خبرهای داغ:
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان:

۱۵۵ هکتار از اراضی آبی استان همدان مجهر به آبیاری بارانی است

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: در استان همدان از ۲۰۰ هزار هکتار اراضی آبی، ۱۵۵ هکتار به عبارتی حدود ۷۷ درصد مجهز به آبیاری بارانی شده است.
کد خبر: ۹۲۴۸۸۹۴
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰

۱۵۵ هکتار از اراضی آبی استان همدان مجهر به آبیاری بارانی استبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، امیر لاهوتیان در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، اظهار داشت: پروژه‌های آب و خاک گستردگی وسیعی دارند که هم منابع آب زیرزمینی و هم آب‌های سطحی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه مهمترین پروژه‌ای که در سطح کشور در حال انجام است سامانه اجرای نوین است، گفت: در سطح کشور از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی آبی، تاکنون ۲ میلیون ۴۹۰ هزار هکتار سامانه‌های نوین آبیاری ایجاد شده است که حدود ۲۹درصد می‌شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: در استان همدان از ۲۰۰ هزار هکتار اراضی آبی، ۱۵۵ هکتار به عبارتی حدود ۷۷ درصد مجهز به آبیاری بارانی شده است.

وی با اشاره به وجود ۲ هزار مشاور و پیمانکار برای اجرای طرح سامانه‌های نوین در سطح کشور اضافه کرد: میزان سامانه‌های آبیاری در سال ۹۷ در کشور ۴۵ درصد است که در استان همدان به ۵۰ درصد می‌رسد.

لاهوتیان با بیان اینکه صرفه‌جویی آبیاری نوین در کشور ۸ میلیارد مترمکعب و در همدان ۵۰۰ میلیون مترمکعب است، گفت: در استان همدان ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار سیستم قطره‌ای، ۱۳۳ هزار و ۸۳ هکتار سیستم‌های بارانی و ۱۱ هزار و ۱۸۶ هکتار سیستم‌های کم فشار است که بیشتر در باغات استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: میزان یارانه و کمک بلاعوض دولت به ازای یک هکتار آبیاری موضعی و قطره‌ای ۱۷ میلیون تومان، به ازای یک هکتار آبیاری کم فشار ۷ میلیون تومان و به ازای یک هکتار آبیاری بارانی ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: سهم جهاد کشاورزی برای سال جاری ۵ هزار و ۱۲۰ هکتار است که ۶۳ میلیارد آن اعتبار مصوب است.

وی با اشاره به پروژه‌های اجرایی این سازمان تا پایان سال ۹۸ ابراز داشت: ۱۶۲ استخر ذخیره آب، ۵۴۱ کیلومتر آبرسانی با لوله، و  یک هزار ۱۹۳ کیلومتر کانال‌های احداث شده از جمله این پرژه‌ها است.

لاهوتیان با بیان اینکه تعداد قنات‌های استان ۲ هزار و ۴۷۳  است، افزود: قنات‌های فعال ۳ هزار و ۷۰۰ رشته است.

وی با اشاره به تخریب جاده‌های بین مزارع بر اثر سیل سال 98 عنوان کرد: جاده‌های بین مزارع یک هزار و ۹۰۶ کیلومتر است که ۱۳ درصد آن عملیات مرمت انجام شده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه کل پروژه‌های عمرانی در استان فعال است، تصریح کرد: امسال برای سازمان جهاد کشاورزی سال پرکاری است؛ ۳۲۰ پروژه از محل اعتبارات سیل، ۵ هزار و ۱۲۰ هکتار تعهد سامانه‌های مدرن برای سال جاری، ۲۰ هزار هکتار اراضی فعال از جمله پروژه‌های اجرایی است.

وی در خصوص باغات ابراز داشت: از ۷۴ هزار هکتار از باغات حدود ۱۱ هزار آبیاری کم فشار اجرا شده است که با حداقل هزینه یک بهره‌برداری مناسب در باغات داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات