خبرهای داغ:
رئیس مجمع قشر بسیج فرهنگیان آذربایجان غربی:

طرح "تربیت تعطیل نمی شود" در آذربایجان غربی اجرا می شود

رئیس مجمع قشر بسیج فرهنگیان آذربایجان غربی گفت: طرح "تربیت تعطیل نمی شود" در آذربایجان غربی همگام با آموزش مجازی دروس مختلف, اجرا می شود.
کد خبر: ۹۲۳۰۷۷۴
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲

طرح به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه,  بحران کرونا موجب شد به تبعیت از توصیه مسئولین سلامت کشور، کلاس و مدرسه تعطیل شود. اما با تدبیر و هوشیاری متولیان تعلیم و تربیت کشور و با شعار آموزش تعطیل نیست، تدریس مجازی آغاز شد.در این راستا با رئیس مجمع قشر بسیج فرهنگیان آذربایجان غربی احمدزاده درباره چگونگی حضور معلمان در سنگر تعلیم و تربیت مصاحبه ای انجام شده است.
به‌عنوان اولین سؤال بفرمائید که خدمات بسیج فرهنگیان در رابطه با بیماری کرونا چه بوده است؟

کودکان امروز، سرمایه‌های اجتماعی جامعه محسوب می‌شوند چراکه مسئولیت نسل آینده بر دوش این نسل خواهد بود, پس سلامت این نسل بسیار حائز اهمیت است بنابراین بحران کرونا موجب شد به تبعیت از توصیه مسئولین سلامت کشور، کلاس و مدرسه تعطیل شود. اما با تدبیر و هوشیاری متولیان تعلیم و تربیت کشور و با شعار آموزش تعطیل نیست، بارقه امیدی در دل اهالی تعلیم و تربیت روشن شد تا بحران را به فرصتی برای حضور در عرصه تدریس مجازی و تولید محتوای آموزشی در محیط مجازی تبدیل کرده و ایفای نقشی در قالبی نوین کنند.
یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بسیج فرهنگیان، کسب اطلاع از مقامات بهداشتی درباره این ویروس و آموزش و آگاه‌سازی دیگران درباره نحوه پیشگیری از ابتلا به این ویروس و اقدامات احتیاطی بود که در اولویت امور بود و از اقدامات بعدی نیز مساعدت در ضدعفونی کردن و گندزدایی محیط‌های آموزشی و عمومی و تهیه اقلام بهداشتی و تهیه ماسک و .. بود که در دستور کار بسیج فرهنگیان کشور قرار گرفت.
اولیا نگران بودند به خاطر ویروس کرونا افت تحصیلی رخ بدهد، این موضوع را به چه شکل مدیریت کردید؟

هم‌زمان که کادر بهداشتی و درمانی مشغول مهار و کنترل شیوع بیماری بودند، سنگر تعلیم و تربیت نیز خالی نبوده و همکاران فرهنگی سریعاً دست‌به‌کار شده و با تلاش‌های خود در اشتراک‌گذاری اطلاعات و تدریس‌های خود در فضای مجازی گروه‌ها و کانال آموزشی را راه اندازی کرده و یا گروه‌های قبلی خود را تقویت کردند و در پیام‌رسان‌های ایتا، سروش، روبیکا و با همکاری صداوسیما در شبکه آموزش تلویزیون، اقدامات قابل‌تحسینی را رقم زدند تا خط‌مشی تعلیم و تربیت گم نشود. 
در این میان همدلی سه ضلع مثلث شرکای آموزشی شکفته شد و این همدلی در فضای مجازی گروه‌ها و کانال‌ها پررنگ‌تر و پرمخاطب‌تر شد و اولیا به میان آمدند و معلمان با فیلم تدریس خود به وسط این معرکه آمدند تا ضلع اصلی مثلث یعنی دانش آموزان را میهمان یادگیری‌ها کنند و حلقه همدلی در فضای کلاس مجازی تکمیل شود.
اقدامات آموزش‌وپرورش استان را در این رابطه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مدیرکل سازمان از همان ساعات اولیه بحث تعطیلی مدارس، دغدغه تداوم آموزش را داشتند تا مبادا وقفه‌ای در جریان آموزش و تربیت رخ دهد، لذا در همین راستا گروه‌های آموزشی اداره کل و نواحی و شهرستان‌ها تشکیل جلسه داده و تدریس مجازی را در دستور کار خود قراردادند تا سرگروه‌های هر درس با ارائه برنامه مدون نسبت به تولید محتوای الکترونیکی و تدریس مجازی اقدام کرده و با یک برنامه مدون در کنار آموزش تلویزیونی ایفای نقش‌ کنند.
طرح «تربیت تعطیل نمی‌شود» معاونت پرورشی نیز با هدف انس بیشتر فرهنگیان و دانش آموزان با کلام الهی و معارف الهی مکمل آموزش‌ها بود تا شعار آموزش و پروش در کنار هم تکمیل‌کننده فطرت بشری باشد.
آیا کاستی‌هایی هم در میزان دسترسی دانش آموزان به آموزش مجازی در سطح استان هست؟ 

تعبیر زیبای مقام معظم رهبری را بهانه پاسخ به این سؤال می‌کنم که می‌فرمایند: هزینه کردن برای معلم سرمایه‌گذاری است چراکه پایه ریزان تمدن نوین اسلامی هستند. با این مقدمه بنده معتقدم که لازم است آموزش‌وپرورش زیرساخت‌های آموزش مجازی را بیش‌از پیش تقویت کند و سازوکارهایی را طراحی نماید تا در بحران‌هایی نظیر کرونا به سردرگمی نیفتد که کدام پیام‌رسان را مبنا و پایه دسترسی همه دانش آموزان و همکاران فرهنگی قرار بدهد و با همکاری وزارت ارتباطات عدالت آموزشی و میزان دسترسی همه دانش آموزان روستایی و مناطق محروم را به اینترنت و فضای مجازی گسترش دهد و همکاران فرهنگی نیز آموزش‌های لازم را درباره نحوه کارکرد با نرم‌افزارهای آموزش مجازی را کسب کنند.
به نظر شما مهم‌ترین دغدغه روز معلمان چیست؟

بی‌شک یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های معلمان ساعی کشور در آستانه هفته معلم و بزرگداشت شهادت علامه مطهری این هست که چگونه و با چه روش‌هایی بهترین تدریس‌ها را در فضای آموزش مجازی داشته باشم تا بیشترین بهره را از یادگیری رقم بزنم؟ چه واژه را برای بیدار کردن خلاقیت و هوشیاری ذهن‌ها بکار بگیرم  تا ذهن فرزندان را که اینک برای در امان ماندن از بیماری در خانه‌مانده‌اند را کارآمدتر سازند تا شاداب و سرحال و با امید بیشتر به زندگی ادامه دهند و ...

در بخش پایانی مصاحبه، هر مطلبی که مایل به بیان آن هستید لطفا بفرمائید?

در پایان اعلام می‌کنم که فرزندان و پایه ریزان تمدن نوین اسلامی در سنگر تعلیم و تربیت در قالب بسیج فرهنگیان آماده ایفای نقش در تمامی سنگرهاست. روزگاری سنگر ما جبهه جنگ سخت و اینک نیز برای جهادِ آموزش مجازی و تدریس در فضای مجازی و سنگر اینترنت ، رایانه و اندروید آماده هستیم, سنگرها عوض‌شده اما رسالت پابرجاست. روزگاری تخته‌سیاه، روزی وایت برد و اینک اندروید و ...  پای تربیت ایستاده‌ایم تا پرچم ایران مستحکم‌تر از همیشه در آسمان، سرخ و سفید و سبزش را به رخ دشمنان بکشد, ایستاده‌ایم و تربیت می‌کنیم تا به دست همین فرزندان جهش تولید رقم بخورد.
انتهای پیام

ارسال نظرات