌کرد دیگر نیازی به بستن مرز‌ها نبود.»
محمد بازی استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه نیویورک در پاسخ به شیطنت روزنامه اماراتی گلف نیوز درباره شیوع کرونا در آسیا در توییتی نوشت: روزنامه انگلیسی‌زبان گلف نیوز، ایران را به‌عنوان مقصر در تمام ۱۴۰ مورد کرونایی که در خاورمیانه شناسایی‌شده، معرفی کرده است. این اشتباه است؛ از ۱۳ مورد کرونای تایید شده در امارات، اکثریت به خاطر مسافران چینی یا کسانی که با آن‌ها در ارتباط بودند، بوده است. فقط دو مورد از سمت ایران بوده است. همچنین روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نوشت: دولت ترامپ به‌سرعت برای اجرای طرح تشدید کنترل مسافران ورودی از چین و ایران اقدام کرد، اما با توجه به شمار بالای مبتلایان به ویروس کرونا در ایتالیا و کره جنوبی، برخی متعجب هستند چرا مسافران ورودی از این کشور‌ها تحت نظر قرار نمی‌گیرند.
به نظر می‌رسد برخی از رقبای اقتصادی ایران در منطقه با هدف خاص و به‌منظور تأثیرگذاری بر اقتصاد ایران دست به چنین اقداماتی زده‌اند؛ مشابه اقدامی که آمریکا به‌وسیله بنگاه‌های رسانه‌ای و با هدف تضعیف اقتصاد چین در ماجرای کرونا دنبال کرد. در همین باره مارک دوبوویتس رئیس لابی صهیونیستی FDD در توییتر نوشت: ویروس کرونا کاری کرده که تحریم‌های اقتصادی آمریکا نمی‌تواند؛ صادرات غیرنفتی ایران را قطع کنید.
آنالیز عملیات رسانه و روانی غرب و امریکا در کشور‌های همسایه ایران پس از شیوع ویروس کرونا در کشورمان می‌توان گفت: شیوع این بیماری به‌نوعی کاتالیزور پروژه ایران هراسی و دستاویزی برای احیای سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شده است. با وجود اینکه بیشترین شمار مبتلایان ویروس کرونا پس از چین، از ایتالیا و کره جنوبی گزارش می‌شود، مرتباً نام ایران به‌عنوان کشور درگیر کرونا در بی‌بی‌سی تکرار می‌شود. کشور چین بیشترین تعداد مبتلایان به بیماری کرونا را دارد، اما "بی‌بی‌سی چینی" در یک ماه تنها پنج خبر در این رابطه منتشر کرده و "بی‌بی‌سی عربی" هم تنها چهار خبر پیرامون کرونا منتشر کرده است. بااین‌وجود "بی‌بی‌سی فارسی" از مجموع ۴۱۸ پست خود طی دو هفته، ۲۹۳ پست را به اخبار کرونا در ایران اختصاص داده است.
«کاترین چِنگ» محقق آمریکایی با بررسی ۹۳۰۰ مطلب از ۱۰۰ رسانه انگلیسی‌زبان مطرح دنیا که درباره کرونا منتشر کرده‌اند، به بررسی میزان شیوع ترس در پوشش رسانه‌ای کرونا پرداخته است. بر اساس نتایج این تحقیق، شیوع کرونا نسبت به سایر بیماری‌های ویروسی ازجمله ابولا، در رسانه‌ها بیشترموردتوجه قرارگرفته است. بر اساس این پژوهش در ۱۰۶۶ مقاله، از کلماتی مانند «ترس» (FEAR) یا واژه‌های مرتبط با ترسیدن و وحشت استفاده‌شده بود و در ۵۰ مقاله از واژه «ویروس کشنده» استفاده‌شده است. انتشار اخبار غلط و اطلاعات جعلی علاوه بر تاثیری که بر روی خود انتشار بیشتر ویروس‌ها دارد، احساسات مسری مثل ترس و وحشت را نیز در سطحی گسترده منتشر می‌کند. هدفی که ضدانقلاب درباره ایران پیگیری می‌کند.

نگران باشیم یا نه؟!

یکی از مواردی که سازمان بهداشت بار‌ها بر آن تأکید کرده است حفظ خونسردی و آرامش با رعایت کامل آداب بهداشتی است. یعنی دقیقاً برخلاف آنچه رسانه‌های ضدانقلاب تلاش می‌کنند تا به جامعه ایران القا کنند.
البته با توجه داشت با توجه به خط رسانه‌ای که در جهان و علیه چین آغاز شد؛ با سرایت این بیماری به دیگر کشور‌های جهان اکنون هراس گستره‌ای در جهان ایجاد شده است. آمار‌ها نیز نشان می‌دهد که اقتصاد جهان از این موضوع ضربه جدی دیده است. در همین رابطه ترامپ کاسب ویروس کرونا، ناگهان نگران کرونا هراسی شد و در توییتی نوشت که «سی‌ان‌ان» و «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» دارند «تمام تلاششان را به‌کار می‌بندند تا از [ویروس کرونا]بدترین تصویر را به نمایش گذاشته و بازار‌ها را هراسان کنند. آمریکا در بهترین وضع ممکن است. به نظر می‌رسد با گسترش این ویروس در ایالت‌های مختلف آمریکا، ترامپ نگران است ضربه ویروس «کرونا» به بازار‌های مالی آمریکا در کارزار انتخاباتی به ضررش تمام شود. ترامپ برای فرار از بازی رسانه‌ای که تیم عملیات روانی او ساخته، مدعی است رسانه‌ها می‌خواهند بدترین تصویر ممکن را از «کرونا» به نمایش بگذارند، اما درباره ایران معتقد است که ما باید از آن‌ها کمک بخواهیم، زیرا ایران در شرایط اسفناکی قرارداد. موضوعی ادعایی که از سوی وزارت بهداشت جهانی رد می‌شود و بالاتر بودن کیفیت بهداشت و درمان ایران نسبت به آمریکا در کنترل کرونا گویای این موضوع است.
مطابق جدیدترین آمار‌های رسمی سازمان بهداشت جهانی کیفیت بهداشت و درمان ایران نسبت به آمریکا همچنان روند رو به رشد دارد. بر اساس این آمار تا امروز میزان فوتی‌های ناشی از کرونا در میان کل مبتلایان در آمریکا به ۳.۹ درصد کاهش و میزان بهبود یافتگان نیز با کاهش شدید به ۲.۶ درصد رسیده است، اما میزان فوتی‌های ناشی از کرونا در میان کل مبتلایان در ایران همچنان ٣.٣ درصد و میزان بهبودیافتگان به ۳۰.۹ درصد افزایش یافته است. در میان سه کشور با وضعیت شیوع نسبتا مشابه (ایران، کره جنوبی و ایتالیا) نیز وضعیت درمانی ایران در مجموع بهتر از بقیه است. در حالی که از میان ۷،۴۷۸ نفر مبتلا در کره، تنها ۱۶۶ نفر (۲.۲ درصد) و از میان ۷،۳۷۵ نفر در ایتالیا تنها ۶۲۲ نفر (۸.۴ درصد) بهبود یافته اند؛ تعداد بهبودیافتگان در ایران، ۲،۳۹۴ نفر (۳۰.۹ درصد) شده است. البته در تعداد فوتی‌ها وضعیت کره از ایران بهتر است (۰.۷ درصد)، اما در ایتالیا میزان فوتی‌ها حدود ۵ درصد است. جالب آنکه چند روز گذشته قبل ترامپ در سخنانی مدعی شده بود: "ما بهترین متخصصان درمانی را در جهان داریم، ما واقعا می‌خواهیم و علاقه داریم که به ایرانی‌ها کمک کنیم. تنها کاری که باید بکنند این است که از ما بخواهند! ".
اما قدرت سیستم درمان و بهداشت ایران به آمار‌ها ختم نمی‌شود و این موضوع در سخنان مسئولان جهانی بهداشت نیز مشهود است. هفته گذشته نماینده سازمان جهانی بهداشت (WHO) در بازدید از بیمارستان دکتر مسیح دانشوری گفته بود: ایران برای پیشگیری از ویروس کرونا جدید در آمادگی کامل قرار دارد و اطمینان کامل داریم در آینده‌ای نه چندان دور این ویروس کنترل شود. ایران در زمینه مهار بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های واگیر از قدرت و توانمندی قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار است.
همچنین کریستوف هملمن از دیگر نمایندگان سازمان بهداشت جهانی در مصاحبه با شبکه سی بی سی کانادا گفت: در ایران شاهد توسعه وسیع، سریع و خوب ظرفیت‌ها نه فقط از جهت ظرفیت آزمایش و درمان بلکه همراهی داوطلبان و گروه‌های مردم هستیم. ایران یکی از قوی‌ترین سیستم‌های خدمات بهداشتی و بیمه فراگیر را در منطقه مدیترانه دارد.
این در حالی است که نماینده سازمان جهانی بهداشت نیز معتقد است: ایران از ظرفیت‌های لازم برای مدیریت کرونا برخوردار است. نماینده سازمان جهانی بهداشت در نشستی در محل وزارت خارجه گفت که ایران از ظرفیت‌های لازم برای مدیریت کرونا برخوردار است. وی در این نشست توانمندی و عملکرد ایران را یک نمونه موفق و مثال‌زدنی در جهان و منطقه ذکر کرد؛ و در شرایطی که رسانه‌های بیگانه تلاش گسترده‌ای کرده‌اند تا وضعیت ایران به لحاظ امکانات و توان پزشکی بحران‌زده جلوه داده شود و به‌گونه‌ای القا کند که نظام بهداشتی و پزشکی ایران توانایی کنترل و درمان ویروس کرونا را ندارد، رئیس بخش درمان اضطراری سازمان بهداشت جهانی در مصاحبه با بی‌بی‌سی اذعان کرده: «ایران باتجربه‌هایی که در مقابله با بلایای طبیعی دارد و همین‌طور گروه‌های امدادی این کشور، نشان می‌دهد آن‌ها ازنظر پزشکی توانایی‌های زیادی برای مدیریت بیماران مبتلا به کرونا دارند.»

چگونه بر ویروس رسانه غلبه کنیم؟

در پی انتشار شایعات گسترده پیرامون کرونا در فضای مجازی، سازمان بهداشت جهانی مقابله با اخبار جعلی را ضروری‌تر از مقابله با خود بیماری دانسته است. این در حالی است که چین به خاطر زیرساخت اینترنت بومی، توانسته هم جلوی شایعات را بگیرد و هم شرایط یک قرنطینه پویا را برای مردم خود فراهم کند. اما در کشور ما، نبود شبکه ملی اطلاعات و عدم مدیریت فضای مجازی در داخل، موجب شده توان زیادی از مسئولان و رسانه‌ها به‌جای آگاهی‌بخشی، معطوف به پاسخگویی، تکذیب اخبار جعلی و مدیریت استرس و ترس ناشی از کروناهراسیِ فضای مجازی در میان مردم شود. همچنین در صورت ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها امکان آموزش مجازی به خاطر نبود زیرساخت‌های کافی، فراهم نیست.
در همین باره مجید ابهری آسیب‌شناس اجتماعی به دانا گفت: ازآنجایی‌که فضای مجازی در کشور ما بسیار بی‌دروپیکر بوده و نظارت صحیحی روی آن صورت نمی‌گیرد تسلط شایعات درباره کرونا ویروس بسیار بیشتر از اخبار صحیح است. این روز‌ها به‌جای مقابله با این بیماری، ما به سمت مقابله با انتشار اخبار جعلی پیش رفته‌ایم. شایعه و اخبار دروغ خطرناک‌تر از ویروس کروناست. اعتمادبه‌نفس و قدرت روحی و روانی بهترین واکسن در مقابل این بیماری است و باید مردم ما به این باور برسند که نظام بهداشت و درمان ایران یکی از قدرتمندترین نظام‌های درمانی دنیاست. لازم است فضای مجازی کنترل و مدیریت شود تا بتوان بیماری کرونا را در کشور کنترل کرد. برای بازگرداندن امنیت روانی به جامعه، نهاد‌های متولی با رسانه‌های شایعه‌پراکن باقدرت برخورد کنند.
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در توییتی نوشت: قرار است راهبرد فشار حداکثری بر ایران با کلیدواژه کرونا تکمیل شود؛ فشار روانی به کشور‌ها برای بستن مرز‌های زمینی و هوایی و دروغ پردازی در مورد پنهان‌کاری ایران نقشه راه جدید است.
عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی هم به «نود اقتصادی» گفت: ممکن است بزودی شاهد تبعات منفی کرونا بر اقتصاد ایران باشیم. متاسفانه رسانه‌ها درباره آثار کرونا بزرگ‌نمایی کردند و ما را در مرکز کرونای جهان نشاندند؛ متاسفم که باید بگویم آثار این کار در صورت عدم اصلاح روند رسانه ای، بزودی بر اقتصادمان نمایان خواهد شد.
با توجه به موارد مطرح شده برای شکست ویروس کرونا لازم است مردم ضمن رعایت بهداشت فردی و اجتماعی به شایعه‌های مطرح شده از سوی رسانه‌های بیگانه دامن نزنند و تلاش کنند تا طبق دستورات اعلام شده از سوی وزارت بهداشت عمل کنند.


نحوه برخورد کشور‌های غربی با شایعه‌سازان کرونایی چگونه است؟

درحالی‌که در ایران فضای مجازی به دلیل سوء مدیریت اجرایی، دچار رهاشدگی است، اما در آمریکا و برخی از کشور‌های اروپایی برای انتشار اخبار نادرست و خارج از مجاری رسمی مجازات‌های سنگینی وضع‌شده است.
در آمریکا مایک پنس معاون اول ترامپ به‌عنوان فرمانده مبارزه با کرونا معرفی‌شده و هرگونه آماری درباره کرونا ابتدا باید به تایید مایک پنس برسد؛ اگر سایر کادر دولتی بدون هماهنگی با کاخ سفید آماری را منتشر کنند جریمه سنگین و چند ١٠ سال انفصال‌ازخدمت را در پیش خواهند داشت. در آلمان نیز موسسه ویروس‌شناسی روبرت، کار اطلاع‌رسانی را برعهده دارد و اگر کسی در پیشگیری از کرونا اختلال جدی ایجاد کند به پرداخت جریمه نقدی مجازات می‌شود.
همچنین در کشور فرانسه اطلاع‌رسانی فقط بر عهده وزارت بهداشت و فرماندهی ستاد اصلی مبارزه با کرونا توسط مکرون رئیس‌جمهور فرانسه صورت می‌گیرد؛ در فرانسه اعلام‌شده با شایعه‌پراکنان در این حوزه شدیدتر از سایر حوزه‌ها برخورد خواهد شد/ در ایتالیا هم مسئول اطلاع‌رسانی ستاد غیرمترقبه است.
تاکنون عدم برخورد قاطع و همچنین سوء مدیریت وزارت ارتباطات باعث رشد قارچ گونه شایعات مجازی از سوی برخی نمایندگان، مسئولان محلی، مسئولان غیرمرتبط، برخی چهره‌های رسانه‌ای و همچنین عملیات روانی فیک نیوز‌ها و ضدانقلاب از بستر فضای مجازی علیه افکار عمومی در موضوعات مختلف از جمله کرونا شده است. به نظر می‌رسد لازم است در کنار مبارزه با ویروس کرونا مبارزه جدی با شایعه سازان و ولنگاری فضای مجازی آغاز شود تا بیش از این ذهن مردم را نسبت به مسائل پیرامونی آن آلوده نسازد.
ارسال نظرات